Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
nje

Ja 40 34.19%
Nej 77 65.81%

Du var inte smart...
Läs vad jag sa, jag sa inte att 90% av dom som röstar har dualcore. Jag sa att 90% av dom som har dualcore röstar. Det är en helt annan sak.
Fattar du?

Permalänk
Medlem

X2 4200

Visa signatur

Antec P150 |AMD64 x2 4200+|Abit-KN8 SLI |2x1024Mb TWINMOS XFX 7800 GTX| Samsung Spinpoint 250GB SATA|SB X-Fi EXM|WinXP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du var inte smart...
Läs vad jag sa, jag sa inte att 90% av dom som röstar har dualcore. Jag sa att 90% av dom som har dualcore röstar. Det är en helt annan sak.
Fattar du?

Tror inte det är detta som trådskaparen är ute efter att veta. Han vill nog mest få reda på varför man köpt eller inte kommer köpa en dual core. Givetvis kommer inte 100% av de som har dual/single core att rösta, hitills har det ju bara röstat 144 personer, man kan inte få en rättvis bild på detta sätt men man kan däremot få reda på andras åsikter. Självklart är det mer single core användare än dual eftersom single har funnits sen den första cpu kom.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Tror inte det är detta som trådskaparen är ute efter att veta. Han vill nog mest få reda på varför man köpt eller inte kommer köpa en dual core. Givetvis kommer inte 100% av de som har dual/single core att rösta, hitills har det ju bara röstat 144 personer, man kan inte få en rättvis bild på detta sätt men man kan däremot få reda på andras åsikter. Självklart är det mer single core användare än dual eftersom single har funnits sen den första cpu kom.

Till en viss del vill jag faktiskt veta hur många som har dualcore, men jag tänkte inte på att de som "bara" har singlecore inte kommer svara lika aktivt som de som faktiskt har dualcore. Sen förstår jag att SweClockers inte representar Sverige (eller hela världen för den delen heller), utan att här är genomsnittet för dualcores lite högre än i hela Sverige. Skulle vara intressant att göra en omfattande undersökning av blandade samhällsgrupper och se hur många som verkligen har dualcore. Jag gissar på ~10%.

Permalänk
Medlem

4400+ (såklart)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

japp sitter och väntar på 800kr så jag kan hämta utt mina minnen till min opteron 165!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Till en viss del vill jag faktiskt veta hur många som har dualcore, men jag tänkte inte på att de som "bara" har singlecore inte kommer svara lika aktivt som de som faktiskt har dualcore. Sen förstår jag att SweClockers inte representar Sverige (eller hela världen för den delen heller), utan att här är genomsnittet för dualcores lite högre än i hela Sverige. Skulle vara intressant att göra en omfattande undersökning av blandade samhällsgrupper och se hur många som verkligen har dualcore. Jag gissar på ~10%.

Om man går efter att forumet har 80 000 medlemmar och utgår från att åtminstone hälften av dessa har en dator (vilket är fel med stor sannolikhet, sitter själv med 2 st single och min nya dual core och det är säkert många som har många cpu hemma) och att det är en väldigt liten del som svarat än så länge så är 163 inte många men denna siffra kommer nog att stiga dagligen.
Hade inte själv en tanke på att köpa en dual core eftersom jag spelar mest. Det var när jag först läste att den är grym på att köra många program samtidigt och ändå inte var lika "seg" som en vanlig single core är som jag bestämde mig för att köpa en.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd

Är nog inte så många tusen som har en dualcore i sverige ännu. Långt under 1%.
Inte ens en 1% av swecs medlemmar har det nog.

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa en 3700+, eller en x2 3800+ e6 stepping? Svårare att klocka x2, och vilken ger bäst prestanda ?

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Är nog inte så många tusen som har en dualcore i sverige ännu. Långt under 1%.
Inte ens en 1% av swecs medlemmar har det nog.

Majoriteten av de som har DC i Sverige hänger förmodligen på swec också.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Att du tror att din processor kan ligga på 2 grader över rumstemp är lite sorgligt faktist. Sensorer visar aldrig rätt och tänker man till lite inser man snabbt att en sådan temperatur är omöjlig om man inte kyler med peltier eller liknande.

Värme mäts i Watt i detta fall, inte grader Celsius. En bra sammanställning på Xbitlabs.
- http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-x2-3800...

AMDs dual core-processorer drar inte speciellt mycket (speciellt om man jämför med Intels alternativ), men de drar mer än single-core-varianterna (vilket är självklart). Jag är lite kräsen av mig på den punkten så för mig är det single core som gäller av den anledningen. Iaf just nu när man har begränsad nytta av dual core, det kommer ta en stund för mjukvaran att hinna ikapp.

Det är sant att en dualcore har en högre effekt än en singlecore,
det dock så att den värmeavledande ytan under IHS:en är dubbelt
så stor som en singlecore. Eftersom en dualcore inte har dubbla
effekten är det faktiskt alls inte omöjligt att en dualcore kan vara
kallare än en singlecore.
Min 165:a är ca 4 grader kallare än min 165:a.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackea
Det är sant att en dualcore har en högre effekt än en singlecore,
det dock så att den värmeavledande ytan under IHS:en är dubbelt
så stor som en singlecore. Eftersom en dualcore inte har dubbla
effekten är det faktiskt alls inte omöjligt att en dualcore kan vara
kallare än en singlecore.
Min 165:a är ca 4 grader kallare än min 165:a.

Sant. Dock så utryckte jag mig lite klumpigt i mitt första inlägg; det är inte temperaturen utan värmeutvecklingen som är det viktiga för mig.

edit: Inte riktigt dubbelt så stor är ytan.
Winchester och Venice - 84sq.mm
Manchester - 147sq.mm

Tydligen är L2-cachen krympt, verkar vara anledningen till den mindre storleken.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Sant. Dock så utryckte jag mig lite klumpigt i mitt första inlägg; det är inte temperaturen utan värmeutvecklingen som är det viktiga för mig.

edit: Inte riktigt dubbelt så stor är ytan.
Winchester och Venice - 84sq.mm
Manchester - 147sq.mm

Tydligen är L2-cachen krympt, verkar vara anledningen till den mindre storleken.

Hur har dom lyckats krympa L2 cachens fysiska storleK? Har aldrig sett det där?

Jag tror att det där beror på att det fortfarande bara är ett HTT interface och en Minneskontroller som gör att det inte är dubblets så stort.
Med andra ord är det inte dubbelt av allt.

Permalänk
Medlem

Jag har sett att om man har ett riktigt bra grafikkort, ett x1800xt 512mb som jag te.x, så tar används inte processorn lika mycket.

Såg ett ställe där dom testade hur massvis med olika processorer fungerade spelmässigt och "arbetsmässigt" (packa upp filer i winrar bland annat). x2 processorerna var nästan dubbelt så bra än alla andra när det gällde att utföra saker i windows. Men singlecore (FX) processorerna låg först, tätt följt av 3800+ och 4000+ när det gällde te.x Doom 3.

Här är länken: http://www.tomshardware.se/processorer/20051121/sveriges_stor...

Intressant faktiskt

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Avstängd

Ta genast bort den länken innan du vilseleder någon. Tomshardware är inte att lita på när det gäller CPU-jämförelser. Dom vrider testen så att Intel ser ut att prestera bättre.

Här har vi oberoende testsida, intel ligger inte lika bra till där som synes.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-fx60_11...

Där ser vi att även i spel som inte är optimerade vinner en lägre klockad FX60 över FX57.

Permalänk
Medlem

jag har självklart dualcore så därför måste jag rösta

Hade en P4 3.2 med hyperthread innan och ansåg att den var för varm och presterade långt ifrån vad jag ansåg att jag skulle fått för de ja betalat... var lite tveksam till att skaffa en AMD 64 eftersom jag hört att dom inte var så bra på multitasking jämfört med en P4 med HT. men sen kom AMD med sin X2 och gjorde ett fett hål i min budget med en grym cpu X2 4400+ men den var värd nästan varenda krona

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur har dom lyckats krympa L2 cachens fysiska storleK? Har aldrig sett det där?

Jag tror att det där beror på att det fortfarande bara är ett HTT interface och en Minneskontroller som gör att det inte är dubblets så stort.
Med andra ord är det inte dubbelt av allt.

Det verkar som du har rätt. Jag läste lite hastigt på Xbitlabs och fick intrycket av att de hade minskat storleken på cachen (som i använt minne med mindre tillverkningsprocess) men nu när jag läser lite mer noggrant ser jag att det är de med större mängd cache de jämför med. My bad.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Tänkte det.
För dom måste mer än halvera L2 cachen för att tjäna in så mycket yta. Och att göra det utan att förlora varken Kb eller prestanda hade varit revolutionerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ta genast bort den länken innan du vilseleder någon. Tomshardware är inte att lita på när det gäller CPU-jämförelser. Dom vrider testen så att Intel ser ut att prestera bättre.

Här har vi oberoende testsida, intel ligger inte lika bra till där som synes.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-fx60_11...

Där ser vi att även i spel som inte är optimerade vinner en lägre klockad FX60 över FX57.

Har du frågat dom personligen lr... ? ;D Eller låg testen inte i din smak

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohnoez
Har du frågat dom personligen lr... ? ;D Eller låg testen inte i din smak

Det är allmänt känt att det där testet är riktigt riktigt dåligt. THG har inte världens bästa rykte öht nuförtiden, tyvärr.. De var bättre förr.
Anandtech och Xbitlabs är betydligt bättre idag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Näe

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohnoez
Har du frågat dom personligen lr... ? ;D Eller låg testen inte i din smak

Dom har faktist erkänt en gång. Och jämför med andra sidor.
Det är allmän kännedom att dom fuskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Det är allmänt känt att det där testet är riktigt riktigt dåligt. THG har inte världens bästa rykte öht nuförtiden, tyvärr.. De var bättre förr.
Anandtech och Xbitlabs är betydligt bättre idag.

Okey, visste jag inte faktiskt.

Men iaf, jag tjänar kanske inte så mycket på att köpa en x2 eller fx processor nu, om jag klockar i 2.9 ghz, och har ett riktigt bra graph kort. Kommer väl kunna dra nytta av en x2 processor om ett eller två år när spelen börjar bli mer krävande och stödjer det bättre. Bara en tanke,

Visa signatur

You can run, but you will only die tired.
Lite computer specs:
Amd64,3500+,DFI Lanparty UT Ultra-D (icke-Sli version)1.5 gig ddr Twinmos , 120 gig maxtor (of d0000m) x1800XT 512mb

Permalänk
Medlem

Näpp

Nästa processor blir en dualcore, men om det blir om 3mån eller om 2år beror på när jag tröttnar på nuvarande rigg och hur priserna utvecklas.

Permalänk
Medlem

single

3700+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dom har faktist erkänt en gång. Och jämför med andra sidor.
Det är allmän kännedom att dom fuskar.

Såna påståenden bör helst styrkas med någon slags källhänvisning för att tas seriöst, annars är det bara att sortera in det på avdelning BS..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?