Permalänk

Filleokus:
Det är röd kabel från nätagget som är +5V sen tar du valfri svart som är "0V" och du får en spänningsskillnad på 5V. Sen om det är ett ATX-nätagg så kan det vara lite knepigt att få igång det om man inte vet hur man ska göra. Men sök på forumet så hittar du. Använd typ "starta nätagg" som sökord.

dezyn:
Nej det var verkligen inte någon ideal konstruktion för att samla upp vätgasen, gjorde den som sagt klockan tre på natten och ville bara testa om jag kunde få det att fungera. Jag utvann visserligen lite vätgas genom att placera en liten uppochnervänd "bunke" över ena skruven och fick ihop ungefär 1½ msk vätgas på ett antal timmar.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Dezyn: Det är falrigt och blanda gaserna, som du ser så bubblar det på ena, det är den som är vätet. Man drar upp ett fräscht 9V batteri på ca 10-15 minuter. Så ta gärna en bil laddare lr nått liknande.

Han (executor) sätter väll en flaska över ena skruven så blir det bra, men man ska helst ha en större bunke så att hela flasken är tom på luft.

Okej..men ja håller på o plocka ut nät agget nu .. men ja kör me två glas över, och så lägger jag gemen som ja tänkte använda (de funkar väll lika bra som skruvar ?) så nära varandra som möjligt.. vi får hoppas att det funkar.

)ExecutoR(: Tog de så lång tid haha man får ju vänta skit länge då
// Adam

Visa signatur

^^

Permalänk

Jag fungerar på att bygga en ny elektrolys senare idag modell "större" och med bättre möjligheter för att samla upp gasen. Jag hade inget sallt i mitt vatten btw. fungerade ganska bra endå. Kan tänka mig att det blir effektivare med salt dock.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Jag plockade upp typ en matsked kanske med ett 9volts batteri. Tog mínder en kvart. Så om du har salt blir det bättre. Men morsan låter mig inte leka nu, jag får vänta tills farsan kommer hem från älgjakten :(. Btw han sköt en 12 taggare

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Ska testa strax ska bara fixa lite grejer.. men har nät agg, salt, bytta, glas .. ska bara fixa bättre kablar sen blir det kul mouhaha det värsta blir väll om ja får sitta i 15 min i onödan om de inte funkar

haha fan va fjolliga föreldrar e då min farsa blir typ förbannad varje gång ja sägert att ja ska ha det till att smälla tur att han glömmer fort

Visa signatur

^^

Permalänk

OK, men jag vill bygga bomb nu
Hehe, komm ihåg och posta bilder!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fick ja ett problem.. nätagget funkade.. sen tog ja ut det.. testade koppla samman grön och jord kabel (det är ett atx 2.01 nätagg står de på) men fläckten vill inte starta.. sen om ja kopplar in den i datorn startar den :S vad ska jag göra för att starta ?

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Det kanske behöver belastining. Prova att hänga på en gammal hd eller nått.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Det kanske behöver belastining. Prova att hänga på en gammal hd eller nått.

Funkade inte med att koppla in en HD.. nåt mer tips? finns det några andra sätt?

EDIT:

Det fanns en lila kabel som man kopplar me jord så får man 5 volt, men högst 10 ampaer (vet inte hur de stavas) o då behöver inte fläktarna va igång.. o nu funkar det Yeees säger ja bara .. tack för hjälpen jag har fått..

// Adam

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Fan va bra!! Då kommer datorn bli skitsnygg!!
Nä men seriöst.. varför?

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
dezyn:
6V räcker bra. Jag kör på 5. Grejjen är att man gärna vill ha lite kräm också. Jag har 22A på mina 5V.

Är det uppmätt ström?

Nehä, inte det. Tänkte väl det.

Vad strömkällan kan leverera är tämligen ointressant. "Kräm" i detta fall innebär spänning och kontaktyta och elektrolytens beskaffenhet.

Jag har utfört elektrolys ett antal gånger med allsköns elektroder och vätskeblandningar. Som mest strax under 10 A vid 18 volt. Detta ger en effekt om 180 watt. Det som inte blir gas, värmer upp vattnet, vilket snart kokar.

Jag vet inte vad för sorts elektrolys du avser vet jag ej, men inga 22 ampere går iaf igeom din petflaska du redovidsade tidigare i tråden.

Förr i tiden definierades ampere rent av genom elektrolys, hur mycket av ett visst elektrodämne som löstes upp under en tidsenhet. De bubblor du fotograferar tyder på en mycket liten ström, i storleksordningen mA. Annars är riggen bra. Det du behöver är ordentlig spänning och ordentlig elektrolyt. T.ex. med koksalt.

Så, vill man framställa större mängder så räcker 5 eller 6 volt inte alls för en liten rigg. Kan du pumpa in 22 A så kommer saker hända, och det snabbt. För detta krävs en högt ledande elektrolyt och högre spänning.

Edit: Givetvis använder man inte elektrolys utan adekvata mätinstrument och formelsamling tillhanda.

Intresserad av elektronik? #1) Köp en multimeter. #2) Börja mecka.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är det antal V eller A som avgör hur snabbt det går?
Säg att man skulle seriekoppla 5st 9V batterier så får man ju 45V, skulle det gå snabbare än om man tog +5V från PSU som kanske ger 25A..?

EDIT: MBY, du var visst lite snabbare. Tack för svaret :D.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Filleokus, det luktar inte bara simbasäng. Det luktar något riktigt rejält, i alla fall när jag andades in klorgas i skolan. Och nyttigt är det inte alls, det kan orsaka skador i hjärnan och luftrören.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Inaktiv

klorgas är giftigt..... inte jätte mycket med det är det... det reagerar snabbt med andra ämnen osv osv....

men grejen är denna, häller ni ner en massa salt i vattnet så gör ni natrium och klor gas...... det blir inga större mängderr syre och väte här inte då det inte alls finns många joner av dessa i vattnet.... men när man häller ner salt i vattnet så löses detta upp till natrium och klorjoner... dessa blir sedan ren klorgas och rent natrium.... men natriumet reagerar j'ä*ligt snabbt med vatten och bildar naoh natriumhydroxit som är en mycket starkt basiskt ämne medans kloret bara kommer upp i luften.... det är därför det bubblar såååå hämst mkt när man häller ner salt i vattnet.... jag kan göra ett bevis på detta imorgon men jag orkar inte nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diggarn
klorgas är giftigt..... inte jätte mycket med det är det... det reagerar snabbt med andra ämnen osv osv....

men grejen är denna, häller ni ner en massa salt i vattnet så gör ni natrium och klor gas...... det blir inga större mängderr syre och väte här inte då det inte alls finns många joner av dessa i vattnet.... men när man häller ner salt i vattnet så löses detta upp till natrium och klorjoner... dessa blir sedan ren klorgas och rent natrium.... men natriumet reagerar j'ä*ligt snabbt med vatten och bildar naoh natriumhydroxit som är en mycket starkt basiskt ämne medans kloret bara kommer upp i luften.... det är därför det bubblar såååå hämst mkt när man häller ner salt i vattnet.... jag kan göra ett bevis på detta imorgon men jag orkar inte nu

Alltså är det inte spec mycke väte i gasen.. men då måste man ju ta äticka.. nån snackade om att man kunde ha salt för de var nåt me kemi som gjorde att de inte kom klorgas där vätet skulle komma...

MBY: Hur fick du så mycket A då? Ska jag blanda ätticka så kanske det inte blir jätte mycket ström.. nåt annat tips på vad jag kan blanda?

Föressten vilket blir bäst att köra med, 5 volt 20 A max.. eller 12 Volt och 6 A? du snackade ju nåt om att det inte gick igenom 20 volt, så då e de väll bäst att jag kör på 12 volt? går de inte snabbare då?

Visa signatur

^^

Permalänk
Inaktiv

precis... det är typ bara klorgas i gasen som bubblar. och om man gör samma sak med ättika så tror jag nog att det blir vatten och en inte jon av det som ättikan e *gjord* av (jag ber om ursäkt för dom ovetenskapliga termerna men jag kan inte formlen för ättika för tillfället man ska BARA använda det ämne som man ska göra en elektrolys av och inte sätta i en massa andra ämnen.... för allt blandar sig då..... jag tror att man ska satsa på högre voltstyrkor än 5 volt..... kanske man ska testa med en sån konverterare för datorns ccfl rör

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det första dödsfallet, på grund av denna tråd, kommer att ske. Grillning, förgiftning eller sprängning?

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Men ffs, om ni märker av kloren är det nog ganska illa, så stå ute då......och sen behöver ni ju inte stå och sniffa vid den elektroden.....man ska inte göra grejer mer komplicerade än de är.

Jag körde 12V, men högre är nog bra. I dagens läge är det ju bara att seriekoppla en 3-4 nätagg så blir det ju bra....de är ju så billiga.

Vet inte om jag vågar nämna denna lösning här: Saltsyra (HCl) finns att köpa i låga konc. hos t.ex. färghandlaren (köp inga höga konc, då dessa är lite lätt farligt frätande). Detta ger förvisso även klor vid ena elektråden, men hjälper till med vätgas på den andra. SKYDDSBRILLOR PÅ INNAN SALTSYRA HANTERAS.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Är det nån som har fått en ballong etc. o lyfta sig? kanske är så att mycket av väten är klorgas.. så de kanske inte funkar..

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Nä, vätgas och klorgas blandas ju inte. Förutsatt att man separerar gaserna från de olika elektroderna.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Okej..

Visa signatur

^^

Permalänk
Inaktiv

vätgas och klorgas borde blanda sig vid en förbränning, men jag vet inte hur man ska få igång denna.... för om detta sker genom att man tänder eld på det genom tex en tändsticka så pruducerar amn ju HCl dvs saltsyra vilket är mindre bra!!

Permalänk
Medlem

kan någon rita en bild och säga vad som är viktigt för att processen ska gå snabbt är det volt och kontakt yta som är det viktigaste? vad ska man ha för ämen vid katoden och anoden? och kan någon förklara vad man ska ha gaserna till jag vill bara testa att få fram de och kanske typ elda upp de eller nått sånt coolt.

Visa signatur

A64 3200+ LBBLE 0518APDW| DFI Lanparty UT Ultra-D| X800 GTO @ X800XT PE | Corsair TWINX1024-XL rev 1.2| Hiper Type R 480 W| Thermaltake Tsunami Dream|

Permalänk

Jag samlade blandad knallgas (både syre och väte) i en 5L påse genom elektrolys för ettpar år sen när jag bodde hos morsan, tog en tändare och eldade på påsen.. Fy inihelvete vad det small, skrämde både mig, morsan och både morsans och grannens hästar fick frispelet och hunden såg vi inte på flera timmar.. Morsan var inte så glad..

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Inaktiv

naaaawww stakars hund kan ngn göra en såndär med en sopsäck?? och spela in det på film *-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad_and_ugly
Jag samlade blandad knallgas (både syre och väte) i en 5L påse genom elektrolys för ettpar år sen när jag bodde hos morsan, tog en tändare och eldade på påsen.. Fy inihelvete vad det small, skrämde både mig, morsan och både morsans och grannens hästar fick frispelet och hunden såg vi inte på flera timmar.. Morsan var inte så glad..

hahaha!!

vad använde du för rigg för att lyckas med detta?

Permalänk

Medl: Det är viktigt med kontakt yta och salt Ta och gör ett dragspel av metall så får du mycket kontakt yta.

Men på många sidor har jag sett att dom har haft 30 metall bitar 10X10 cm, som dom sedan har dragit fyra bultar igenom med en skruv mellan varje. Ska hitta en bild, men ska til skolan nu!

Ha det bra, ta't lungt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som vanligt gällande kemi och alternativ pyroteknik( t.ex. knallgas, 2H2 + O2 -> 2H2O) så skall allt ha rätt proportion till varandra. Knallgas då ca två volymdelar vätgas( hydrogen, H2) och en del syrgas(Rent syre, O2) Om någon har frågor ang. kemi och dess olika användningsområden och experiment, skicka ett pm

Det är dessutom inte olagligt att frammställa vätgas och syrgas, det samma gäller om man t.ex. råkar ha KNO3, S, C liggandes hemma men som inte är blandat Men blandar man detta så får man fram något som man kan ha mycket roligt med. Jag uppmanar inte till att ni ska prova något utav detta.

Men om ni vill ha det kul så kan man alltid blanda NaHCO3(natriumvätekarbonat) och H2O....hahaha, fårstå min ironi i det hela

Edit: Jag kan inte stava

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Medlem

Tips:

Slakta ett bilbatteri, ta vara på syran och blanda med destvatten. Använd sedan blyplattorna som sitter i cellerna, det sitter måånga plattor i varje cell, och gör era dumheter.

På min tid använde vi en gas-svets och fyllde sopsäckar med 1 del actylen och 3 delar syrgas (oxygen). Sedan sköt vi brinnande pilar på säcken tills någon träffade.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Fixakt ett nätagg med 22 amp på 5volts linan, sedan så ska jag taoch fixa yta. Kommer med läges rapport.

Visa signatur