Trusted Computing och DRM

Permalänk
Melding Plague

Trusted Computing och DRM

<font style="font-size: 10pt"><b>Trusted Computing och DRM</b></font> <small class="small">måndag 20 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.informationweek.com/blog/main/archives/2006/02/yes..." target="_blank">InformationWeek</a> har publicerat en artikel om Trusted Computing-hårdvara och hur den kommer att användas för Digital Rights Management, något tillverkarna talat lågt om. Artikeln skriver bland annat om hur en PDF kan ringa hem till den som skapat dokumentet, för att spåra hur filen används.
<br />
<br /><i>Ever since the Trusted Computing Group went public about its plan to put a security chip inside every PC, its members have been denying accusations that the group is really a thinly-disguised conspiracy to embed DRM everywhere. IBM and Microsoft have instead stressed genuinely useful applications, like signing programs to be certain they don’t contain a rootkit. But at this week’s RSA show, Lenovo showed off a system that does use the chips for DRM after all.</i>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.informationweek.com/blog/main/archives/2006/02/yes..." target="_blank">InformationWeek</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju inga problem att göra såna program redan idag. Skillnaden är att idag kan man knäcka skyddet. Betyder det att Sweclockers anser att man ska ägna sig åt sånt?

La ni förresten märke till vad de sa om Word-dokumenten? "DRM customers are already locked into a single vendor: A DRM-restricted Word document can only be read by Word (not OO.org, WordPerfect or Writely) [...]" (min fetstil)
Förut har det alltid varit massa prat om att OO helt skulle slås ut pga inga Word-dokument skulle kunna öppnas i programmet (vilket iofs framstått som en uppenbar felaktighet för mer realistiskt lagda personer). Men nu säger de att det bara gäller DRM-skyddade Word-dokument. Att de inte ska kunna öppnas i OO är ju ganska självklart.

Längtar starkt efter TC. Världen kommer aldrig bli sig lik efter den och i framtiden kommer ingen vilja ha en dator utan funktionen. Det är vad jag tror iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Men nu säger de att det bara gäller DRM-skyddade Word-dokument. Att de inte ska kunna öppnas i OO är ju ganska självklart.

Längtar starkt efter TC. Världen kommer aldrig bli sig lik efter den och i framtiden kommer ingen vilja ha en dator utan funktionen. Det är vad jag tror iaf.

Och varför ska man inte få öppna sådana dokument i OpenOffice, förutsatt att programmet har stöd för DRM-systemet?

Ska det nu finnas DRM så ska det åtminstone bygga på någon öppen standard.

Det verkar som att du förespråkar en massa stängda och proprietära format och inlåsning från tillverkarnas sida. Usch säger jag bara.

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det massa propaganda från en sida, Är det så svårt att sätta sig ner och kolla på TC objektivt?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Längtar starkt efter TC. Världen kommer aldrig bli sig lik efter den och i framtiden kommer ingen vilja ha en dator utan funktionen. Det är vad jag tror iaf.

Fel. Det finns en viktig punkt som alla dessa företag har missat. Konsumenten vill ha kontroll över den produkt som köps. När denna försvinner så försvinner marknaden. Alla dessa företag kommer få känna av detta i slutändan.

"The real control lies with the hardware and software companies. They’re the ones who actually enforce the DRM and have the encryption keys, so they can hold your data to ransom."

Sen när blev det nytt? Poblemet är bara att alla "vanliga" datoranvändare inte har en susning om detta. Artikeln nämner ju även ett bra exempel på det här med media/musik. Folk kommer inte köpa något som blir ännu mer låst än vad iTunes redan är. Det säger sig självt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så länge man är utlämnad till en tillverkare och måste lita på denna för upprätthållandet av ett DRM-system är alla sådana förfaranden helt oacceptabla enligt mig. Det är min data och ingen annans, alltså är det jag som skall ha full kontroll över den.

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Längtar starkt efter TC. Världen kommer aldrig bli sig lik efter den och i framtiden kommer ingen vilja ha en dator utan funktionen. Det är vad jag tror iaf.

Håll dina åsikter för dig själv och sluta spela viktigpetter.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Håll dina åsikter för dig själv och sluta spela viktigpetter.

Han måste ju få uttrycka vad han känner, även om det i mina ögon ser ut som idioti. Jag personligen hatar varje sak där någon ska sitta och titta vad jag håller på med för att jag ska vara säker som det nu låter.

Kanske blev lite knasigt formulerat, men klockan är 8:20 och jag vaknade nyss

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Steget från vanliga office till openoffice blir ju inte längre för att nåt sånt här trams dyker upp. Det här främjar open-sourceprogramvara och det är ju fruktansvärt bra!

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

DRM eller RMS/IRM som det heter för dokument (finns inte bara för musik/film) finns idag från microsoft, hårdvaran är inte ansvarig för detta och kan inte vara (utan mjukvara). Hårdvaran begränsar inte att köra någon mjukvara.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/...
http://www.microsoft.com/office/editions/prodinfo/technologie...
Läs själv vad microsft har idag, sedan flera år tillbaka!

Permalänk

Om jag skulle få ett sånt chipp i datan så tar jag fram borren och avlägsnar den brutalt från datan alternativt köper ett "piratchipp"

Permalänk
Medlem

Detta må väl vara en TCs bra sidor, med sina nackdelar. Men var inte TCs huvudsyfte att skydda användaren från program som kan vara farliga, virus, trojaner osv?
Systemet skulle vara enkelt, för att en programskapare ska få så att flera kan använda hans program så måste han skaffa en licens till sitt program. Sen så kan han distrubera sitt program hur mycket han vill.
Var är då felet i det? Jo, att om dessa "Big-shots" ska styra detta så styr dem även priset. Om Open-source ska överleva måste dem stå på en grund som är billig från början.

Angående leta objektiv information om detta. Jag tror det är i princip omöjligt, så man får istället leta information från båda sidorna helt enkelt. Jag försökte göra detta en gång, men efter ha läst en liten stund på TCs hemsida blev ja så trött att ja inte orkade läsa mer. Dem har inte skrivit på ett lätt sätt så att varje människa ska kunna förstå vad det är vad dem håller på med.

Ifall jag har fel så rätta mig, för mycket kan ha ändrats på kort tid.

Permalänk
Medlem

Mjo lär väll snart komma som på konsoller
Att chippa datorn

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Ja, det här är oerhört störande, men som Mantus säger så måste det ju gå att chippa datorn. Allt (med vissa små obetydliga undantag) som finns idag i mjuk- och hårdvaruväg har blivit crackad. Allt. Vad får folk att tro att det här inte blir det? Det här ser jag nästan som en fördel, om dom vill kunna övervaka mig hela tiden, även när jag inte har internet igång så måste ju jag kunna använda den för att få gratis internet

Misstänker att det här inlägget och ett par andra kommentarer till den här artikeln bryter mot §7, men det får det väl göra isf. Nyheten i sig bryter ju (typ) emot den.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Karagoth

Det TPM gör är att innehålla en krypteringsnyckel, en slumpnummergenerator och möjlighet att hårdvaruaccelerera kryptering, allt annat är MJUKVARA. Hårdvaran hindrar ingen från något i sig (även om TCG har lite annan hårdvara också, men den är det inte på tal om att använda än). Du kan skriva opensource-mjukvara som använder sig av hårdvaran för kryptering t ex, men sen behöver ju inte mjukvaran vara godkänd av TCG eller MS, fast det är ju en annan sak, ms handlar om mjukvaran, hårdvaran kontrollerar inte mjukvaran, det lär vi nog aldrig få se.
DRM och microsoft-certifierade program och drivrutiner har _inget_ att göra med TPM i sig, dock krävs det ju hårdvara för att kunna kryptera informationen till skärmen (HDCP) och det finns tekniker inbyggda i de nästa processorerna för att fixa via mjukvaran säkrare kommunikationsvägar mellan olika delar i systemet. Det har inte heller något med TPM att göra, TPM kan inte tvinga en att använda HDCP-grafikkort eller "godkänd" mjukvara, bara microsoft och apple som kan göra det, mjukvarujättarna dvs. Man ska inte skylla det på trusted computing group bara för att de kallar helhetskonceptet det, hårdvaran hindrar ingen att göra något, det är bara mjukvarujättarna som kan fixa mardrömsscenariot.

Hur som helst folk, det är inte chippet TPM från TCG som är det i ska vara rädda för, det är inte TPM i sig som kommer hindra program från att köras även om mjukvarn som hindrar det kan använda sig av TPM. Det är inte chippet som kontrollerar mjukvaran, det är operativsystemet, så ni kan inte "chippa" för att slippa det.

Permalänk
Medlem

Sålänge man kan få detta att bara gälla för t.ex. windows så är det okej för mig. Men om dom skall sätta käppar i hjulen för Open-source alternativen så börjar jag bli lite ledsen. Man bör ju få ha alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Håll dina åsikter för dig själv och sluta spela viktigpetter.

Så man får bara posta sina åsikter här om man är för fri piratkopiering och ett avskaffande av copyright-skyddet, är det så man ska tolka ditt inlägg?

Folk får tycka vad de vill om den övervakning som kommer men jag ser många möjligheter i det. Då jag ägnar mig åt forskning och är tvingad på grund av en massa konstiga regler att publicera det mesta på nätet i PDF-format så ser jag det bara positivt om man kan spåra de som kopierar ens arbete utan att hänvisa till det. Det är ju inte allt för kul att lägga ner hundratals timmar på något för att någon annan ska kopiera det rakt av. Kan tänka mig att det är det samma för spel- och musikbranchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Karagoth

Det TPM gör är att innehålla en krypteringsnyckel, en slumpnummergenerator och möjlighet att hårdvaruaccelerera kryptering, allt annat är MJUKVARA. Hårdvaran hindrar ingen från något i sig (även om TCG har lite annan hårdvara också, men den är det inte på tal om att använda än). Du kan skriva opensource-mjukvara som använder sig av hårdvaran för kryptering t ex, men sen behöver ju inte mjukvaran vara godkänd av TCG eller MS, fast det är ju en annan sak, ms handlar om mjukvaran, hårdvaran kontrollerar inte mjukvaran, det lär vi nog aldrig få se.
DRM och microsoft-certifierade program och drivrutiner har _inget_ att göra med TPM i sig, dock krävs det ju hårdvara för att kunna kryptera informationen till skärmen (HDCP) och det finns tekniker inbyggda i de nästa processorerna för att fixa via mjukvaran säkrare kommunikationsvägar mellan olika delar i systemet. Det har inte heller något med TPM att göra, TPM kan inte tvinga en att använda HDCP-grafikkort eller "godkänd" mjukvara, bara microsoft och apple som kan göra det, mjukvarujättarna dvs. Man ska inte skylla det på trusted computing group bara för att de kallar helhetskonceptet det, hårdvaran hindrar ingen att göra något, det är bara mjukvarujättarna som kan fixa mardrömsscenariot.

Hur som helst folk, det är inte chippet TPM från TCG som är det i ska vara rädda för, det är inte TPM i sig som kommer hindra program från att köras även om mjukvarn som hindrar det kan använda sig av TPM. Det är inte chippet som kontrollerar mjukvaran, det är operativsystemet, så ni kan inte "chippa" för att slippa det.

Microsoft har ju använt skumma metoder för att trycka undan konkurrenter förut. Jag litar inte på Microsoft, TCG eller TPM chip. Det är ett så enkelt och stort system att det kommer missbrukas av en eller annan aktör. Om inte från operativsystemsjättarna så kommer det som påtryckningar från en annan part.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag försöker köra open-source så mycket jag kan. Dock måste jag hålla mig till MS XP då jag spelar mycket och andra op inte har samma stöd för just detta.
Dom open-source alternativ jag har just nu är:
OpenOffice, Mozilla (den är bättre också), MPC, Winamp (Gratisversionen), GIMP.
Finns säkert mycket mer men det är detta jag kör iallafall.

Om dom ska bygga in hårdvaruskydd som ska hindra mig från att köra dessa program så kommer jag byta till Linux för gott. Sitter redan och experimenterar med det, dock har det inte det stödet för spel. Kommer detta stöd till Linux kommer jag att byta direkt.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om DRM och TCPA, men man är rejält blåögd om man inte tror att företagen bakom dessa inte kommer att ta tillfället i akt och stärka sina (redan idag närmast monopolliknande) positioner på marknaden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Qwarkman

Det är fortfarande mjukvaran som kommer hindra dig, operativsystemet och tillhörande mjukvara dådå.
Hårdvaran hindrar ingen från något, man kan använda den utan licenser och crap, IBM skrev en drivrutin för TPM som suttit i IBMs laptops i 3-4 år (numera lenavo) till linux, sen är det inte hårdvaran som gör några kontroller, TPM-chippet är inget krav för dessa systemm utan ett hjälpmedel som likagärna kunde vara helt mjukvarubaserat, de flesta av teknikerna finns på gårdagens hårdvara redan. Det som kommer strypa mest är annan hårdvara för begränsningar, nämligen Intels LaGrande och AMDs Presidio möjligör att man hindrar mjukvaran från att läsas av annan mjukvara t ex sen HDCP på det hindrar en att köra "skyddat" material utan skärm och grafikkort med HDCP. Men utan mjukvara gör inte någon av dessa hårdvarufunktioner något.

Permalänk
Avstängd

"Artikeln skriver bland annat om hur en PDF kan ringa hem till den som skapat dokumentet, för att spåra hur filen används."

dvs ganska likt en trojan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Det är ju inga problem att göra såna program redan idag. Skillnaden är att idag kan man knäcka skyddet. Betyder det att Sweclockers anser att man ska ägna sig åt sånt?

La ni förresten märke till vad de sa om Word-dokumenten? "DRM customers are already locked into a single vendor: A DRM-restricted Word document can only be read by Word (not OO.org, WordPerfect or Writely) [...]" (min fetstil)
Förut har det alltid varit massa prat om att OO helt skulle slås ut pga inga Word-dokument skulle kunna öppnas i programmet (vilket iofs framstått som en uppenbar felaktighet för mer realistiskt lagda personer). Men nu säger de att det bara gäller DRM-skyddade Word-dokument. Att de inte ska kunna öppnas i OO är ju ganska självklart.

Längtar starkt efter TC. Världen kommer aldrig bli sig lik efter den och i framtiden kommer ingen vilja ha en dator utan funktionen. Det är vad jag tror iaf.

Jaha.. Du har läst men uppenbarligen inte förstått...

Antag att du skriver ett gäng Word-dokument på din dator. Sen övergår Microsoft till att du måste betala månadsavgift (med bindningstid på 12 månader) för Word. Du tycker att det är oskäligt, eftersom du faktiskt redan betalt för licensen, så du försöker flytta alla dokument till OpenOffice. OpenOffice kan dock inte öppna dokumenten... Jaha, tänker du och börjar försöka klippa/klistra text mellan Word och OpenOffice. Klippbordet i Windows tillåter dock inte att man klistrar in data från Word in i OpenOffice, så det går inte... Till slut blir du desperat och att du börjar printa dokumenten på papper och skriver in dem manuellt från början... Innan du är klar med alla dokument, har din Word-licens blivit för gammal, och du har inte betalt första månadsavgiften, så du kan inte längre öppna dina dokument... Och eftersom du missade en månadsavgift måste du dessutom köpa en helt NY licens för Word.

Och så vidare...

Jag ser inte hur det kan komma något positivt från detta.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Som det tidigare var sagt, jag litar inte på det...
Anledningarna är enkla. För det första så är det så att har jag köpt någonting, så är det mitt, punkt slut. Inga företag/stater/organisationer har rätten att övervaka vad jag gör med det. Att jag sedan i efterhand kan strafas om jag missbrukat det, visst. Det går jag med på. Men inte att de ska ha möjligheten att övervaka/styra mitt användande även om jag _inte_ gör något fel. En annan är det att det är precis otänkbart att detta inte kommer missbrukas från företagens sida. Visst är det mjukvaran som verkligen är det som begränsar användandet, men att på allvar tro att microsoft inte kommer utnyttja detta för att tvinga ur mer pengar för mindre vara ur sina kunder är, rent ut sagt, korkat. Detta gäller heller inte bara MS utan alla företagen som lär vara/bli aktiva inom det.

Till sist kommer frågan varför?
Varför skall de ha det såhär? Vad tjänar de på det? Jag ser ingen som helst nytta med just den här typen av användande av systemet. Visst kan TC ha fördelar, inga protester. Men knappast när man väljer denna väg att gå på så att säga. PDFer som ringer hem, dokument som bara kan öppnas i specifika program... Allting bara luktar av framtida abuse från företagens sida... Och varningsklockorna i mitt huvud låter ungefär likadant som när man i en EULA läser nått om < insert valfri spyware/malware-mjukvara här >, bara mycket högre... Och det värsta är att alltihopa godtas, bara för att det är på en så stor skala. Hade det varit någon ensam liten stackare i asien som utvecklat ett system där saker och ting "ringer hem" och lämnar niformation hade denne nästan garanerat åkt dit. Om inte annat så skulle ha bli globalt avskydd för att ha skapat spyware/malware. Men när det istället när det sker på en enorm skala av folk som skall framstå som seriösa så godtas det? Ypperligt korkat imo, och lite av en förolämpning också för den delen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Håll dina åsikter för dig själv och sluta spela viktigpetter.

Om man håller sina åsikter för sig själv blir det inget att diskutera i forumet. Kanske du som borde tänka över dina uttalanden först?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Finns det något sämre än Trusted Computing? Förstår inte ens hur man kommer på tanken från första början.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Om jag skulle få ett sånt chipp i datan så tar jag fram borren och avlägsnar den brutalt från datan alternativt köper ett "piratchipp"

Det kommer absolut att komma piratchip eller liknande lösningar för att lura drm. När det kommer ska jag absolut skaffa ett sådant.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Det kommer absolut att komma piratchip eller liknande lösningar för att lura drm. När det kommer ska jag absolut skaffa ett sådant.

Det hjälper inte, läs mina tidigare inlägg och läs lite om vad TPM är så förstår du. DRM/RMS/IRM sitter inte i något chip det är ren mjukvara.

Permalänk

Det värsta problemet blir om man försöker tysta ner diskussionen om piratchipp. Här på Swec så kommer vi såklart inte prata om piratchip däremot, men på andra ställen. Antagligen kommer det inte direkt bli några enkla saker som behöver göras för att slippa TC-chippet. (Som ni säkert förstår så är det MYCKET olagligt att modifiera bort det framtida chippet).

Hur som helst kommer detta drabba "vanliga" andvändare mest. Majoriteten av alla datorandvändare i sverige köper än idag sina datorer från exempelvis siba/elgiganten och liknande. De har ingen som helst chans att gå runt chippet, de är helt instängda!
Visst går det att gå omkring det hela, men det lär bara entusiaster göra. (Och inte familjemedlemmarna som andvänder IE "för att det funkar, det är allt som behövs..."

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_a
Så man får bara posta sina åsikter här om man är för fri piratkopiering och ett avskaffande av copyright-skyddet, är det så man ska tolka ditt inlägg?

Folk får tycka vad de vill om den övervakning som kommer men jag ser många möjligheter i det. Då jag ägnar mig åt forskning och är tvingad på grund av en massa konstiga regler att publicera det mesta på nätet i PDF-format så ser jag det bara positivt om man kan spåra de som kopierar ens arbete utan att hänvisa till det. Det är ju inte allt för kul att lägga ner hundratals timmar på något för att någon annan ska kopiera det rakt av. Kan tänka mig att det är det samma för spel- och musikbranchen.

Så du tycker att det är rätt att du ska kunna äga information som ingen annan får dra nytta av?

Fri information gynnar de flesta men missgynnar kanske ett fåtal som vill tjäna pengar och få prestige genom informationen.

Visa signatur

-dool