[Tävling] Skapa en simpel IRC-bot i valfritt språk

Permalänk
Medlem

[Tävling] Skapa en simpel IRC-bot i valfritt språk

Tja allihop!

Det var ett tag sedan man swecade och jag kom och tänka på en liten sak. Nämligen en liten tävling där man skapar en jättesimpel IRC-bot i valfritt språk. Syftet med denna tävling är att jag (och en del andra här på forumet) är nybörjare och intresserade av nätverksprogrammering och därför vill se lite exempel på exempelvis IRC-bottar.

Min personliga erfarenhet av nätverksprogrammering är inte mer avancerad än en "webserver" i Ruby som läser från en enda fil samt räknar besökarna och lägger till en liten ram i översta hörnet av webbläsaren där det står valfri text samt antalet besökare. Jag är som sagt nybörjare och programmerar bara för att det är kul och trevligt med lite hjärngympa.

Men för att återgå till själva tävlingen så finns det inga regler förutom dessa:

• Den ska koppla upp sig till en IRC-server

• Den ska joina en/flera kanaler vid inloggningen

• Idla i kanalen tills dess att man stänger av scriptet/programmet

Plus i kanten till de som implanterar exempelvis följande funktioner:

• /msg botten så utför den ett visst kommando (Exempelvis chattar/opar osv)

• Svara på vissa fraser

• autoexecute command när en viss användare loggar in på kanalen

• you name it...

Meningen med denna tävling är att göra en SIMPEL bott utan massa onödiga interface och onödiga funktioner, försök att få koden så lättläst och kort som möjligt

Tävlingen avslutas: När någon kommer med ett rimligt förslag på datum.
Pris?: Äran samt ett kärleksmejl från mig om så önskas

Code on, boys!

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vad kul!
*börjar koda*

Hoppas att det går bra med olika språk och eventuellt olika versioner i samma språk (en lättläst, en obskyr ).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Såklart det går bra!