Permalänk

morrn: Mina paint skillz? hehe näe dom inte så bra ja :D, men det ska iaf vara fylld med vatten ja( lådan)

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jag förstår inte hur du hade tänkt separera vätgasen från syrgasen. Du måste väl ha två separata byttor med vatten?

Sen att det kommer vara mer i den flaskan med väte stämmer inte riktigt. Visserligen får du dubbelt så många väteatomer, men dom är mycket mindre än syreatomerna, så syrgasen kommer ta upp mer volym trots att det är färre atomer. Har jag för mig =/

Edit: ang. separationen så behövs det vid närmare eftertanke inte om du bara använder en flaska, eftersom den lättare vätgasen kommer pressa ut den tyngre syrgasen. Dock så kanske det är en bra idé att hålla koll på när den är full.. du vill inte ha masa vätgas i rummet.

Nej och nej. Vätgasen och syrgasen uppstår vid olika elektroder. Vid anoden uppstår syrgas, och vid katoden vätedito. I praktiken uppstår även andra gaser, eftersom man måste tillföra joner, t.ex. genom koksalt. Då uppstår även klorgas, vilket inte är så trevligt. Dessutom skapas fria joner av både syre och väte.

Reaktionerna är ungefär såhär (jag skiter i balanseringen):
Vid anoden (pluspolen):
H2O -> O2 + H+ + e-

Vid katoden:
H2O + e- -> H2 + OH-

Observera att jonerna inte behöver lämna vätskan. Mindre mängder av båda gaserna kan dock lämna båda elektroderna eller "mitt emellan". Således finns risk att knallgas skapas.

Det andra är också fel. Vi får 2 H2 för varje O2. Hur stora atomerna (molekylerna) spelar inte någon stor roll enligt gaslagarna. Vi kommer, vid samma tryck och temperatur, få dubbelt så mycket molekylärt väte som molekylärt syre.

Har vi salt i vattnet, vilket behövs för en praktisk elektrolys så får vi även klorgas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Vad händer med vattnet när man tagit bort vätet? Blir det giftigt?

Hmm. Om vatten är H2O och vi tar bort H2 så får vi O kvar? Är O giftigt? Ja, faktiskt!

Givetvis minskar vattenmängden och vi får O2 - syrgas (2H2O -> 2H2 + O2). Eventuellt får vi lite O3, ozon, vilket är giftigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
en fråga, inte för jag tycker det borde va nått fel enligt lagen men ändå det väcker ändå ett intresse. Hur ser lagen på detta? jag menar det blir ju ändå explosivt...

Elektrolys är knappast kriminellt, men man bör lagra resultatet på ett säkert sätt. Om det bubblar och smäller för jämnan så kanske hyresvärden eller polisen blir intresserad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

hehehehhe jag gilalr din idé..... jag försökte göra natrium för ett tag sedan... men jag lyckades inte komma upp i dom tempraturer som detta krävdes då det är cirka 850 grader

men här har du en skiss på hur jag hade gjort iaf:

Permalänk
Medlem

Vad ska man använda för metall, måste man typ inte ha platina och superfina ädla metaller :P?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Det funkar med alla metaller morrn, men en del kan börja rosta i vattnet efeter ett tag, så därför är det en bra ide att ta tex grafit (blyertspennor) som inte rostar. MBY kanske kan svara på om rostfritt stål lämpar sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
en fråga, inte för jag tycker det borde va nått fel enligt lagen men ändå det väcker ändå ett intresse. Hur ser lagen på detta? jag menar det blir ju ändå explosivt...

Om man skulle spränga något som man inte får (folk med behörighet får ju spränga berg t.ex.) kan man åka dit för allmänfarlig ödeläggelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Det funkar med alla metaller morrn, men en del kan börja rosta i vattnet efeter ett tag, så därför är det en bra ide att ta tex grafit (blyertspennor) som inte rostar. MBY kanske kan svara på om rostfritt stål lämpar sig?

Gör det :O? Men va fan har dem platina då i boken för elektrolys av vatten

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Kanske för att det blir renare lr nått sånt. Har gjort lite knall gas med ett 9 vlots battire och ett par skedar. det funka..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att en maskin såsom diggarn har visat där är ganska farlig, eftersom vätet kommer att blandas med den luft som finns i kolven från början. Genom att alltid fylla upp med vatten till toppen minskar man möjligheten för vätet att blanda sig med luft.

Men, en fråga till trådskaparen: Är detta projekt ett sätt att skapa sig en mängd väte för senare användning, eller för att bränna det direkt i form av en låga?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Elektrolys är knappast kriminellt, men man bör lagra resultatet på ett säkert sätt. Om det bubblar och smäller för jämnan så kanske hyresvärden eller polisen blir intresserad.

Nej kemi i sig är inte olagligt, men om projektets mål nu är att smälla något så finns det något som heter "förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse" också

Jag undrar fortfarande varför trådskaparen vill ha en massa väte...

Permalänk

JL: Läs i tråden, om jag inte missminner mej så skrev jag att jag kommer tömma kolven på luft under vattnet innan jag börjar prosccen. Sedan om frågan om direkt bränning: Det kommer exprimenteras fram ett sätt att få lågan och brinna direkt, men min plan är nu bara att få fram väte tappa upp det i en ballong och tända eld på det.

Airhead: Jag bor i villa så det är inga som helst problem med hyresvärden ;D,ang
polis osv, jag är för avsikt göra ett par experiment om vätgas. Ett av dessa innehåller momentet att tända eld på det. Annars kom jag släppa balloger med vätgas i för att se hur mycket dom kan lyfta osv.
Ingen allmänfarlig ödelägellse här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak som jag hakat upp mig på nu när jag har läst tråden är att man alltid säger att man inte ska kortsluta dem två polerna, men det är just vad man gör i det här falllet eller?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Tänkte också bygga elektrolys för att få fram väte, men behöver man värkligen Kol som via en ström kabel går till + respektive -? kan man inte använda en sked? eller varför snackar alla om sked de stog på en sida att man ska ha ätticka (eller hur det stavas) för att vattnet skulle leda bättre. Vad ska man ha metalen till och för? // Adam

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Va ska ni med vätet till egentligen?

Offtopic: Rätt förvånad att ingen kommenterat va kemi (elektrolys) har med datorer att göra, att det inte hör hemma i ett IT forum.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Jag tänkte prova för o lära mej kan ju va skit bra o kunna o så för att ge plastpåsar som flyger till mina kompisar o ge pyromanerna en tändare o sen se dom grillas .. undrar me varför han skrev det här.. men de kanske e för att många här är kunniga..

Visa signatur

^^

Permalänk

Bara för att jag läste den här tråden så var man ju tvungen att pilla ihop en "Elektrylator" såhär klockan tre på natten... Bilder kommer upp senare. Jag får massor med gas från katoden men i princip ingenting från anoden... vad kan vara fel? Eftersom jag får gas så borde ju elektrolyten fungera menar jag.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Det är ingen fara Executor, eftersom H2o ser ut som en mussepig så kan det komma 66.6666% med väte och bara 33.33333% syre, du får altså mindre med syre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Vad händer med vattnet när man tagit bort vätet? Blir det giftigt?

hahaa, nej

det blir syre kvar

H20 = DiVäteOxid = 2st väteatomer och 1 Syreatom

Sen vill jag gärna att du filmar när du fyller med väte
Spara det till nyår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Om man skulle spränga något som man inte får (folk med behörighet får ju spränga berg t.ex.) kan man åka dit för allmänfarlig ödeläggelse.

Ah, skall man åka dit på allmänfarlig ödeläggelse krävs det en hel del, typ att man jämnar hus med marken eller en rejäl skogsbrand.
Oftast brukar det bli frågan om allmänfarlig vårdslöshet.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Jag får inte min elektrolys att funka.. ja använder mej av en stor plast bytta fylld med vatten, i vattnet har ja hält i ätticka för att strömmen ska leda bättre.. I byttan har ja två glas som står upp och ner, dom är helt fyllda med vatten.. jag provade att ha gem och skedar fästa vid sladden som går till batterierna.. men det funkade inte.. nån som har ett tips om hur jag kan göra.. ska jag använda kol? var får ja kol ifrån?

Visa signatur

^^

Permalänk

Skit i ättikan, ta salt ist det funkar bättre. Om du har Natrium, altså salt utan klor så kan du änvända syret. Om du tar NaCl (kok salt) så blir syret förgiftat av kloret och det funkar inte..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur fan lyckas man drivat ett nätagg genom dennaprocess??

Visa signatur

A64 3200+ LBBLE 0518APDW| DFI Lanparty UT Ultra-D| X800 GTO @ X800XT PE | Corsair TWINX1024-XL rev 1.2| Hiper Type R 480 W| Thermaltake Tsunami Dream|

Permalänk
Medlem
Citat:

Skit i ättikan, ta salt ist det funkar bättre. Om du har Natrium, altså salt utan klor så kan du änvända syret. Om du tar NaCl (kok salt) så blir syret förgiftat av kloret och det funkar inte..

Men blir inte väte:t förgiftat också då eller kommer det ingen klorgas där? kan jag använda 6 volt batteri eller måste jag ha 9 volts batteri? Går det o köra med ett stort gem/sked eller måste man ha kol för att de ska fungera?

Visa signatur

^^

Permalänk

Alla saker som leder ström funkar, nej det blir inte förgiftat (klorat) det är nått kemi kraffs som gör så att det inte blir så..

Visa signatur

Permalänk

dezyn: Såhär gjorde jag, kanske kan ge svar på några av dina frågor.

Såhär ser hela härligheten ut:

En 0.6L Festis-flaska som jag kapat toppen på.

Inpluggat i ett gammalt datornätaggs 5v-lina. Monterade även dit en on/off -knapp.

Och såhär ser det ut nere i vattnet:

Jag använde en bit isolering från en sladd som distans mellan skruvarna och satte fast den med smältlim (obs. det är ingen metall i "sladden" mellan skruvarna, bara plast så den leder inte någon ström). Skruvarna var bara några metallbitar i lagom storlek som jag hade liggandes. Jag lödde fast sladdarna på skruvarna.

Efter några minuter med strömmen på:

WE GOT BUBBLES!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla saker som leder ström funkar, nej det blir inte förgiftat (klorat) det är nått kemi kraffs som gör så att det inte blir så..

Okej Okej Thx.. Men då borde ända felet jag gjort va att ja hade ätticka.. ja skulle alltså haft salt. föresten är det farligt att andas in kloret sen.. asså dör man av lite ?? men 6 volts batteri tror ni att de räcker eller måste ja plocka en brandvarnare // Adam

Visa signatur

^^

Permalänk

dezyn:
6V räcker bra. Jag kör på 5. Grejjen är att man gärna vill ha lite kräm också. Jag har 22A på mina 5V.

Visa signatur

Permalänk

Dezyn: Man dör inte, det luktar simbassäng bara!
Exectur: Hur får man ut 5 volt, vet att man ska koppla nått, men vad är det. Har ett agg som jag kanske kan låna från en gammal dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
dezyn:
6V räcker bra. Jag kör på 5. Grejjen är att man gärna vill ha lite kräm också. Jag har 22A på mina 5V.

Tack för bilderna.. men du .. Du hade ju bara en öppning där uppe, asså då får du väll bara klorgas? (om du använder salt som du förmodligen gör) syret o väten går väll ihop då.. visst om man bara vill få en påse o flyga (som ja vill ) så spelar de ju ingen roll att de e blandat . Jag använder ett rätt stort radiostyrd bil batteri kanske inte så mycket ström i men ändå .. får väll vänta längre då helt enkelt ..

Och om inte det funkar me batteriet får ja väll ta min överklocknings dator nät agg

Visa signatur

^^

Permalänk

Dezyn: Det är falrigt och blanda gaserna, som du ser så bubblar det på ena, det är den som är vätet. Man drar upp ett fräscht 9V batteri på ca 10-15 minuter. Så ta gärna en bil laddare lr nått liknande.

Han (executor) sätter väll en flaska över ena skruven så blir det bra, men man ska helst ha en större bunke så att hela flasken är tom på luft.

Visa signatur