Installationsproblem Dual PIII
Hej
Jag har eine problem och hoppas nån här kan ljusätta min lite mörka tillvaro just nu.
Jag har en några år gammal Dual P3 800EB Mhz Socket-370
på ett MSI 694D Pro (VIA Apollo Pro133A) Moderkort. Med 512 MB RAM (VM minnen) ATI9200SE grafikkort.
Den har även Promise IDE ATA100 kontroller + 2 extra kanaler inbyggt på moderkortet.
http://www.digit-life.com/articles/msi694dpro/index.html
Mitt problem är att jag inte lyckas installera Windows 2003 server Std Edition (1års OEM licens) men jag kommer bara till den första installations menyn där man ska trycka på ENTER för att välja att man vill installera. Sekunden efter man tryckt ENTER får jag en otrevlig BSOD blåskärm.. som inte ger mig ett jota i info om vad som är fel... ingen irq eller driver eller nått annat förutom 4 olika tal ( ex 0x00001463 bla bla typ )
Jag har testat allt.
Bytt: hårdisk, Grafikkort, minne, kablar utan skillnad i felet
Även testat att plocka bort den ena CPUn utan resultat.
Jag har ändrat allt som bara går att ändra i BIOS inkl patchat den.
Har tryckt och kört F6 varianten med att köra in drivrutiner till IDE-kontrollen
Satte i ett Promise Ultra ATA133 tx2 IDE PCI-kort, och kopplade hårdisken till den... men icke.
Jag försökte även testa installera winXP UK och SWE version går inte heller.
Jag har försökt installera Linux Fedora och Debian, men de låser sig eller säger att de inte kan hantera hårdisken.
Har testat installera på hårdisken genom att stoppa in den i en annan dator och det har funkat, har installerat till hälften till första automatiska rebooten, därefter kopplat om till min gamla och hoppats den skulle ta det.. och så att man skulle kunna fortsätta installera.. men icke.. får BSOD.
För testandets skulle provade jag installera windows98SE.. och inför mina rätt irriterande ögon så funkar det att installera win98 utan problem nånstans. ... i mitt lilla lilla glädjerus försöker jag därifrån uppdatera win98 till windows 2003 server... (undra om någon nånsin gjort det förr) och det funkade en bit... men sen låste det sig.
Datorn är nästan helt tom i övrigt.. bara kopplat en sony CD/DVD-spelare/brännare till för att kunna installera från skivan. floppyn har jag testat koppla ur utan resultat.
Hårdvaran i övrigt är i fint skick.
Jag har inte testat win2000 server än, eller bytt nätagget, även om jag inte tror det skulle göra nån skillnad.
Det börjar iaf bli ont om idéer och alternativ till felsökningsmetoder, och börjar nu bli i behov av hjälp..
Jag har jobbat med datorer i några år så jag är ganska bevandrad i felsökning och hårdvara så.. men nu är mina kunskaper slut och jag kommer inte längre.
Datorn har en gång för 4 år sen kört win2000 och sen uppgraderat till winxp, så det har ju funkat en gång för länge sen.
Jag har sökt febrilt efter lösningar och liknande problem men inget, och siffrorna från BSODen ger inga svar i ett sök.
Jag misstänker att det har något med IDE-kanalerna att göra, att windows inte gillar dem, och man ser ser hundradelen innan BSOD att det strår "checking harddrive blabla när man ska trycka ENTER för att välja i om installation..
Vad kan man göra ? Kan något vara sönder ?
Finns det några root/bios/hårdvara/testprogram som man kan köra ?
/K
Har datorer. Flera stycken.