Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Inget ljud i /dev/adsp

Hej

Efter att ha pillat med ljudet på min Ubuntu-burk ett flertal ggr utan att lyckas få det som jag vill så hoppas jag nu att någon vänlig (och kunnig) själ här kan hjälpa mig.

Jag har ett Hercules Muse DVD 5.1 med CMI8738-chipset (cmipci) vilket funkar helt ok förutom då flera applikationer behöver åtkomst till ljudet samtidigt. Det är alltså det relativt klassiska problemet med att få TeamSpeak att fungera samtidigt som ett spel (i mitt fall ET).

Enligt min förståelse så skall mitt kort ha stöd för två utgångsenheter (men dock endast en med stöd för inkommande ljud):

~$ cat /proc/asound/cards 0 [CMI8738MC6]: CMI8738-MC6 - C-Media PCI CMI8738-MC6 C-Media PCI CMI8738-MC6 (model 55) at 0xd000, irq 5 ~$

~$ cat /proc/asound/devices 0: [0- 0]: ctl 18: [0- 2]: digital audio playback 26: [0- 2]: digital audio capture 17: [0- 1]: digital audio playback 16: [0- 0]: digital audio playback 24: [0- 0]: digital audio capture 33: : timer ~$

~$ cat /proc/asound/pcm 00-00: CMI8738-MC6 : C-Media PCI DAC/ADC : playback 1 : capture 1 00-01: CMI8738-MC6 : C-Media PCI 2nd DAC : playback 1 00-02: CMI8738-MC6 : C-Media PCI IEC958 : playback 1 : capture 1 ~$

So far, so good... allt ser ut precis som jag önskade. Och om jag listar ljuddevices från /dev så ser det också helt ok ut:

~$ ls /dev/*dsp* -l crw-rw---- 1 root audio 14, 12 2005-08-02 11:19 /dev/adsp crw-rw---- 1 root audio 14, 3 2005-08-02 11:19 /dev/dsp ~$

Enligt vad jag läst så är det enklaste sättet att lösa problemet (om man har ett kort med 2 playback-devices) att simulera adsp-devicen som primär dsp-device för spelen (eftersom de endast behöver playback) och använda den verkliga dsp-devicen för TS.

Nu till mitt problem: Min /dev/adsp är mute:ad.
Jag kan alltså skicka ut ljudströmmar till /dev/adsp utan några felmeddelanden som helst. Väljer jag den som utgång för XMMS så kan jag spela mp3or för fulla muggar... men det kommer inget ljud i högtalarna.
Frågan är nu om mitt kort verkligen har stöd för 2 playback-devices? Om det inte hade det så borde väl XMMS ge felmeddelande om det saknas användbar device?
Även "cat /dev/urandom > /dev/adsp" funkar... fast utan att något ljud kommer ur högtalarna.

Är det någon som känner igen detta eller har några andra tips så vore jag tacksam. Jag är inte total nybörjare vad gäller Linux, men kan definitivt inte kalla mig kunnig heller. Vad gäller detta problem så övergår det iaf min kunskap.