Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nya minnen 'förstör' moderkortet?

Hallo!
Inhandlade ett par nya minnen i helgen ( 2x 512MB PC3200, hade innan 1x 256MB PC3200 ) till mitt Epox Socket A moderkort..

Sliter upp förpackningen och trycker i minnena ivrig som man är. När jag sedan ska boota datorn så händer det ingenting förutom att gröna power-led'en lyser.

Jag felsöker Nätaggregatet och finner absolut inga fel.
Kopplar tillbaks det, testar lite med multimetern efter att jag startat datorn och upptäcker att 12v ger 0v och 5v ger 0.2v (eeh?).

Fråga -> Finns det någon chans att moderkortet har blivit skadat när jag monterade minnet eller är det moderkortet som helt enkelt inte klarade av minnena?

(PS, testat lite olika med minnenna, typ bara gammla minnet osv.)

Permalänk
Medlem

hmm.. moderkortet kanske inte klarar 512 minnen kolla de på tillverkarens hemsida. men den borde, borde, borde... inte gått sönder för de.. kolla kontakterna i burken om du råkade rycka ur nån sladd.. kanske fläktsladd till proppen eller nånting som glappar lite eller nå..

Permalänk
Medlem

vad jag vet så går det inte mäta spänningen på vissa nätagg om det inte 'r någon belastning på det, så det kan vara därför du får såpass konstiga mätvärden.

fungerar inte kortet med dina gamla minnen heller?

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0ink
vad jag vet så går det inte mäta spänningen på vissa nätagg om det inte 'r någon belastning på det, så det kan vara därför du får såpass konstiga mätvärden.

fungerar inte kortet med dina gamla minnen heller?

Mjo, men jag fick korekkta mätvärden när jag utförde mina mätningar utanför chassit, då utan belastningar.
Jag har testat köra med bara de gammla minnet i och med ett av de nya i, funkar inte :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.3
hmm.. moderkortet kanske inte klarar 512 minnen kolla de på tillverkarens hemsida. men den borde, borde, borde... inte gått sönder för de.. kolla kontakterna i burken om du råkade rycka ur nån sladd.. kanske fläktsladd till proppen eller nånting som glappar lite eller nå..

Har inte en aning om de översta men jag ska kolla upp det. Eftersom jag har plockat ur nätaggregatet så har jag monterat om alla kontakterna och alla ser ut att sitta bra. :/