PCWorld om Vistas skärm-DRM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HowHe
'

Visst är det hackers. Hackers utför brott enbart genom intrång av system. Crackers som många syftar på istället är ju sånna som knäcker koder och andra diverse prylar. Inte bara pirate stuff utan annat skit också.

Jag vet nog vad det är.

tror inte alls du vet vad du pratar om!!
hade en hackare läst det du skriver hade han blitt irriterad dock.!

hackning har inte alls att göra med att begå brott. riktiga hackare har ingenting till övers virusprogrammerare, spammare och digitalt sabotage. hackare är personer med en intensiv önskan att förstå hur saker och ting fungerar, upptäcka nya lösningar på gammla problem och bygga upp alternativa teckniska modeller. så var det från början när "hacking" myntades som term under sextiotalet och så är det fortfarande.

ett problem är dock att en del "hackare"-crackers inte delar andras uppfattningar om vad som ska vara hemligt, framför allt inte när det rör hemligheter som kan missbruka. Hackare är ytterst skeptiska mot vad regeringar, poliser och storföretag säger man måste vara hemlig för allmänhetens bästa.

så jag vet mycket väl vad en hackare/crackare är.

finns dom som har erfarenheter utav det eller dom som inte har det.

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk

hm hm hm

Skulle någon vänlig själ kunna lista upp vilka förändringar, positiva och negativa, VISTA får för de olika användargrupperna?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

Jag har förståelse för att det blir hårdare tag mot piratkopiering, Hur skulle det seut om jag tex springerin på Konsum och plockarpå mig en massa varor och sen skiter i att betala och säger att sänk priset så betalar jag nästa gång...

Många klagar på att det finns så dålig musik så det är inte värt att betala men tacka fan för det när artisterna tröttnar på att släppa musik när väldigt många skiter i att betala, Det är ju som jag går till jobbet och chefen betalar ut min lön lite som han själv vill tror ni att jag känner mig motiverad att går till jobbet efter det?

Det nya systemet Microsoft ska införa skadar ju inte dom som betalar för sig, Så ni som inte vill varamed och betala kan ju köra Linux eller nått annat gratis Operativsystem och spela Gratisspel på Aftonbladets hemsida.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta? Förstår de inte att de gräver sig egen grav? Filmbolagen/musikbolagen är ju inte direkt fattiga som det är nu Jag förstår inte hur detta kan vara lagligt egentligen.

Finns det inget som heter integritet längre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Vilken mjukvara du spelar upp det med sägs ingenting om huruvida de bryr sig om. Troligen kommer det säkerligen att gå utmärkt att spela upp de nya med tredjepartstillverkad mjukvara så länge den har stöd för tekniken (vilket måhända går på licens och därmed reducerar utbudet, men det är en annan story). Hårdvaran är väl egentligen inte värre den... Jag menar, hur många har inte varit tvugna att köpa TV för att se på TV när de tidigare bara hade radio... Principen är densamma. Vill du kunna ta del av den nya tekniken måste du köpa ny hårdvara. Att syftet nu istället delvis att hindra piratkopiering, men jag är övertygad om att filmer en hyfsad tid framöver kommer att släppas även på DVD, om än inte i samma kvalitet och så vidare.
Ska vi dra det steget vidare så kommer det att släppas hundratals modeller av stationära läsare, så du kommer nog att kunna välja hårdvara i stor utsträckning själv ändå. TV-apparater med stöd för detta kommer att standardiseras så att det kommer inte att vara några problem när standarden väl är i bruk och omsättningen av TV-apparater snurrat ett varv så att säga.
Hur länge behåller man dessutom en skärm till datorn? Knappast i evighet, eller? Det kommer att finnas en övergångsfas vilken främst styrs av i vilken takt konsumenterna köper ny utrustning.

Den enda konkreta "nackdelen" med den här tekniken på lång sikt är just att piratkopiering försvåras avsevärt. Övergångsfasen kommer inte att vara för evigt.

Kolla på tidigare övergångsfaser - LP till CD, VHS till DVD bara för att ta ett "nutida" exempel.

Angående Microsoft sedan, självklart stödjer de DRM. Det är ju något som i längden troligen kommer att gagna dem.

Jag skulle påstå att det inte alls är "en annan story" att det med största säkerhet inte går att utveckla en fri spelare, t.ex.

Vad gäller hårdvaran så är det som äcklar mig att kravet inte bygger på någon egentlig teknisk begränsning (för den primära funktionaliteten - att spela upp filmen) utan bara är ett krav som uppstått genom deras kundfientliga syn på verkligheten.

Och piratkopieringen: Jag tror att det knappast är många Svenssons som själva kopierar/kodar om DVD-skivor, trots att dessa "bara" är skyddade med CSS. Däremot är det fler som laddar ner. Jag tror dock inte att det här skyddet heller kommer att stoppa de som verkligen sysslar med sånt där i längden...

Microsoft: Självklart gagnar det dem, även den här typen av system, som egentligen har relativt lite att göra med Microsoft. Det ökar ju kundernas inlåsning i deras mjukvara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osen
Ska man skratta eller gråta? Förstår de inte att de gräver sig egen grav? Filmbolagen/musikbolagen är ju inte direkt fattiga som det är nu Jag förstår inte hur detta kan vara lagligt egentligen.

Finns det inget som heter integritet längre?

Så du menar alltså att om jag har väldigt mycket pengar så är det inte mer än rätt att jag ska bara ha några % av min lön ?

Sen finns det många mindra film & musikbolag som inte är så rika...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Varför är folk så förvånade över att det kommer ett så kallat kopieringsskydd som egentligen handlar om kontroll över vad vi ska se o göra? Har ingen märkt att maktgrupperingar runt om i världen o Sverige arbetar aktivt för att få kontroll över medborgarna.
Storebrorssamhället har redan funnits ett tag......vi har bara svårt att se det o förstå det. Våra åsikter, värdringar etc etc har varit utsatt för massiv propaganda i årtal o HAR förändrat oss. Detta med MS o div tillverkares samarbete att skapa ett kopieringsskydd är bara ett yttreligare steg på vägen mot full kontroll över oss.

(Alla är vi idag en del av Platons värld där människor delas upp i Guld/Silver/Brons/Järn....SUCK!)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

PS3:an ska väl köra linux.
Den Blu-rayspelaren kommer nog inte kräva Windows Vista...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Jag har förståelse för att det blir hårdare tag mot piratkopiering, Hur skulle det seut om jag tex springerin på Konsum och plockarpå mig en massa varor och sen skiter i att betala och säger att sänk priset så betalar jag nästa gång...

Många klagar på att det finns så dålig musik så det är inte värt att betala men tacka fan för det när artisterna tröttnar på att släppa musik när väldigt många skiter i att betala, Det är ju som jag går till jobbet och chefen betalar ut min lön lite som han själv vill tror ni att jag känner mig motiverad att går till jobbet efter det?

Det nya systemet Microsoft ska införa skadar ju inte dom som betalar för sig, Så ni som inte vill varamed och betala kan ju köra Linux eller nått annat gratis Operativsystem och spela Gratisspel på Aftonbladets hemsida.

aha... ok...
"skadar inte de som betalar för sig?"
hmm... jahaja... Jag personligen har redan köpt 7 OS av MS... och nu bara för att
några kostymer inte kan komma på bättre skydd på skivorna så skall jag tvingas köpa ett till
för troligen fyrsiffriga belopp som börjar på 3 eller mer. Jag går på högskolan.. jag har ca
2500:- i månaden i inkomst. Jag har hyra, el, tele, internet, tv + licens, försäkringar och mat att betala.
Vart tycker du jag skall hitta pengar till ett nytt os någonstanns? Saken är inte den att
jag vill sitta och se kopierade filmer utan att jag helt plötsligt måste ha ett visst system
(som jag för övrigt hittils är mycket missnöjd med) bara för att kunna se de lagliga filmer jag vill...
men... det drabar ju inte de som betalar, eller hur?
snarare att det drabbar inte de som har tillräckligt med pengar för att slänga ut tusentals
kronor på en produkt de inte vill ha...

Sen är heller inte kopiering det samma som stöld.. hela meningen i ordet omöjliggör det.
Rätt liknelse skulle vara att springa in på konsum och istället för att sno ett packe kakor så
ställer man sig där inne och bakar egna efter samma recept... att de sen bara smakar tillräckligt
lika för att man hellre äter de man bakat själv än köper de i förpackningen gör ju inte att man
stulit konsums packe med kakor för det. Sen att konsum tycker att jag garanterat skulle köpt
kakorna om jag inte bakat egna är ju deras problem... då borde de se till att det inte är så
lätt att få tag i receptet...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Finns det någon över huvud taget som tänker köpa en skärm med sånt här inbyggt på? /.../ För det kommer då i alla fall ta 10 år innan de få igenom det här helt och hållet.

Du har inte tänkt på att uteslutande del av alla tillverkare kommer att implentera denna teknik på samtliga sina nya skärmar på grund av att just denna teknik kommer att (tro det eller ej, men det kommer den att göra, även om alla "avancerade användare" bojkottar den) sälja som faen...

Ja, om tio år kommer alla att sitta med denna teknik och några få stackare kommer att sitta kvar på sina gamla burkar och tycka att det var bättre förr medan folk i allmänhet accepterar att det faktiskt förblir så här, oavsett om vi gillar det eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Jag skulle påstå att det inte alls är "en annan story" att det med största säkerhet inte går att utveckla en fri spelare, t.ex.

Vad gäller hårdvaran så är det som äcklar mig att kravet inte bygger på någon egentlig teknisk begränsning (för den primära funktionaliteten - att spela upp filmen) utan bara är ett krav som uppstått genom deras kundfientliga syn på verkligheten.

Och piratkopieringen: Jag tror att det knappast är många Svenssons som själva kopierar/kodar om DVD-skivor, trots att dessa "bara" är skyddade med CSS. Däremot är det fler som laddar ner. Jag tror dock inte att det här skyddet heller kommer att stoppa de som verkligen sysslar med sånt där i längden...

Microsoft: Självklart gagnar det dem, även den här typen av system, som egentligen har relativt lite att göra med Microsoft. Det ökar ju kundernas inlåsning i deras mjukvara.

Fri är högst relativt... För en eventuell licenspeng så kan man utveckla en spelare för detta, precis på samma sätt som för dagens DVD-spelarapplikationer.

Kundfientlig är även det högst relativt... Vem svek vem först? Kunderna som började piratkopiera film i stor skala i.o.m. de fasta uppkopplingarnas intrång, eller filmbranschen som vill hålla sin bransh vid liv?

Piratkopieringen sedan, nej inte i evighet kanske, men tillräckligt länge och i tillräckligt stor skala för att det ska vara lönsamt att införa tekniken. Trots allt är det det som styr och kommer att fortsätta styra teknikens utveckling sålänge det ska hållas inom standardiserade ramar vilket i sin tur krävs för att tekniken inte ska utvecklas i samma hastighet som för 300 år sedan...

Microsoft: Är man störst vill man gärna fortsätta vara det. Det kan man dock inte vara i längden om man låter omvärlden åka på motorväg medan man själv åker på slingrig skogsväg och njuter av utsikten. Vad gäller just det här ämnet anser jag dock att Microsoft egentligen inte har något med saken att göra, då allt de gör är att implentera teknik som hårdvaruutvecklare, mjukvaruutvecklare och filmbranschen indirekt kräver av dem. Självklart kan de skippa detta, men då är de ute på de där skogsstigarna igen...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Jag har förståelse för att det blir hårdare tag mot piratkopiering, Hur skulle det seut om jag tex springerin på Konsum och plockarpå mig en massa varor och sen skiter i att betala och säger att sänk priset så betalar jag nästa gång...

Ja och se va snabbt Konsum skulle sänka sina priser om all mat bara låg och ruttnade eftersom ingen har råd att betala 50:- för en tomat. Men om konsum och alla andra butiker skulle ha så höga priser att ingen hade råd att handla skulle det här landet förvandlas till ett gigantiskt upplopp och folk skulle storma affärerna och sno maten.

Citat:

Många klagar på att det finns så dålig musik så det är inte värt att betala men tacka fan för det när artisterna tröttnar på att släppa musik när väldigt många skiter i att betala, Det är ju som jag går till jobbet och chefen betalar ut min lön lite som han själv vill tror ni att jag känner mig motiverad att går till jobbet efter det?

Jag är ledsen men jag tror inte riktigt att det är artisten som får de 200:- du betalar för en CD. Eftersom bolagen vet att en artist som kostar X antal kronor drar in Y antal kronor så kör dom gärna på och fortsätter släppa en massa skit eftersom dom fortfarande tjänar på det.

Citat:

Det nya systemet Microsoft ska införa skadar ju inte dom som betalar för sig, Så ni som inte vill varamed och betala kan ju köra Linux eller nått annat gratis Operativsystem och spela Gratisspel på Aftonbladets hemsida.

Jag ska dra en liten metafor.
Jag köper en svindyr state-of-the-art cykel. Ett par månader senare upptäcker jag att jag (magiskt) inte kan använda den. På en lapp står det att jag måste ha ett par svindyra state-of-crap-nikes för att kunna använda min cykel. Så jag sparar och köper ett par nikes. Efter ytterligare nån månad så får jag punka på cykeln. Tyvärr säger killen som ska laga den, jag har ett likvärdigt reparationskit som kostar 100:- men denna cykel fungerar bara om du köper detta (lika bra, kanske sämre) kit som kostar 1000:-. Eftersom jag vill använda min fina cykel så har jag inget val....

Förstår du vart jag vill komma?

Permalänk
Medlem

Ska vi snacka om svek så är det film/musik/program producenterna och distrobutörernas eget fel. Ordet priskonkurens är i stort sett obentligt på området. Det kan ju knappast vara så att alla filmer kostar lika mycket att producera, marknadsföra och sen förra ut till försäljning.
Så varför kostar den sämsta pissfilmen lika mycket som en hollywood rulle med 50 miljoner budget lika mycket köpa?

Ingen har fortfarande kunnat svara på frågan varför det är dyrare att köpa en dvd än vhs. VHS är extremet mycket dyrare att tillverka än DVD:n.

Och varför har dom klantskallarna fortfarande inte fixat smarta internet tjänster så att man betalar en liten summa så att man kan ladda ner sin film via nätet... eller spel... eller musik... alla deras alternativ är på tock för dyra.

Nej, de har bara sig själv att skylla.

Permalänk

belga: Det finns studenlicenser att köpa som inte är så dyrt faktist...

Ja vet inte men ingen vill ju jobba gratis och gör man något arbete så vill man ju ha betalt med och skiter endel i att betala så tappar man nog intresset det är iaf det jag vill ha sakt...

Om större del av pengarna gick direkt till artisterna tex. så vore det ju bättre på sätt och vis...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Trist utveckling men jag förstår film och musikföretagen att de tar till liknande metoder för att försöka få ett stopp på stölden. Dags för alla bortskämda snorungar att börja betala för sin underhållning!

Permalänk
Medlem

Snarare dags för fetta överbetala direktör att börja utöva priskonkurrens o sänka priserna till humna nivåer för att få sålt sitt skit...

Att kalla alla som laddar ner bortskämda skitungar är inte en särskilt bra metod att få folk att handla mer..

Permalänk
Medlem

Skitsnack att priset är för högt, du kan köpa ny musik och film för cirka 150 kr, jämför det med vad ungdomarna betalar för sina jeans, skor, tröjor, jackor... Dom snor för det är så enkelt och ingen kan ta fast dom, inte för att det skulle vara dyrt.

Permalänk
Medlem

Inte för dyrt? En ny dvd film kostar 250-270 vid release att köpa. Normalt sett ifall de har tur så har ungdomar 900kr att röra sig i månaden. ohh ja det blir mycket handlande för

Sen det här med att ungdomar skulle gå att handla dyra kläder. Har du ens statistik över hur många ungdomar som har råd att lägga 900kr på ett par jeans? Det är inte särskilt många, så jag tror du nog ska vakna upp ur den där lilla drömvärlden du lever i

Permalänk
Medlem

Vem är det som säger att man ska ha råd med allt med en inkomst på 900kr?
Antingen får man bortprioritera saker eller så får man spara. Dagens ungar är så bortskämda att de tror att de kan få allt.

Permalänk
Avstängd

låter som man ska vara kvar vid xp ett tat till o se hur vista är! kommer säkert kunna cracka vista, det är bara en tidsfråga. men det märks om vista blir en hit!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
belga: Det finns studenlicenser att köpa som inte är så dyrt faktist...

Och du tror studenter är de enda i den sitsen?
Och även om studentlicencer inte är så dyrt så är det fortfarande på den dyra sidan av skalan, även om det kunde vara värre. Men saken är fortfarande den att jag inte vill ha det, men skall ändå tvingas köpa det om jag vill se på filmerna. Vad skulle du säga om du tvingades köpa en halvtrasig nissan micra som inte klarat besiktningen om du ville köra fortare än 50???

Det handlar mer om att jag har rätt till min egendom utan att andra lägger sig i. Har jag betalat för någonting och kan kalla det mitt så skall det vara just det. Mitt, inte lite på kanten någon annans eller "om jag betee mig rätt så är det mitt" utan mitt helt eget, och då skall jag ha rätten att välja vad jag vill göra med det. Om jag sen gör någonting fel så har de ju rätten att straffa mig, men de har inte rätten att på förhand dömma ut mig med att säga "du kommer kopiera och se på saker vi inte gillar om vi inte gör detta"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

....
Det handlar mer om att jag har rätt till min egendom utan att andra lägger sig i. Har jag betalat för någonting och kan kalla det mitt så skall det vara just det. Mitt, inte lite på kanten någon annans eller "om jag betee mig rätt så är det mitt" utan mitt helt eget, och då skall jag ha rätten att välja vad jag vill göra med det. Om jag sen gör någonting fel så har de ju rätten att straffa mig, men de har inte rätten att på förhand dömma ut mig med att säga "du kommer kopiera och se på saker vi inte gillar om vi inte gör detta"

*applåderar* Helt rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Du har inte tänkt på att uteslutande del av alla tillverkare kommer att implentera denna teknik på samtliga sina nya skärmar på grund av att just denna teknik kommer att (tro det eller ej, men det kommer den att göra, även om alla "avancerade användare" bojkottar den) sälja som faen...

Ja, om tio år kommer alla att sitta med denna teknik och några få stackare kommer att sitta kvar på sina gamla burkar och tycka att det var bättre förr medan folk i allmänhet accepterar att det faktiskt förblir så här, oavsett om vi gillar det eller inte.

Fri är högst relativt... För en eventuell licenspeng så kan man utveckla en spelare för detta, precis på samma sätt som för dagens DVD-spelarapplikationer.

Kundfientlig är även det högst relativt... Vem svek vem först? Kunderna som började piratkopiera film i stor skala i.o.m. de fasta uppkopplingarnas intrång, eller filmbranschen som vill hålla sin bransh vid liv?

Piratkopieringen sedan, nej inte i evighet kanske, men tillräckligt länge och i tillräckligt stor skala för att det ska vara lönsamt att införa tekniken. Trots allt är det det som styr och kommer att fortsätta styra teknikens utveckling sålänge det ska hållas inom standardiserade ramar vilket i sin tur krävs för att tekniken inte ska utvecklas i samma hastighet som för 300 år sedan...

Microsoft: Är man störst vill man gärna fortsätta vara det. Det kan man dock inte vara i längden om man låter omvärlden åka på motorväg medan man själv åker på slingrig skogsväg och njuter av utsikten. Vad gäller just det här ämnet anser jag dock att Microsoft egentligen inte har något med saken att göra, då allt de gör är att implentera teknik som hårdvaruutvecklare, mjukvaruutvecklare och filmbranschen indirekt kräver av dem. Självklart kan de skippa detta, men då är de ute på de där skogsstigarna igen...

Vad gäller fria spelare: Jag har då inte sett enda enda fri dvdspelare som inte står på tveksam laglig grund! Alla fria DVD-spelare bygger på reverse-engineering av formaten samt decss för css-avkodningen. Detta som en följd av licensvillkor och -kostnader.

Oavsett vad kunderna gjort och inte gjort så går det väl inte att komma ifrån att det är kundfientligt? Jag tror då inte att kunderna blir mer lojala genom den typen av aktioner. (Det tror nog inte de heller, skillnaden är att jag inte tror att de kommer att lyckas kontrollera kunderna utan bara ytterligare försämrar sin relation till kunderna.)

Vad gäller Microsoft så googlade jag, och företagen bakom AACS är: "IBM, Microsoft, Intel, Sony, Toshiba, Matsushita, Warner Bros. and Disney"! Microsoft är ett av företagen som står bakom systemet, de har inte alls bara implementerat det! (Jag kan tänka mig att de som hävdat att Microsoft inte är inblandade inte visste bättre, men så är uppenbarligen inte fallet.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En paralell till dagens sverige...

Jag har en TV och en video. Jag har bara kanal1, tv2 och tv4. Om 2 år är min TV och video helt värdelösa eftersom vi då får "DigitalTV" vilket enligt mig är en försämring då man inte kan se en "dålig" bild vid snöovädet och åskväder, utan bilden försvinner helt.

Kommer jag då att behålla min gamla TV och video och bara se på VHS band med gamla filmer? Komer jag kanske att bara lyssna på radio? Knappast. Jag, precis som alla andra kommer att köpa någon sorts box/digital video eller vad som säljs, eventuellt till vilket pris som helst eftersom jag "måste" ha en.

Det är samma sak med det här som med bensinpriset. Folk klagar i högan sky att tag, sedan vänjer de sig och betalar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Trist utveckling men jag förstår film och musikföretagen att de tar till liknande metoder för att försöka få ett stopp på stölden. Dags för alla bortskämda snorungar att börja betala för sin underhållning!

Olovlig KOPIERING, man berövar ingen annan dens bitar&bytes när man kopierar något över DC t.ex, lär dig skillnanden och använd rätt ord.

Argumentet om att man snor folks inkomst genom att titta på något, inse att det är skit (som det mesta nu för tiden), kasta skiten och inte se filmen i fråga t.ex på bio håller inte riktigt när man kontrar med 1984-grejer... och ja, företag vill ha absolut makt över konsumenter, då kan man tjäna mest pengar.

RIAA&MPAA osv sitter som små snorungar i sandlådan och är ledsna i ögat över att dom inte längre får bestämma allting... buhu, evolve or die.

Och alla som tycker det är helt OK och skitbra att konsumenter och folk i allmänhet ska ha mindre och mindre rättigheter... ok om jag kommer hem till dig och rotar runt lite? Eller avlyssnar din telefon lite sådär på skoj... jag menar, om jag var polis dvs... du har inget att dölja va så det gör ju inget? Eller? Va?.... inte det nej...

En till newsflash...folk piratar inte för att det är billigare... dom gör det för det är ENKLAST.

Dubbelklicka > Det mesta tyvärr, folk vill ha det så enkelt och snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
En till newsflash...folk piratar inte för att det är billigare... dom gör det för det är ENKLAST.

Dubbelklicka > Det mesta tyvärr, folk vill ha det så enkelt och snabbt som möjligt.

Det där ligger det mycket i, det är åtminstone inte enbart att det är billigare, det är mycket mer tillgängligt än DVD-skivorna!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Protected Video Path - Output Protection Management (PVP-OPM) makes sure that the PC's video outputs have the required protection or that they are turned off if such protection is not available.

Protected Video Path - User-Accessible Bus (PVP-UAB) provides encryption of premium content as it passes over the PCI Express (PCIe) bus to the graphics adapter. This is required when the content owner's policy regards the PCIe bus as a user-accessible bus.

Protected User Mode Audio (PUMA) is the new User Mode Audio (UMA) engine in the Longhorn Protected Environment that provides a safer environment for audio playback, as well as checking that the enabled outputs are consistent with what the content allows.

Protected Audio Path (PAP) is a future initiative under investigation for how to provide encryption of audio over user accessible buses.

Det är exakt vad som deras Protected Video Path handlar om inte något annat. Förstår inte vad som är det farliga?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden pga tidsbrist.. (Se: ork..)

Tänkte bara att det ska bli roligt att se när någon bugg som M$
utan tvekan inför i Vista ser till att någon liten virusmakare
kommer åt kontrollen över HDCP (eller vad det nu heter)
och släcker skärmen för en. med texten "Du får inte se ditt skrivbord. HAHA"

JÄTTE-SKOJ!! Eller inte..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte hängt med i detta eftersom jag inte är intresserad av av spela winblows. Men kommer inte Linux och övriga så småningom också bli tvugna att implementera något liknande för att överhuvudtaget kunna köras på framtidens maskiner. Skulle inte förvåna mig om det kommer att bli så. Då gäller det att hitta alternativ hårdvara eller hålla liv i det man har.

Hade det inte varit lättare att sänka priserna på film och musik? Satsa på distribuera musik och film digitalt, minska den logistiska kostnaden. För att inte tala om mindre påfrestningar på miljön då de slipper tillverka miljontals plastskivor. Nej, det finns nog bättre sätt att få folk att betala för multimedia. Nu riskerar de att skjuta sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

Vad ni hetsar upp er grabbar. Förstår ni inte att Windows har varit ute i snart 10år. Att ni sitter kvar med det är ju ert fel. Alltså Microsoft har ju klättrat mot världsdominsans sedan dag 2. Att många här inte fattat det får stå för er själva, men kan någon säga att detta är en överraskning?

När ska ni på swec fatta att idag är det GNU/Linux, *BSD eller OS X som gäller.
Get a Macintosh!

Apple använder idag DRM för deras musik, det är för att skivindustrin kräver det annars får de inte sälja musiken alls. Apple vägrar fortfarande TCPA osv.
Steve Jobs är ju gammal hippie. Känns inte som om han har samma planer för världsdominsans och avlyssning som Ballmer osv. Jobs kanske gör datorer som får en att köpa grafikkort för lite mer pengar. Men sålänge jag slipper all skit som finns i pcvärlden bryr jag mig inte ett skvatt om det.

Om Microsoft får för sig att skicka små vita kuvär med lite pulver hem till deras kunder, det kommer bara Microsoftanvändarna må dåligt utav. Men Linus Torvalds har sagt att DRM osv. är något som Linux skulle kunna adoptera. Det däremot låter skrämmande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vad ni hetsar upp er grabbar. Förstår ni inte att Windows har varit ute i snart 10år. Att ni sitter kvar med det är ju ert fel. Alltså Microsoft har ju klättrat mot världsdominsans sedan dag 2. Att många här inte fattat det får stå för er själva, men kan någon säga att detta är en överraskning?

När ska ni på swec fatta att idag är det GNU/Linux, *BSD eller OS X som gäller.
Get a Macintosh!

Apple använder idag DRM för deras musik, det är för att skivindustrin kräver det annars får de inte sälja musiken alls. Apple vägrar fortfarande TCPA osv.
Steve Jobs är ju gammal hippie. Känns inte som om han har samma planer för världsdominsans och avlyssning som Ballmer osv. Jobs kanske gör datorer som får en att köpa grafikkort för lite mer pengar. Men sålänge jag slipper all skit som finns i pcvärlden bryr jag mig inte ett skvatt om det.

Om Microsoft får för sig att skicka små vita kuvär med lite pulver hem till deras kunder, det kommer bara Microsoftanvändarna må dåligt utav. Men Linus Torvalds har sagt att DRM osv. är något som Linux skulle kunna adoptera. Det däremot låter skrämmande.

Ahem, http://arstechnica.com/journals/microsoft.ars/2005/10/5/1433/...

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.