Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

köksdator ?

Har en pentium 333 laptop dator som köksdator och för tillfället är det win xp på den men det segar ner den rätt mycke och jag satt och fundera på om det finns någon linux eller liknande som kan känna av vad som finns i burken då jag inte har drivare eller info om innehållet... tex ljudkort och grafikkort...

finns ju special os för hepc och det är något liknande jag skulle villja ha... stora ikoner med det viktigaste.... det enda jag använder på den datorn är

surfa och spela musik och shout cast på winamp.... och så eventuellet skapa en egen recept databas.... sen att få info om väder eller sådant skulle ju va coolt men ingen nödvändlighet....

då datorn är uppkopplad mot nätverket med en usp wlan pryl så måste ju även det funka...

någon som har tipps eller ideer för detta ?

Visa signatur

Life is not a computer...
but computers is the life...

Permalänk
Medlem

som köksdator kör jag DSL

www.damnsmalllinux.org

en liten dist som fungerar mycket bra till detta ändamål och beroende på hur din dator är kan man installera på flera olika sätt

LiveCD - kör direkt från cd
USB - körs från usbminne
HDD - körs från hårddisk

dessa alternativ kan köras med Frugal
dvs startar från media - men kopieras och körs i ramminnet

(om du har mycket ramminne och vill spara antalet läsningar/skrivningar på ex ett USB-minne)

jag kör HDD frugal som bootar från CompactFlash via CF->IDE adapter

MEN...

jag har problem att få igång mitt USB nätverkskort
(tack vare Dlink's totala frånvaro av drivare till Linux)

en receptdatabas är nästan lite overkill med tex arla.se som har så mycket tillgängligt... men fullt möjligt

hojta till via pm eller icq om du får problem

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Såg ju riktigt snyggt och prydligt ut... och något usb minne har jag inte så det får bli på hdd om något tror jag

Problemet e vällan då nätverket eftersom det är en d link min usb sak för trådlösa nätverket och det måste ju funka... så jag måste leta drivare till den först

Men tack för tippset

Visa signatur

Life is not a computer...
but computers is the life...

Permalänk
Medlem

Tänkte prova DSL på en IBM R50 lappy, tror ni de finns chans att nätverket (wlan) fungerar direkt?

btw hur se man vad för chipset ens wlan kort har? Är något inbyggt som är standard på R50.

Permalänk
Medlem

Ett tips för eventuella hårdvarufunderingar är att ladda ned knoppix, köra det på datorn ifråga och se hur mycket som fungerar från start.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

kolla tråden om WLAN nätverksort som fungerar / inte fungerar i DSL's forum

http://damnsmalllinux.org/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?act=ST...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
kolla tråden om WLAN nätverksort som fungerar / inte fungerar i DSL's forum

http://damnsmalllinux.org/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?act=ST...

Står inget om IBM R50 och jag vet faktiskt inte vad det är för kort som sitter i. Tyvärr men den hjälpte inte mycket

btw så fick jag inte installationen att fungera riktigt så jag orkade inte pilla mer. Såg ut att vara en väldigt trevlig WM iaf. Är det något eget eller är det någon *BOX så man kan köra den under ubuntu?

Permalänk
Medlem

DSL bygger lite på debian och lite på knoppix

mina problem under installation visade sig vara att jag glömde formatera enheterna efter att jag skapat partitioner med CFdisk

ofta kan det vara bättre att välja alternativer DSL 2 i början så att du bootar upp utan grafiskt stöd

så här gjorde jag till mitt CF-kort

DSL 2
kör CFdisk
skapa 1 partition, bootbar, typ82
skapa 1 partition, typ82

skriv partitionstabellen

boota om med shutdown -r now
vid uppstart
DSL 2

mke2fs hda1 (formaterar hda1)
mke2fs hda2 (formaterar hda2)

starta scriptet /usr/sbin/frugal_instal.sh

scriptets frågor:

target partition = hda1
install from = L (livecd)
bootoptions = toram home=hda2 opt=hda2
lang = se
default restore partition = hda2
use different partition for DSL = y, hda2
format = y
confirm = y

eftersom jag bootar frugal toram från partition1
(läser från fil till minnet och kör allt där)
styr jag så att saker sparas på partition2

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...