Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GeForce 7800 GTX 512 MB i stort test

Permalänk
Melding Plague

GeForce 7800 GTX 512 MB i stort test

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 7800 GTX 512 MB i stort test</b></font> <small class="small">torsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
När <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce7800gtx..." target="_blank">X-bit labs</a> testar ett grafikkort så görs det ordentligt - 31 sidor är deras senaste grafikkorttest som handlar om GeForce 7800 GTX 512 MB. Förutom information om prestanda i ungefär 20 spel och pretandatestprogram skriver X-bit labs mycket om andra intressanta kvalitéer hos produkten som kylning, strömsnålhet och överklockning. En intressant och uttömmande recension av det kraftfulla grafikkortet.
<br />
<br /><i>ATI RADEON X1800 XT 512MB didn’t last long in the position of the 3D graphics king: NVIDIA’s response was very simple, logical and efficient. Due to the availability of the new G70 revision, the company increased the nominal GPU frequency from 430MHz to 550MHz and provided the newcomer with high-performance memory. As a result, the new GeForce 7800 512 graphics adapter, the second incarnation of the GeForce 7800 GTX turned out to be a real monster with unprecedented performance.</i>
<br />
<br />Läs hela testet hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce7800gtx..." target="_blank">X-bit labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk

Kortet presterar utan någon tvekan väldigt bra, men priset ligger lite väl högt tycker jag. Just nu vill jag se X1800XT med fler pipelines än 16, för snart åker Ati på lite väl mycket stryk.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

En fråga:

När de testar BF2 Banchmark och får resultat, hur gör de då?`

Skulle vara kul att se hur pass mycket det sparkar skiten ur min burk

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

undrar just varför de inte testar call of duty 2.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning. Tydligen så har den funnits från början som Ultra model men Nvidia har avvaktat med att lansera den. Smart drag e.g .. Dom släpper den nu som väldigt exklusivt och det är det oxå med tanke på priset/antal/prestanda.

Men gud vilket tryck det är i kortet.

Permalänk
Medlem

bah, orka att ATI blir ägda..blää.

whatever, orka uppgradera datorn överhuvudtaget just nu..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

vill bara poängtera att de använder cat 5.9 och inte 5.11 ... smart gjort, xbitlabs...

Edit: Kanske också skall nämna att skillnaden mellan 5.9 och 5.11 är ganska stor, vilket skulle innebära bara några få procents skillnad, för ett kort som kostar avsevärt mycket mer. Sen vill jag gärna se dem överklocka ett x1800xt och jämnföra både procent + mot deras överklockade 7800gtx 512 ... dåligt genomfört test.

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem

Nvidia vinner som vanligt. Tråkigt att de inte använder senaste drivers dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Väldigt intressant läsning. Tydligen så har den funnits från början som Ultra model men Nvidia har avvaktat med att lansera den. Smart drag e.g .. Dom släpper den nu som väldigt exklusivt och det är det oxå med tanke på priset/antal/prestanda.

Men gud vilket tryck det är i kortet.

Vilken Ultra ?

finns ju ingen ultra

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

stackars ATi

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Vilken Ultra ?

finns ju ingen ultra

Finns en förhoppning att den ska komma i och med 90nm lanseringen i början av nästa år... vi kan bara hoppas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
vill bara poängtera att de använder cat 5.9 och inte 5.11 ... smart gjort, xbitlabs...

Edit: Kanske också skall nämna att skillnaden mellan 5.9 och 5.11 är ganska stor, vilket skulle innebära bara några få procents skillnad, för ett kort som kostar avsevärt mycket mer. Sen vill jag gärna se dem överklocka ett x1800xt och jämnföra både procent + mot deras överklockade 7800gtx 512 ... dåligt genomfört test.

Håller fullkommligt med. Brukar tycka att xbit labs gör några av de bästa testerna av hårdvarusidorna men att de använder CAT 5.9 är ju mycket märkligt.

Edit:Efter att ha kollat närmare på Q4 resultatet så börjar jag undra om det inte handlar om en felskrivning.

Permalänk

och folk blir arga på mig för att jag skriver att nvidia äger ati.

detta är ju faktiskt den 5e sidan här på Sclockers som visar att till och med GTX 256 ligger lika och till ohc med vinner i speltesterna om man drar en slutsats ifrån dom 5 sidor med tester som har visats. detta var det 5te testet som får folk att öppna ögonen och se att Nvidia än så länge har rott hem detta vilket är en glad nyhet att dom har hållt sig hela detta året.

First
<3 7800 GTX 512 // 7800GT Dual
Second
<3 7800 GTX 256
third
<3 X1800XT
fourth
<3 7800GT
fifth
<3 X1800XL

skulle vart 5.11 och 81.94 men det hade blitt ungefär samma sak ändå fast lite högre fps i spelen.

svaret är givet

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
vill bara poängtera att de använder cat 5.9 och inte 5.11 ... smart gjort, xbitlabs...

Förmodligen kör de med de gamla testresultaten från början av Oktober när X1800-serien såg dagens ljus. Slött att inte köra nya bänktester med 5.11 dock. Iofs lär GTX 512 MB ha vunnit ändå, men inte så här stort.

X1800XT-PE, var är du? 700/1800.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Förmodligen kör de med de gamla testresultaten från början av Oktober när X1800-serien såg dagens ljus. Slött att inte köra nya bänktester med 5.11 dock. Iofs lär GTX 512 MB ha vunnit ändå, men inte så här stort.

X1800XT-PE, var är du? 700/1800.

hade inte hjälps så mycket eftersom Nvidia då också har nya drivisar som heller inte kördes i testet som dock ökade fps med bra många % i de flästa spelen

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
detta är ju faktiskt den 5e sidan här på Sclockers som visar att till och med GTX 256 ligger lika och till ohc med vinner i speltesterna om man drar en slutsats ifrån dom 5 sidor med tester som har visats. detta var det 5te testet som får folk att öppna ögonen och se att Nvidia än så länge har rott hem detta vilket är en glad nyhet att dom har hållt sig hela detta året.

First
<3 7800 GTX 512 // 7800GT Dual
Second
<3 7800 GTX 256
third
<3 X1800XT
fourth
<3 7800GT
fifth
<3 X1800XL

skulle vart 5.11 och 81.94 men det hade blitt ungefär samma sak ändå fast lite högre fps i spelen.

svaret är givet

Återigen förstår jag inte hur du resonerar. Hur kan du få det till att 7800GTX (256) är bättre än ett X1800XT? Visa mig gärna de andra testerna som visar på att ett 7800GTX överlag är snabbare. Alla jag sett visar nämligen det omvända. Skillnaden är inte jättestor men XT är utan tvekan det bättre av de två.

Läs vad de (X-bit labs) själva säger angående X1800XT vs 7800GTX(256) i denna test:

Citat:

Although the R520 had fewer pixel processors than the G70 (16 against 24), its ultrahigh frequencies and new architecture brought the RADEON X1800 XT 512MB a victory over the NVIDIA GeForce 7800 GTX. It was not a crushing or decisive victory, yet the RADEON X1800 XT 512MB could now deservedly wear the crown of King of 3D, while NVIDIA lost its technological superiority.

Permalänk
Medlem

lady>
Tydligen så är kärnan de använder till GTX 512MB en "ultrakärna" som de släpper under namnet GTX..... DOCK står det på kärnan att det är en eng. sample, notera texten GF-7800-U-A2 på första bilden och jämför med bild nr. 2...

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce7800gtx...

peterthegreat>
I mina ögon har ATI REDAN åkt på storpisk pga. strömförbrukning....
Dock såpresterar ATI:s X1xxx-serie inte SÅ dåligt med de få pipes de har.. AMD vs. Intel ngn? Bara en iaktagelse....

Offtopic:
Jag valde X800-serien då de drog mindre ström än nVidia men vid denna uppgradering blir det nVidia tack vare deras lägre strömförbrukning....

Gäller även cpu-uppdatering...sågissa vad för CPU det blir för mig nästa ggn? ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Återigen förstår jag inte hur du resonerar. Hur kan du få det till att 7800GTX (256) är bättre än ett X1800XT? Visa mig gärna de andra testerna som visar på att ett 7800GTX överlag är snabbare. Alla jag sett visar nämligen det omvända. Skillnaden är inte jättestor men XT är utan tvekan det bättre av de två.

Läs vad de (X-bit labs) själva säger angående X1800XT vs 7800GTX(256) i denna test:

harsett vad dom tycker.. men det går ju inte ihop om du kollar testerna mellan varje spel etc etc.

det finns allt som allt 5 tester(vad jag har sett) här på sweclockers. dom har haft det som nyheter och ligger på gafikkort och även på överklickning. orkar inte leta upp alla bara att kolla själv. dom låg väldigt lika, men som lonefox skriver pgr utav strömförbrukning men framför allt lanseringen + pris / kylning / tystnad gör ju så klart att nvidia vinner. så med andra ord ska gtx 256 tävla med Xt1800xt för dom 2 är mer gämna än 512. oh bre gtx 512 krossa ju 1800xt kortet med äst längder det ser ju vem som helst. dock är den 800:- dyrare. men tar den nåt enormt.

kollar du testera på xbitslab, räkna spel och upplösningar så vinner gtx26 majoriteten mellan dom 2 korten. och ja visst deras nya 5.11 gör ju så klart att det blir bättre men 81.94 gör större skillnad enligt tester det me och det finns här på sweclockers det också.

sen om vi inte ska räkna just prestanda i spel, tar allt annat, lansering, pris, kylning, strömfbr, db, ohh lord bring nvidia th3 Fire baby.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Du glömde "bild kvalite".
Jag kan ha ytterst fel här.
Men nån som kommer ihåg?:
http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php
Vet ej om dom har fixat detta, men vad jag har förstått rätt så ska man ha "Image Settings" på HQ(High Quality) för att det ska reda bot. Vilket dom inte har i testet.
Mer här: http://www.3dcenter.org/artikel/2005/10-05_b.php Använd Babel fish.
Men visst, 78 GTX 512 ger massa prestanda, men inte för det priset den ligger på nu. Och nej, den tar inte 1800XT med "häst längder".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
harsett vad dom tycker.. men det går ju inte ihop om du kollar testerna mellan varje spel etc etc.

Det går ihop alldeles utmärkt. X1800XT vinner flest av testerna i högupplösning med AA + AF vilket är det enda som räknas på dessa high-end kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det finns allt som allt 5 tester(vad jag har sett) här på sweclockers. dom har haft det som nyheter och ligger på gafikkort och även på överklickning. orkar inte leta upp alla bara att kolla själv. dom låg väldigt lika, men som lonefox skriver pgr utav strömförbrukning men framför allt lanseringen + pris / kylning / tystnad gör ju så klart att nvidia vinner. så med andra ord ska gtx 256 tävla med Xt1800xt för dom 2 är mer gämna än 512. oh bre gtx 512 krossa ju 1800xt kortet med äst längder det ser ju vem som helst. dock är den 800:- dyrare. men tar den nåt enormt.

kollar du testera på xbitslab, räkna spel och upplösningar så vinner gtx26 majoriteten mellan dom 2 korten. och ja visst deras nya 5.11 gör ju så klart att det blir bättre men 81.94 gör större skillnad enligt tester det me och det finns här på sweclockers det också.

Som sagt X1800XT vinner där det spelar roll. I andra tester som t ex firingsquads test vinner X1800XT samtliga tester. I anandtech vinner den i alla utom B&W2 där det uppenbarligen är något allvarligt problem med drivrutinerna för X1800 då de presterar i princip lika (sämre utan AA+AF) som ett X850 kort och i DOD där GTX är 0.9 fps snabbare alltså helt jämna. Det är ingen tvekan vilket som är det bättre av de två prestandamässigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sen om vi inte ska räkna just prestanda i spel, tar allt annat, lansering, pris, kylning, strömfbr, db, ohh lord bring nvidia th3 Fire baby.

Men nu är det prestanda vi diskuterar i det här fallet... och snälla sluta använda kommentarer som dessa "ohh lord bring nvidia th3 Fire baby" får dig bara att framstå som en "fanboy" och gör det svårt att ta dig på allvar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Men nu är det prestanda vi diskuterar i det här fallet... och snälla sluta använda kommentarer som dessa "ohh lord bring nvidia th3 Fire baby" får dig bara att framstå som en "fanboy" och gör det svårt att ta dig på allvar...

yes förstår dig men du ska ta mig på allvar för det jag skriver menar jag

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Som sagt X1800XT vinner där det spelar roll. I andra tester som t ex firingsquads test vinner X1800XT samtliga tester. I anandtech vinner den i alla utom B&W2 där det uppenbarligen är något allvarligt problem med drivrutinerna för X1800 då de presterar i princip lika (sämre utan AA+AF) som ett X850 kort och i DOD där GTX är 0.9 fps snabbare alltså helt jämna. Det är ingen tvekan vilket som är det bättre av de två prestandamässigt.

Ge mig gärna en länk på det där, snälla I beg of u...

I testerna på Anandtech från 14/11 får XT1800XT kortet storstryk i de flesta tester, och där använder man de senaste drivisarna till båda korten

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=2

samma sak gäller från testern på Hexus, där de också använder senaste drivisarna

http://www.hexus.net/content/item.php?item=3904&page=4

I själva verket så kan jag inte hitta ett enda test där XT1800XT skulle vara överlägset Nvidia 7800GTX 512 på något sett... Oftast är det bara FarCry med HDR aktiverat där de vinner. Så snälla ge oss alla en länk nu...

Edit: Lite kul att de inte testera simulator spel på något av testerna. Typ Commanche eller liknande.. kanske för att ATi korten presterade så fantastiskt dåligt ?

Permalänk

MOrKiz foe the win

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Edit: Lite kul att de inte testera simulator spel på något av testerna. Typ Commanche eller liknande.. kanske för att ATi korten presterade så fantastiskt dåligt ?

Varför skulle dom?

Iallafall, dålig recension. Mäter inte kortens kraft konsumtion under belastning som Anandtech gjorde. Inte dom senaste drivrutinerna för ATI. "Image Settings" = Quality och inte HQ(Kan ses som ett plus oxå för att dom tog upp det). Jag kan ha fel där, om dom nu har redan fixat problemet. Kanske SweClockers kan kolla upp det där när dom väl fått ett exemplar att leka med? :> .

Permalänk
Medlem

M0rkiz > jag tror iofs han syftar på att A.N´doja sa att 7800gtx 256 och X1800xt var jämnlika, där testerna visar att x1800xt faktiskt är bättre i flera av spelen.

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Varför skulle dom?

Iallafall, dålig recension. Mäter inte kortens kraft konsumtion under belastning som Anandtech gjorde. Inte dom senaste drivrutinerna för ATI. "Image Settings" = Quality och inte HQ(Kan ses som ett plus oxå för att dom tog upp det). Jag kan ha fel där, om dom nu har redan fixat problemet. Kanske SweClockers kan kolla upp det där när dom väl fått ett exemplar att leka med? :> .

För att i dom tester dom gjorde med XT1800XT när de först fick tag på dom så var de någon sida där de testade prestanda i Commanche.... ATi korten gjorde mcyket dåligt ifrån sig.. har inte sett fler tester efter det

Permalänk
Avstängd

fan vilka nördar ni är!
har ni inget bättre för er än å tjabba om vilket kort som är bäst!
skratt retande!

alla vet ju att nvidia är bäst ..

ja menar det gäller ju överlag i 90% av alla spel!

och alla vet det, även ni som lever för ett sketna ati kort!

så sluta kommentera emot er själva! ingen tror er endå! (inte ens ni själva)

Visa signatur

// Flowtex //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flowtex
fan vilka nördar ni är!
har ni inget bättre för er än å tjabba om vilket kort som är bäst!
skratt retande!

alla vet ju att nvidia är bäst ..

ja menar det gäller ju överlag i 90% av alla spel!

och alla vet det, även ni som lever för ett sketna ati kort!

så sluta kommentera emot er själva! ingen tror er endå! (inte ens ni själva)

Vi försöker faktiskt hålla oss på en sansad debatt nivå här inne. Att folk här är datornördar säger väl sig själv, annars har dom nog tagit fel på lunarstorm och sweclockers i url-fältet....

Nvidia är inte bäst på allt, men överlag är det de bättre kortet......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flowtex
fan vilka nördar ni är!
har ni inget bättre för er än å tjabba om vilket kort som är bäst!
skratt retande!

alla vet ju att nvidia är bäst ..

ja menar det gäller ju överlag i 90% av alla spel!

och alla vet det, även ni som lever för ett sketna ati kort!

så sluta kommentera emot er själva! ingen tror er endå! (inte ens ni själva)

Behöver det ej. Vänta tills du ser 18XT i CrossFire med RD580 chipset som Anandtech gjort men ej publicerat. Var jag tror att dom kommer prestera väl. Men givetviss har inte 18XT korten nått försäljarna än.
Nu är det så här, om man nu ska välja en hög prestanda kort så som 78GTX 512 och 18XT, så ska man göra det för bra/rimliga skäll. Så som ögon godis/bild kvalite/effekt förbrukning etc. Tyvärr så har inte många sidor granskat och kollat in mera i detta området för olika anledningar som man kan anta och spekulera om.
Om du vill spela säga, Q4 så räcker en 800GTO/68GS eller hur? Men om man nu köper en kort som 18XT/78GTX just nu. Så är det för prestandan,ögon godiset och att man kan ha det ett bra tag eller nån annan bra anledning som nån kan komma upp med. Det är här det brister för 78GTX. Shimmering vid 16xAF och man måste ha HQ för att reda bot på det. Vilket ger en prestanda förlust, men en ungefärlig bildkvalite som ATI med 16xAF.

Men, ATI har Adaptive Anti-Aliasing som förbättrar bild-kvaliten även mer. Som du kan se här: http://www.3dcenter.org/artikel/2005/10-04_b.php .

Bit-Tech har oxå nämnt shimmering och poängterar att det påverkar vissa "titlar".
http://www.bit-tech.net/hardware/2005/11/14/geforce_7800_gtx_...

Här är en av det bättre testerna mellan 78GTX 512 och 18XT:
http://www.driverheaven.net/reviews/7800512dhreview/index.htm
Var dom tar upp bild kvalite oxå och utför tester med olika inställningar och så väl överclockar båda korten. Men har inte med syntetiska benchmarks. Men vissar Min/Avg/Max FPS, vilket jag hoppas det gör i större utsträckning på prestanda tester generellt. Diagram är nice oxå.

Vilket fall som helst, 78GTX 512 pris är för orimligt/högt just nu.
18XT inte köpbar än i större utsträckning. Vänta och gör ett klokt val för din ändamål och behov.