Permalänk

Coca-Cola automat

Jag har sett en annan kille härpå forumet såm skulle bygga en colaautomat och jag tyckte att det skulle vara ett bra första bygge så jag har kommit fram till denna model men jag skulle behöva lite hjälp?

Den ska vara byggd i 18mm MDF

1. Jag undrar vad det bästa behållaren med colan kan vara gjord i? (den blåa på bilden)

2. Jag har kollat lite på vvs rör i koppar det borde väl funkar men hur får men fast dom i kulventilen?

Visa signatur

Varför?

Permalänk
Medlem

Autch, Vilken skala har du tänkt dig på tanken
De tar ju lite tid ändån o dricka upp 2L Cola Och ja, ja jag vet inte, men Cola smaken avtar väll om man har den i en tank. Har alldeles säkert fel, men det är en rolig idé

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Skulle nog bara bli bra om du byggde en trycktank, en simpel behållere är inget att ha läskeblask i?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

det bästa hade väll varit om du använder en vanlig 2 liters cola flaska, som du sen gör hål i. Glhf

Permalänk
Medlem

Varför inte cola burkar och sen gör så dom kastas ner o får bucklor?

Permalänk

Så ni menar att jag ska pumpa in luft i tanken annars så smakar colan piss?

Visa signatur

Varför?

Permalänk
Vila i frid

Prova att lägga en koppar bit i ett glas cola och drick den efter ett tag

Det jag vill ha sagt: Använd inte koppar rör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Prova att lägga en koppar bit i ett glas cola och drick den efter ett tag

Det jag vill ha sagt: Använd inte koppar rör

Vadska jag ta da?

Visa signatur

Varför?

Permalänk

Du måste ha en Y slang som cola koncentrat kommer i och sedan kommer det kolysrat vatten i den andra så dom blandas. Är riktiga high tech saker. Samt ett pyssel att få det att smaka rätt. Fixade elen till en sån på ett café som vi drog elen i. Inte bättre att försöka bygga en kyl med en typ av "fridge mate" funktion?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Sen måste du ju kyla colan, det gör du med ett peltierelement

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

colan kmr tappa kolsyran direkt..

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Du måste ha en Y slang som cola koncentrat kommer i och sedan kommer det kolysrat vatten i den andra så dom blandas. Är riktiga high tech saker. Samt ett pyssel att få det att smaka rätt. Fixade elen till en sån på ett café som vi drog elen i. Inte bättre att försöka bygga en kyl med en typ av "fridge mate" funktion?

Kan man inte ficksa det på nåot annat sett?

Visa signatur

Varför?

Permalänk
Medlem

Mythbuster på Discovery gjorde en kylare som man hällde kall öl och den blev 3grader eller vad det var :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
Mythbuster på Discovery gjorde en kylare som man hällde kall öl och den blev 3grader eller vad det var

Jepp, mythbusters rule! (tyvärr frös ca 30% fast i rören.... men men..)
Kan du inte göra en adapter byggd på en cola-flask-kork?
Du skruvar i colaflaska(rättvänd).. vänder den sen uppåner i automaten, kopplar till din kulventil. Frågan är vilka rör du skall ha... skulle tro att sånna lite hårdare plaströr skulle funka som man har till vatten. Hmm är dom i PE (polyeten) eller PA (polyamid) undrar jag..
Classe har sånna kopplingar i svart plast med blåa detaljer.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

jag tror man vil ha drickbar cola och inte -130 grader kall =P

Visa signatur

<3

Permalänk

Dessutom kommer 18mm MDF väga som en långtradare fullastad med kvicksilver, beroende på storleken beröver du högst 16mm...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
Mythbuster på Discovery gjorde en kylare som man hällde kall öl och den blev 3grader eller vad det var :S

http://img273.imageshack.us/img273/106/asd6ua.jpg

Hade dom inte kolsyresnö eller vad det heter. Gillar Jamies idé också fast den funkade ju inte lika bra. En spiral av alu plåt som satt fast i ett handtag och sen doppa han de i flutande kväve och sedan i colan (eller ölen som dom använde här) problemet var bara att hälften frös fast på flänsen (spiralen) och ölen som var kvar i glaset inte hade riktigt rätt temperatur, enligt de.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Skit i kylningen till att börja med. Det är ett senare problem du kan du ta när du väl fått colan att komma ut ur behållaren.
Såhär skulle jag ha gjort:

Vad för sorts kompressor man ska ha eller hur högt tryck man vill ha för att colan inte ska komma ner i glaset med en hastighet av 100km/h vet jag inte. Men sådant kan man kanske testa allt eftersom.

De problem man har är: Man måste få in luft i behållaren för att kunna få ut dricka genom en slang. Har man bara ett hål i behållaren så kommer colan ganska fort bli avslagen. Det bästa sättet är ju helt klart att på något sätt bilda ett övertryck i flaskan. Då behålls kolsyran i drycken och man har inga problem med att få vätskan att rinna ut genom slangen och ner i glaset.

Alt.2 är att använda samma princip som den jag ritat fast istället för en kompressor så har man typ en vanlig cyckelventil modell kulventil som tillåter luft att komma in i flaskan om där finns ett undertryck, men inte ut ur flaskan om där bildats ett övertryck som kolsyran i drycken kommer skapa. Nackdelen är att colan kommer bli lika avslagen som om du skruvar av korken på en vanlig colaflaska och häller upp i ett glas och sedan skruvar på korken igen. Dvs. ganska avslagen cola när man häller upp det sista ur flaskan. Men antagligen mycket enklare att genomföra. Detta kräver såklart då att kranen sitter placerad under själva behållaren.

Vad för ventil man ska ha till drickan vet jag inte. Gissar på att en magnetventil är bäst? men det går kanske att tillverka någon fjäderannordning som klämmer ihop slangen när man inte håller inne knappen.

Hoppas detta hjälper dig lite Dirty_banana, och jag ser fram imot att läsa din projetlogg på bygget sen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på något liknande. Fast mer åt Coca-Cola automat på riktigt ;). Jag tänkte faktiskt bygga en låda som man kan ha som extrakomponent på överdelen av chassit. Lådan fyller man med 33cl burkar och sen bygger man en knapp som matar ut burkar allt eftersom man trycker på knappen. enkelt ska det vara med påfyllning. Tänkte göra en ritning i Sketchup idag eller imorn.

Visa signatur

What you mod on your computer, echoes in eternity.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Skit i kylningen till att börja med. Det är ett senare problem du kan du ta när du väl fått colan att komma ut ur behållaren.
Såhär skulle jag ha gjort:

http://konkelbaer.myftp.org/executor/colaautomat.JPG

Vad för sorts kompressor man ska ha eller hur högt tryck man vill ha för att colan inte ska komma ner i glaset med en hastighet av 100km/h vet jag inte. Men sådant kan man kanske testa allt eftersom.

De problem man har är: Man måste få in luft i behållaren för att kunna få ut dricka genom en slang. Har man bara ett hål i behållaren så kommer colan ganska fort bli avslagen. Det bästa sättet är ju helt klart att på något sätt bilda ett övertryck i flaskan. Då behålls kolsyran i drycken och man har inga problem med att få vätskan att rinna ut genom slangen och ner i glaset.

Alt.2 är att använda samma princip som den jag ritat fast istället för en kompressor så har man typ en vanlig cyckelventil modell kulventil som tillåter luft att komma in i flaskan om där finns ett undertryck, men inte ut ur flaskan om där bildats ett övertryck som kolsyran i drycken kommer skapa. Nackdelen är att colan kommer bli lika avslagen som om du skruvar av korken på en vanlig colaflaska och häller upp i ett glas och sedan skruvar på korken igen. Dvs. ganska avslagen cola när man häller upp det sista ur flaskan. Men antagligen mycket enklare att genomföra. Detta kräver såklart då att kranen sitter placerad under själva behållaren.

Vad för ventil man ska ha till drickan vet jag inte. Gissar på att en magnetventil är bäst? men det går kanske att tillverka någon fjäderannordning som klämmer ihop slangen när man inte håller inne knappen.

Hoppas detta hjälper dig lite Dirty_banana, och jag ser fram imot att läsa din projetlogg på bygget sen.

Joo man tackar det hjälpte mycket

Men visst borde denna kompresson duga

art nr: 34-4929 från clasohlson

Den är till för att pumpa bildäck och cyckeldäck. Jag hade ändå tänkt att ha ventilen under flaskan så kompressorn behöver inte trycka upp cola den behöver bara skapa ett övertryck.

Visst kommer det upp en bygglogg här på swec

Men nu undrar ja om ni har några bra förslag på rör från classe? Det ska ju vara snygga rör för dum ska vara på utsidan av lådan också?

Tack för alla hjälp )ExecutoR( det var till stor nytta

Visa signatur

Varför?

Permalänk

Jo den kompressorn funkar nog. Det enda problem jag ser är att 250 PSI (typ 17bar) är lite väl högt tryck :P. Kanske ha någon plastbit som buktar ut vid önskat tryck och petar till en liten brytare eller något.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

varför inte bygga som han gör fast använda ett Pump & Pour till att behålla trycket i tanken så slipper man avslagen cola.. Peltier element är även ett måste

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1229&session=fa2740...

Lite ghetto över det hela men vafan.. det funkar

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Om du ska ha drickbar läsk så får du köpa/bygga ett system där du blandar syrup med avluftat och kolsyrat vatten. Att ha färdig läsk i en tank funkar säkert också, men det är typ extremt mycket mycket mer omständigt och svårhantereligt än att bara plocka ut en PET-flaska från en minikyl och hälla upp sig ett glas.

Trevlig idé dock :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirty_banana
...Men visst borde denna kompresson duga....art nr: 34-4929 från clasohlson...

Den är nog lite våldsam, och låter nästan öronbedövande(Strömförbrukning 8A!!!!).

Kolla istället på en akvarie luftsättningspump. Kommer i en liten grå låda(förr iaf) puttrar lite lätt och trevligt och tyst. Genererar lagom tryck för denna applikation. Själva luftvolymen ur akvarieluftpumpen är rätt så låg men eftersom den förladdar flaskan med tryck så borde ett eller två glas cola komma rätt så fort innan pumpen behöver någon minut för att ladda på tryck.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Jepp, mythbusters rule!

Totally agree! Tyvärr har jag inte sett det avsnittet =P Discovery är för övrigt enligt mig den överlägset bästa kanalen =D

OnT: Blir nog lite svårt att fixa det där på ett bra sätt om du inte gör som de andra tipsat. Annars försvinner kolsyran och den blir varm osv. Lycka till!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.