Virusprogram för Windows XP?

Permalänk
Medlem

Virusprogram för Windows XP?

Haj o go-fortsatt-kväll..
Står i tankar för ett köp och undrar vad ni rekomenderar för skydd. Jag kör med windows-brandvägg, upplever den bra och stabil. Kanske är helt ute och cycklar?
Iallafall, behöver ett bra antiviruskydd som uppdateras kontinuerligt samt är lätt och inte tar för mycket plats. Hade Norton sen tidigare och det drog ner rejält på datorn.

Så.. alla tips mottages. Gärna feedback också.

Kanske fel forum? ;P

Permalänk
Medlem

Kaspersky Anti-Virus Personal skulle jag vilja rekommendera, väldigt snabbt och enkelt.

http://www.kaspersky.com/

Även Nod32 är ett bra antivirus, också snabbt och tar inte så mycket minne.

http://www.nod32.com

Permalänk
Medlem

Om du har Telia som ISP finns deras Säker surf, gratis och i grunden F-secure.

Och innan 10 personer påpekar topic och sätter igång att spamma, nej han vill inte ha virusprogram utan antivirus.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

"Jag kör med windows-brandvägg, upplever den bra och stabil. Kanske är helt ute och cycklar? "

Det är egentligen inte meningen att den inbyggda brandväggen ska användas permanent, saknar väldigt många egenskaper, t.ex. kontroll över utgående trafik. Finns väldigt många bra brandväggar gratis, t.ex. ZoneAlarm m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL

Det är egentligen inte meningen att den inbyggda brandväggen ska användas permanent,

"inte meningen" enligt vem då?

Permalänk
Medlem

själv använder jag avg free (antivirus program) och den tycker jag fungerar bra och är resurssnål och som brandvägg zonealarm.

Nackdelen med windows brandväggen är att den skyddar inte för utgående trafik vilket kan vara bra om man skulle råka få något dumt i datorn.

Till sist vill jag säga att de flesta som kommer att svara i denna tråden antagligen kommer att lovprisa sitt eget antivirus program och ha förutfattade meningar om andra program. Mitt råd är att du byter ut din brandvägg och testar runt mellan olika antivirus program. Det finns ju gratis versioner av en del (t.ex. avg) eller testa trial versioner av kommersiella program.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tack för alla program. När jag hade norton, kanske var brandväggen, men då gjorde den allt fel, typ. Jag vill ha något som inte tar så mycket arbetskraft och är stabil, typ Kaspersky Anti-Virus Personal. Kan man köpa detta program i någon affär eller är det bara via deras officiela hemsida?

Tack för alla tips änsålänge..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
"Jag kör med windows-brandvägg, upplever den bra och stabil. Kanske är helt ute och cycklar? "

Det är egentligen inte meningen att den inbyggda brandväggen ska användas permanent, saknar väldigt många egenskaper, t.ex. kontroll över utgående trafik. Finns väldigt många bra brandväggar gratis, t.ex. ZoneAlarm m.m.

Du måtte skämta aprilo med oss alla, klart att man permanent kan köra med microsofts brandvägg.. & då kanske du redan gissat att jag kör med den samt med Norton antivirus 2005 & jag har absolut inget problem med den kombinationen då den gör det jag eftersträvar efter.

Något som inget antivirus eller brandvägg för den delens skull kan skydda mot är total avsaknad av sunt förnuft.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

AVG Antivirus (gratis) rekommenderas varmt. Uppdateras dagligen, resurssnålt och lättanvänt:

http://www.grisoft.com/doc/289/lng/us/tpl/tpl01