Bill Gates kritiserar 100 dollars laptop

Permalänk

http://www.forbes.com/lists/2006/10/Worth_1.html

2006 års lista över rikaste personerna i världen

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=374239&previou...

Och där står lite om hans välgörenhetsdonationer.

Ni som tjaffsar om att Gates är emot det för att de inte använder windows? Tror du på det själv, Windows skulle ju knappt funka på de där datorerna ändå om man inte vill gå tillbaka till någe old school version eller låta Gates programmerare styar en egen, sen så tror jag inte att han ser marknaden som någon stor idé. Han har helt rätt i det han skriver, de behöver lite starkare grejor och någon som kan hjälpa dom komma igång med datorerna och fixa om det blir fel.

Permalänk
Discokungen

Han tänkte nog på windows när han gjorde det uttalandet Linux är lite mer lättskött och behöver inte direkt 50 pers/dator för att lösa problemet

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Kan nämnas i debatten att Bill Gates och hans fru donerar mest av alla i USA till 3:e världen, framförallt till medicinska projekt och dylikt. Roligt att se att någon spenderar sin förmögenhet på något som kan hjälpa andra.
Något att tänka på för alla...ehm....musiker....på MTV Cribs m.fl. ?

Jag är man rikast i världen så har man väll ändå mest pengar att skänka?

Klantigt uttalande av Gates annars... Öööh vi skickar ned ett par börkar med lite fräscha grejör hö typ fx-60 och fräschaste grafikkortet hö hö o Window$ vi$ta såklart!!! d0m kan ju inte $pela Fl!ghtZimulator 2007 med dEn där skitbörken! höhöhö.....

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tycker faktiskt den där datorn är en föregångare i det att den har flachminnes-hd. Tycker det borde släppas vanliga laptops (och stationära för den delen också) med flash-hd också, 4-8Gb skulle kunna räcka för t.ex. en ultraportabel variant som inte behöver bli allt för sviningt dyr.

Kom inte ihåg vad den hette men det kommigt en bärbar utan hårddisk. Med 32 gig flash, tyvärr så är den inte helt oväntat rätt dyr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
text

Bill Gates dissar väl inte datorn i sig utan användningsmöjligheterna med datorn.
Med bredband så skulle det öppna en ny värld. Men självlklart är inte bredband ett alternativ.

Visst duger 512 mb för textdokument. Frågan är bara hur stor nytta de flesta kommer ha för datorn. Jag menar, att ha textdokument på en dator är ju i vår värld bara något positivt. Bara att skriva ut det i önskat antal ex. eller maila det osv. Men när det tar bra mycket längre att skriva in och att man har svårt för att både dela med sig och få det på papper så tvivlar jag på att man kommer anstränga sig så mycket för att lära sig datorn.
Då är det både bättre och snabbare att skriva på papper.

Och att byta filer mellan wlan? Om inte datorn har någon specialskriven mjukvara för jusst detta kan man ju räkna bort den funktionen för 99,9998% av användarna.

Och ja, det kommer behövas support för datorn. Men den kommer kanske genom skolan.

Och för att gå med i den löjliga diskussionen. Det Bill Gates skänker är bra mycket mer än så. Och när han väl dör så skänker han ju bort i princip allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad är egentligen mening med den här "nyheten", annat än att folk ska läsa rubriken, och som vanligt överdriva det hela till att Gates vill hindra framgång i Afrika, att han egentligen vill återinföra slaveriet, att hans nya OS är skapat för att kunna kontrollera världen, m.m.?

Var är nyhetsvärdet?

Världens rikaste person och medgrundare, styrelseordförande samt chefsarkitekt till världens största företag inom programvaruutveckling, gör ett offentligt utalande om en gigantisk satsning för att ge datorer till u-länder. Var ser du INTE nyhetsvärdet i detta?

Jag tycker dessutom att nyheten är objektivt formulerad och lämnar mycket utrymme för spekulation om motiven som ligger bakom, även om ett så ruskigt negativt laddat ord som "dissar" används. Notera sarkasm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
@ Cribs... Bill Gates sprängde in ett hus i ett berg för 800 miljoner.. så hans crib är lite påkostad också

tror det var närmare 40 millioner dollar, och då är det skit lite jämfört med de 30 hus rap stjärnorna har. Proportionellt, borde han äga typ en liten stad för sitt hus, men det gör han inte, istället som sagt tidigare donerar han som bara den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
tror det var närmare 40 millioner dollar, och då är det skit lite jämfört med de 30 hus rap stjärnorna har. Proportionellt, borde han äga typ en liten stad för sitt hus, men det gör han inte, istället som sagt tidigare donerar han som bara den.

Tro mig, Gates hus är inget billigt skit.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk

Svenska språket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Haha, Bill Gates for teh win! Klockrent sagt alltså!

Håller med Campaigner, "dissar" är inte ett SAOL-ord och bör därför bytas ut mot något mindre ghetto. Låter oseriöst som det är nu.

Om man bara ska använda ord som redan finns i SAOL, kommer språket inte utvecklas och därför dö ut. Språk är dynamiskt och utvecklas tillsammans med de som använder det.
SAOL tar med alla ord som används i större utsträckning, om det så är "fikonpastej" eller "rövknull".
I början av 1900 talet var ord som "arton" och "blev", riktiga rebell-ord, och hade folk använt det som redan fanns så skulle vi säga "aderton" och "blevo" idag.
Använd dom ord ni trivs med och gör er förstådda på.

Förresten är bill gates en mes, som bara är rädd för 100dollarslaptopen, därför att för samma pris som man kan köpa windows xp så kan 2 personer köpa varsin dator. Istället för en vanlig svenssondator så kan man köpa 10 stycken sådana där datorer. Det är altsså en dator per by i 10 byar. Då talar vi utveckling. Bill G kan köra upp huvet i röven, tycker jag.
Tack för ordet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har han inte haft fel tidigare? typ någon om att man skulle inte behöva mer än 640byte minne eller liknande?

"640K ought to be enough for anybody." and "No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer."

Two variants of the same quote. Attributed to him in 1981 when designing DOS's conventional memory limit as ten times the amount in his computer; Gates has denied this quote and mentions that it is always provided without a source. The quote sounds reasonable today, when Gates has so much control over the (personal) computing world, but he was hardly significant enough at the time to influence such issues. In fact, the memory limitation was hardware based: The intel 8086 processor imposed a 1MB memory limit. The 640KB limit came from the inflexible hardware architechture of the early IBM PC.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Tro mig, Gates hus är inget billigt skit.

Troligen billigare än många film-stjärnors/fotbollsspelares hus då de bara vill hamna i tidningen osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedFreek

Ni som tjaffsar om att Gates är emot det för att de inte använder windows? Tror du på det själv, Windows skulle ju knappt funka på de där datorerna ändå om man inte vill gå tillbaka till någe old school version eller låta Gates programmerare styar en egen, sen så tror jag inte att han ser marknaden som någon stor idé. Han har helt rätt i det han skriver, de behöver lite starkare grejor och någon som kan hjälpa dom komma igång med datorerna och fixa om det blir fel.

Vad ska de med starkare grejjer till? för att köra windows kanske *host host* baktanke *host*?? Finns knappt någon tillgång till uppkoppling, inte alltid tillgång till elnät. Och vad är det tänkt att de skalll göra? Sitta och lira FEAR? knappast... Snarare så att den där datorn är bäst som den är just nu. på 512MB får man inte en dundrans massa text, troligen mer än tillräckligt för att täcka en bra del av en hel utbildning, och det är ju det som är poängen. För en gångs skulle är datorn tänkt att vara ett hjälpmedel och ett verktyg, inte en leksak för upplösningsknarkande småungar...

Och om nu datorerna de gör inte klarar windows, varför öppnar han munen från första början? Då behöver han ju itne bry sig eller hur? Då kan han ju lika gärna gå ut och klaga på att miniräknare inte har Geforce graffar och minst 1GB i ram. + Utan windows behöv inte support till sjuhundrafemtioelva bsods i veckan. Utan windows kan man troligen få ut mer av den lilla prestanda maskinen faktiskt har... Och eftersom MS inte utvecklar någon egentlig hårdvara så är ju den enda logiska anledningen till att han klagar faktiskt att det inte kommer köras ett MS-OS på dem, alternativt att en helt ny del av världen kanske kommer få uppleva datorernas värld utan windows, och då alltså att de inte kommer bli indoktrinerade på att windows är så mycket bättre än alla andra.

Frågar man mig borde han helt enkelt vara tyst eftersom han själv inte gör nått för att förbättra det hela...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Steve Jobs erbjöd dem att använda OS X gratis. Om det var av vinstintresse eller godhet vet jag inte

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

han är bara grinig för han inte får vara med å leka:p

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad är egentligen mening med den här "nyheten", annat än att folk ska läsa rubriken, och som vanligt överdriva det hela till att Gates vill hindra framgång i Afrika, att han egentligen vill återinföra slaveriet, att hans nya OS är skapat för att kunna kontrollera världen, m.m.?

Mja den tolkningen får stå för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Var är nyhetsvärdet?

Tja världens kanske främsta IT-profil uttalar sig om ett intressant projekt för att ge barn i 3:e världen möjligheter att använda en dator ... ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
(Nej, han är inte den rikaste och han har inte varit det på ett antal år).

Hur menar du? Han toppar Forbes lista iaf. Sen finns det väl personer som av vissa orsaker inte är med på sådana listor ... men dem räknar man ju inte direkt med.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Komiskt hur alla är så emot honom... En del i det hela är trots allt sant.
Vi tar för givet att försöka andvända en dator med ett helt nytt operativsystem. De som bor i U-länder kanske aldrig har andvänt en dator, och att bara ge ut en dator och tro att folk ska kunna andvända den utan någon som lär dem är ju bara dumt. Och support är inte på något sätt billigt!
Internetuppkopplingen likaså, mindre skolor och liknande har väl inte råd med en (dyr!) internetuppkoppling? Visst, nu är det inte de fattigaste delarna av afrika vi pratar om, men...
Hur utbyggt är exempelvis bredbandet? Nån måste ju bygga ut bredbandsnätet, och det är inte heller något billigt.

Nej, ni borde lyssna på vad han säger istället för att snacka skit.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Bredband i Afrika*? Tack för dagens garv!

Har varit i Afrika faktiskt. Om vi säger så, el är inte en självklarhet ...

* Bortsett sydafrika, större städer

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Troligen billigare än många film-stjärnors/fotbollsspelares hus då de bara vill hamna i tidningen osv...

Individuell ac i varenda rum och digital konst som anpassar sig efter vem som är i rummet är inte billigt, tro mig

Här är hans hus. http://images.forbes.com/images/2005/03/10/1_0310home.jpg

Kostar förmodligen mer än hela kommunen jag bor i

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Han är bara avundsjuk för att han inte har råd med en sån!

Permalänk
Medlem

spela roll uppkopling eller inte fortfarnde ett bra hjälp medel i skolan om alla kidsen har nått att skriva på så duger väll det sen slänga över arbetet på disket???? sen om skolorna verkligen vill ha datorerna så inför dom också en snabb data/dator grund för hur datorn funkar....

hade inte vart helt fel att själv ha en sån....

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Helt klart är väl i alla fall att det gör ont i många svenskars avundsjuka hjärtan när världens rikaste man ratar en lågpris-laptop.
Kanske menar han att man inte hjälper länder som redan är underutvecklade genom att förse dem med undermåliga tekniska lösningar.
Kanske syftar han på att det är bättre att göra något rätt från början med skaplig hårdvara och support för att kunna göra någonting vettigt med den.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Ser du någon Britney spears eller Jessica Simpson sitta och donera till 3:e världen ? Neee.

Jodå, Jessica har ett företag som utför plastikoperationer gratis på missbildade barn i tredje världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Helt klart är väl i alla fall att det gör ont i många svenskars avundsjuka hjärtan när världens rikaste man ratar en lågpris-laptop.
Kanske menar han att man inte hjälper länder som redan är underutvecklade genom att förse dem med undermåliga tekniska lösningar.
Kanske syftar han på att det är bättre att göra något rätt från början med skaplig hårdvara och support för att kunna göra någonting vettigt med den.

men vad är då "vettigt" för något? I ett land där utbildning och utveckling kanske är det viktigaste av allt så duger ju en dator med svartvit skärm och utrymme nog för just textbaserad information till alderles ypperligt. Att man sen inte behöver ha ett eluttag för att kunna använda den är ju ännu bättre, då troligen många inte ens har ett elnät där de bor.

Det vi kallar vettigt är inte nödvändigtvis samma sak som det är någon annanstanns på jorden.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Det vi kallar vettigt är inte nödvändigtvis samma sak som det är någon annanstanns på jorden.

Kanske är så men jag har svårt att se att klyftorna på något sätt skulle minska mellan fattiga och rika länder med hjälp av handvevade datorer utan hårddiskar.
Det är nog så att utvecklingsländer ofta har viktigare behov att fylla.
Edit : vatten och el borde komma på ruta 1.
Gör rätt från början.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Bill gates har ju sanning i det han säger, Den kan knappast används seriöst och sen när är det viktigare att barnen sitter och vevar på en sketen dator än att få mat och vatten för dagen?

Support, Internet anslutningar och sånt kommer ju kosta oändligt mer också. Ne detta projekt känns riktigt dåligt faktist.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Kanske är så men jag har svårt att se att klyftorna på något sätt skulle minska mellan fattiga och rika länder med hjälp av handvevade datorer utan hårddiskar.
Det är nog så att utvecklingsländer ofta har viktigare behov att fylla.
Edit : vatten och el borde komma på ruta 1.
Gör rätt från början.

True, det borde det. Mat vatten och el, för att inte tala om avlopp borde ju prioriteras. Men ska man då klaga ska man ju klaga på att man slänger ut pengar på datorer över huvud taget istället för dessa, inte på att datorerna är för kassa då dyrare datorer vore ännu mer fel...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Harr, jantelagen strålar igenom så att åskan drar fram över skyn.
St. Patricks Day idag, lugna ner er lite.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Jag är man rikast i världen så har man väll ändå mest pengar att skänka?

Klantigt uttalande av Gates annars... Öööh vi skickar ned ett par börkar med lite fräscha grejör hö typ fx-60 och fräschaste grafikkortet hö hö o Window$ vi$ta såklart!!! d0m kan ju inte $pela Fl!ghtZimulator 2007 med dEn där skitbörken! höhöhö.....

Och ett i så fall minst lika klantigt uttalande av dig.

Läs vad som skrevs i artikeln från DN som det länkades till ovanför ditt inlägg; "Totalt har Gates lagt över 28 miljarder dollar på välgörenhet. Det motsvarar hittills 37 procent av deras förmögenhet, som är i särklass världens största. (Bägge siffrorna enligt Forbes.)"

Har du skänkt 37% av din förmögenhet?

Permalänk

Hehe .. Tycker vi har en bra debatt här.
Det jag syftade på var att U-länderna inte ska hamna efter på ytterliggare ett område om man nu ska försöka hjälpa dem.
OM man nu ska hjälpa dem med datorer ska man väl inte ge dem något dåligt utan support.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Troligen billigare än många film-stjärnors/fotbollsspelares hus då de bara vill hamna i tidningen osv...

Taget från Wikipedia:
* Electronics are used abundantly; visitors are surveyed upon entrance and given a microchip that sends signals throughout the house to adjust temperature and other conditions according to preset user preferences.
* If you wish, your music will follow you throughout the house - even at the bottom of the pool.
* The 17-by-60-foot swimming pool has an underwater music system and a floor painted in a fossil motif. Swimmers can dive under a glass wall and emerge outdoors by a terrace. A locker room off the pool has four showers and two baths.[2]
* There is an elevator if you don't want to take the stairs.
* There are no visible electrical outlets anywhere. Gates does not like "clutter".
* The wood columns from main floor to roof in entry area are over 70 feet tall.
* All of the timbers used inside and out are finished the same - inches have been removed from the exterior of the wood and then sanded to a satin finish. They are nearly perfect in that there are almost no knots.
* Some of the interior passage doors weigh over 800 lbs, but are balanced for easy use.
* The roofing is stainless steel.
* The floor is heated everywhere including the driveway and walks.
* The security system (automated and personnel) is redundant. Hidden cameras are everywhere, including the interior stone walls. Sensors in the floor can track a person to within 6 inches. The system is monitored at the Microsoft Redmond campus.
* There are 52 miles of communication cable in the building.
* Gates insisted on saving a 40 year old maple adjacent to the driveway. The tree is monitored electronically 24 hours per day via computer. If it seems dry, it gets just the right amount of water automatically delivered.
* The entry gate senses when your car approaches and opens fully by the time you arrive.
* There are several garages. Gates has a personal 4-car garage. The house for the maintenance staff has its own garage. The nanny parks in the 6-car carport across from the main entry. Additional cars can be parked in a subterranean arched concrete building which through an electronic transformation becomes a basketball court.
* Very old antique cabinets from China have been brought in and built into the walls with adjacent paneling built to match the cabinets exactly.
* The master bathtub can be filled to the right temperature and depth by Gates as he drives home from work.
* The shower curtain next to the spa is a 4500 lb slab of granite.
* All bolts throughout the house are stainless steel and oriented the same direction.
* All woodwork is flawless. Much of the woodwork is of various rare types from all over the world - imported especially for this house.
* Acoustics are a concern throughout the house. Various woods and fabrics are being used with acoustics in mind. Acoustic panels in the ballroom move out of sight on their own.
* The ventilation system also conditions the air for health and comfort.
* Melinda has 42 lineal feet of clothes hanging space in her closet operated like a dry cleaner's rack.
* The reinforcing steel in all concrete is four times the code minimum. No. 8 steel wrapped with no. 5 ties was common for simple columns.
* The theater (underground in a concrete shell) is the most state of the art theatre in the world according to specialty contractor.
* Many doors are blended so well with the walls that it is hard to see them.
* Situated in the hillside along the east bank of Lake Washington, the house can be seen by over 350,000 daily commuters on the SR-520 Evergreen Point Floating Bridge, which is just to the north of the house.[3]
* Each door handle in the home is custom made on a CNC machine to specifications laid out by Mr. Gates. Each handle (2 per door) cost approximately $2000.

Permalänk
Medlem

Ingen privatperson har väl donerat så mycket som Bill Gates, och det är många som har och haft ungefär lika mycket som honom, iallafall i närheten.

Tänk på att han även procentuellt donerar extremt mycket. Det är inte så att han donerat lite i jämnförelse till vad han har alltså.

Och sen är analfabeter många i världen, tror inte en dator är bästa lösningen till alla, men kanske jag vet inte riktigt hur dem tänkt satsa.

Visa signatur

The Walking Dead