Produkttest: ATI lanserar X1000-serien

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det blir helt klart ett X1800XT för mig, det var skönt att man väntade och inte köpte ett nvidia kort.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

nu kan man ju bara undra hur bra x1800xl kan klocka som jag har sett det är det ju ett identiskt kort mot 1800XT förutom klockfrekvenserna...stämmer det? jag väntar stort på ett fullt test av det kortet

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt vad mycke pengar de ska kosta då, runt 6000kr för ett grafikkort. Jag kommer ju absolut inte betala mer än 3000kr för ett grafikkort med den ekonomi som jag har.

Ibland kan man ju undra vad alla får sina pengar ifrån. Sitter alla å skramlar i flera månader eller hur gör ni? Och är det värt det då? Eller är det någon som tjänar bra med pengar å bor hemma än, så måste de vara!?

Nä själv har jag siktet på ett agp kort tex. 6800GT, det är ett kort mer i min prisklass.

Men imponerande siffror stundtals, men grafikfelen gillar jag inte. Inte för ett kort som kostar så mycket. Nä inte är det 6000kr bra ATIs nya "värstingkort".

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är helt sjukt vad mycke pengar de ska kosta då, runt 6000kr för ett grafikkort. Jag kommer ju absolut inte betala mer än 3000kr för ett grafikkort med den ekonomi som jag har.

Ibland kan man ju undra vad alla får sina pengar ifrån. Sitter alla å skramlar i flera månader eller hur gör ni? Och är det värt det då? Eller är det någon som tjänar bra med pengar å bor hemma än, så måste de vara!?

Nä själv har jag siktet på ett agp kort tex. 6800GT, det är ett kort mer i min prisklass.

Men imponerande siffror stundtals, men grafikfellen gillar jag inte. Inte för ett kort som kostar så mycket. Nä inte är det 6000kr bra ATIs nya "värstingkort".

smakar det så kostar det....

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
smakar det så kostar det....

Jo verkligen!

Eller det kostar att ligga på topp!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är allt annat än imponerad. Fast jag brukar inte vara imponerad av top of the line kort, för de ligger inte i min prisklass. Man får hoppas att det släpps något kort som överklockar något otroligt, typ som 6800le. För annars blir det nog ett X800GTO (Sapphire's då) eller en xbox 360 för min del.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kanske NVIDIA ennu har något i bakfickan...

http://www.ngohq.com/home.php?page=Articles&go=read&arc_id=46http://www.ngohq.com/home.php?page=Articles&go=read&arc_id=46

T.ex. ost

Permalänk
Medlem

Sicken bonnröta att man bara spelar BF2 då! Det verkar som om X1800XT tog en plats på årets julklappslista!

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joemon
Sicken bonnröta att man bara spelar BF2 då! Det verkar som om X1800XT tog en plats på årets julklappslista!

Mmmm, för de verkar du ju behöva 8-)

Visa signatur

Permalänk
3dfx Fanboy

Härligt att se att Swec var med på Ibiza...

När det gäller själva ATI-grafikkorten och prestanda, så var det nog lite antiklimax där..

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Avstängd

Hoppas inte X1800XL brinner upp som en massa 9800Pro gör idag=P
hehe.......Ne en gång ati aldrig mer ati=/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86

Huh? Mitt 9800PRO har det aldrig ens flammat ifrån Sen kanske inte ATi bär hela skulden om ditt kort nu brann upp. Tredjepartstillverkarn har väl en del ansvar hmm?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86

*hehe* brinner 9800Pro upp??

men iallafall så är det sånna upplevelser som du haft som gör att man gärna har en "favorit" tillverkare. Oavsett om det är med nvidia eller ati som man haft dåliga upplevelser. Jag har haft vartannat kort från respektive tillverkare och jag har varit nöjd med alla kort jag haft.... inte haft problem med något. Och det ser ut som jag kommer fortsätta med att ha kort från bägge tillverkare varannan gång även nu med den senaste generationen...

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite mer info om deras nya line....

Skulle dock vilja se (ommöjligt i dagsläget) jämförelse mellan ATI o nVidia:s styggare serier vad gäller strömförbrukning/värmeutveckling.....

Det är iaf för mig en av de avgörande faktorerna....förutom slutgiltlig bildkvalit'et med resp kort....

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-x1000_1... där har du Lonefox..
Finns många fler tester med strömförbrukning också.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50931... tråd med ganska många länkar till recensioner...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ATI har så dålig prestanda i OpenGL...blir nog nvidia i fortsättningen tack vare deras stöd för OpenGL samt väl fungerade Gnu/Linux & FreeBSD-drivisar.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Tråkigt att ATI har så dålig prestanda i OpenGL...blir nog nvidia i fortsättningen tack vare deras stöd för OpenGL samt väl fungerade Gnu/Linux & FreeBSD-drivisar.

Kanske lite OT.. men vad finns det för openGL spel som folk spelar? Och kommer det några snart?

Jag har sedan ett bra tag tillbaka inte spelat något openGL spel vad jag kan minnas... de sista bra spelen IMHO som jag spelat är BF1942(speciellt Desert Combat) HL2 och BF2.. och blir nog CoD2(CoD1 spelade jag inte för jag gillade inte quake-grafiken) doom3 tyckte jag sög fantastiskt mycket... men man får hoppas att det stämmer att de har haft problem att optimera openGL drivisarna, för det är synd att det skall vara så ojämn prestanda. Nvidia hade gärna fått lägga mer krut på directX då jag fått intryck av att de flesta spel använder det.

Permalänk
Medlem

nVidia verkar ha gjort nåt med bildkvaliten, på den här sidan tar dom upp kvaliten på 7800GTX och 1800xt
http://www.thetechlounge.com/review.php?directory=ati_radeon_...
Jag tycker i alla fall att x1800xt har skarpare bild samt inte hackar(buggar) lika mycket som 7800gtx ser ut att göra

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem

KrOzZ > Förstår inte riktigt vad dom gjort med sina speltest för dom ser väldigt dåliga ut. Tar bara ETT exempel här. Känns bara helt knäppt att dom får samma avg fps i DOD:S i alla upplösningar samt med och utan AA och AF. Dom får ca 40fps ändå tills dom testar 2048 x 1536 4xAA/8xAF då börjar fps:en sjunka första gången.. Aja..
Ser väldigt skumt ut iaf..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
NH's recension var mer detaljerad

Ja? Jag satsade på lite andra grejer, det är väl bara bra att man har olika fokus?
Läs båda? Visste att många sajter inte skulle ha så många tester iom att det var få som hade med sina egna system.

Sen visste jag inte att det var en tävling, i så fall kanske jag inte skall låna ut mitt 7800GTX till dem i fortsättningen Men nu använde jag den faktiskt inte på Ibiza så.... Har varit nästan helt utslagen idag och mådde inte speciellt bra igår heller. Ibiza fever? Får göra bättre ifrån mig nästa gång

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Tycker det var bra, särskilt att ni testade med ett eget system och inte det som ATI tillhandahöll, blir lite med objektivt på så vis!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Vilken motor kör Chronicles of the Riddick på? Samt vilken API?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd

Nu kommer jag och ska klaga på Swecs usla arbete igen.

Eller nä, jättebra recension tycker jag.
Ipmonerande prestanda ur ynka 16 pipes i dom där sakerna. Vill se en driekt jämförelse med X800 i samma frevkenser, vore kul att se hur mycket prestanda som kommer från frekvenser och hur mycket som kommer från optimeringar.

32 pipes versionen blir nog fin den med.

Permalänk
Medlem

Boris... dom hade ju såna enorma problem med tillverkning av detta kort så att de hade bara lyckats framställa 10 fungerande kort sista gången jag läste av det.. du kan ju själv gissa vad dess i så fall special edition kort kommer kosta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
men ärligt talat grabbar, i det här testet så vinner Nvidia i spel testena., inte på 3dmark men ingeb bryr sig om 3dmark. det är bara att inse fakta, 3dmark säger nada. om man nu inte vill tävla i 3dmark , men då är det en annan 5a. så med andra ord än så länge vann nvidia. men låt säga att ATI får sina nya drivisar och vinner med 2 spel mer än nvidia

Du läser testen lite som du vill känns det som Det ser enligt mig ut som en helt jämn match i denna test om vi snackar toppskiktet.

nVidia är snabbare i två tester (Doom, Riddick), de spel som använder sig av OpenGL så det kommer inte som någon direkt överaskning. I BF2 och FarCry är ATI snabbare och i UT2004 är det jämnt. 2/3 av spelen i testen är OpenGL vilket inte direkt är representivt för hur det ser ut på spelmarknaden idag där DX API:t har ett mycket större övertag än så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Vilken motor kör Chronicles of the Riddick på? Samt vilken API?

Det är en motor utvecklad av Starbreeze (de som gjort spelet) som heter "Starbreeze Engine " och den använder som sagt OpenGL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Boris... dom hade ju såna enorma problem med tillverkning av detta kort så att de hade bara lyckats framställa 10 fungerande kort sista gången jag läste av det.. du kan ju själv gissa vad dess i så fall special edition kort kommer kosta

Iom att R580 var planerad att släppas nu snart så tror jag inte det är någon vits att lägg mer arbete på att få R520 att fungera som det var tänkt med 32pipelines... Jag tror den läggs ner efter dessa kort som kommit nu. R580 är ju "taped out" och "working inhouse" så det blir nog den istället....

Det var dock skönt att läsa att ATi INTE hade problem med tillverkningen som många trodde utan det var ett litet litet knippe transistorer som utgjorde en liten komponent som återfanns på många ställen i chippet.. denna lilla komponent var det fel på. Det felet hittade de inte förrän till 3:e tapeouten... kortet skulle egentligen släppts i maj/juni har de nu talat om. Felet som den lilla komponenten orsakade var att chippen inte rullade i de frekvenser som den skulle klara av.

Permalänk
Medlem

SinO.. kan du länka till nyheten ifall du har kvar den.. måste ha misat det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
SinO.. kan du länka till nyheten ifall du har kvar den.. måste ha misat det

Det med vad felet i R520 var... eller med "R580 taped out" och "working in house"... så jag inte sliter i onödan! Hittar jag det inte inom 10min får du väta tills senare ikväll då jag skall sticka till träningen snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Kanske lite OT.. men vad finns det för openGL spel som folk spelar? Och kommer det några snart?

Jag har sedan ett bra tag tillbaka inte spelat något openGL spel vad jag kan minnas... de sista bra spelen IMHO som jag spelat är BF1942(speciellt Desert Combat) HL2 och BF2.. och blir nog CoD2(CoD1 spelade jag inte för jag gillade inte quake-grafiken) doom3 tyckte jag sög fantastiskt mycket... men man får hoppas att det stämmer att de har haft problem att optimera openGL drivisarna, för det är synd att det skall vara så ojämn prestanda. Nvidia hade gärna fått lägga mer krut på directX då jag fått intryck av att de flesta spel använder det.

Nu är det ju tyvärr så att DirectX är begränsad till Microsofts produkter. OpenGL stöds på flera operativsystem. I framtiden i och med Vistas intåg och deras TCP/Palladium-tjafs så tror jag faktiskt att fler kommer söka sig till mer öppna plattformar. Jag tror mer på OpenGL eftersom det är tillgängligt på fler plattformar.

Vad gäller spelen så finns exempelvis Unreal Tournament 2004 samt Doom 3 med OpenGL-stöd. Det finns en hel del spel som kör med OpenGL, jag spelar dock inte så mycket därför är jag inte så bevandrad i spelvärlden.

Mvh Jonathan

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Hittar jag det inte inom 10min får du väta tills senare ikväll då jag skall sticka till träningen snart.

Du hoppas de är ett TypO... jag vill inte kissa på mig själv