Märkligt problem vid boot

Permalänk

Märkligt problem vid boot

Jag har råkat ut för ett problem som jag aldrig sett eller hört talas om förut. Jag kan inte boota min dator utan att ha Win xp skivan i cd-rommen.

Tar jag ur cd:n står det Boot disk failure oavsett vilken bootordning jag ställt in i bios. Sen sätter jag in den igen, låter den snurra upp, låter bli att trycka på någon knapp och då bootar den från C:.

Jag vet inte om det skulle kunna funka att köra nån fixmbr från repairkonsolen på skivan men då jag kör linux vid sidan av så vill jag inte skriva om den.

Nån som har en lösning på detta problem?

Permalänk

Re: Märkligt problem vid boot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenSammeSamme
Jag har råkat ut för ett problem som jag aldrig sett eller hört talas om förut. Jag kan inte boota min dator utan att ha Win xp skivan i cd-rommen.

Tar jag ur cd:n står det Boot disk failure oavsett vilken bootordning jag ställt in i bios. Sen sätter jag in den igen, låter den snurra upp, låter bli att trycka på någon knapp och då bootar den från C:.

Jag vet inte om det skulle kunna funka att köra nån fixmbr från repairkonsolen på skivan men då jag kör linux vid sidan av så vill jag inte skriva om den.

Nån som har en lösning på detta problem?

Finns redan en tråd med samma problem. Kolla där

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk

länka gärna för jag hittar ingen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenSammeSamme
länka gärna för jag hittar ingen

Ursäkta, läste inte ditt inlägg riktigt :).
Men ditt problem liknar faktiskt av en slump ett problem jag hade för ett litet tag sedan.
Jag vart helt förvånad av händelsen och fick efter ett tag reda på att det var min disk som hade gått, dock så kunde jag boota via CD´n. Men fick alltid fram i Bootcontrollern " Boot disk Faiulre.... and press enter". Dock vet jag inte om du har samma problem som jag.

Jag hade en Fujutsi Siemens 20 GB, kända för sina fel.

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Märkligt problem vid boot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenSammeSamme
Jag vet inte om det skulle kunna funka att köra nån fixmbr från repairkonsolen på skivan men då jag kör linux vid sidan av så vill jag inte skriva om den.

Antagligen skulle det hjälpa, jo. Jobbigt läge du sitter i.

Permalänk

Re: Re: Märkligt problem vid boot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Antagligen skulle det hjälpa, jo. Jobbigt läge du sitter i.

ja det får väl bli så trots allt. hade trots allt inte gjort så mkt i linux än och jag använder det mest på skoj för att lära mig.

ska kolla i linux forumet om de kan hjälpa mig lite kanske