Permalänk
Avstängd

Nya dator saker = Ingen bild

Hej.
Jag har köpt in : Amd 64 3500+ Socket 939, DFI Lanparty UT nF4-D , ATi radeon x800GTO 256mb gddr3 ,
Jag har kopplat in allting och grafikkortet lyser fläktar snurrar osv och moderkorts lampor lyser men det blir ingen bild på skärmen

???? tacksam för hjälp.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Re: Nya dator saker = Ingen bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Hej.
Jag har köpt in : Amd 64 3500+ Socket 939, DFI Lanparty UT nF4-D , ATi radeon x800GTO 256mb gddr3 ,
Jag har kopplat in allting och grafikkortet lyser fläktar snurrar osv och moderkorts lampor lyser men det blir ingen bild på skärmen

???? tacksam för hjälp.

Har du testat det som står i FAQ:en?

1. Allting startar men skärmen är svart.

Här har det varit fem saker som varit felet för mig.
Första gången så var den en kompis som hade detta problem. Då visade det sig att han hade glömt sätta distanserna mellan chassit och moderkortet.
Andra gången var det nätaggregatet som inte gjorde jobbet. Den orkade helt enkelt inte att starta upp allt gissar jag. För när jag bytte ut det så startade datorn upp direkt.
Tredje gången var det moderkortet som inte fungerade. Lampan lyste på moderkortet som visade att den hade ström. Testade systemet med ett nytt moderkort och det fungerade. Jag returerade moderkortet och mycket riktigt var det fel på det och fick ett nytt.
Fjärde gången så hade jag kopplat USB kablarna fel.
Om datorn har fungerat så kan det vara svullna elyter/kondensator som är problemet med moderkortet. (se punkt 7)
Femte gången visade det sig att moderkortet (socket A) Inte hade stöd för duron cpu´s. Detta är väldigt ovanligt men läs i manualen vilka cpu´s som moderkortet stödjer.

Om ingen av de fem ovanstående förslagen fungerar för dig, kan man alltid själv göra en felsökning. Jag brukar göra på följande sätt: Koppla ur allting utom, processorn, ramminnet, grafikkortet och powersladden som du kopplar till moderkortet. Får man inte någon bild nu så får man börja byta ut de olika delarna en efter en tills man hittar problemet.

"olirc" här på sweclockers hade en dator som strulade. Det visade sig att att kringutrustingen kan göra så att datorn inte startar heller. Då var det ett trasigt tangentbord som orsaken.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

samma fel för mig (minnena)

för min del var de ram minnena som satt fel plaserade o sen gick datorn igång med bild på skärmen!

Permalänk
Medlem

Om datorn startar utan bild så skulle jag först kolla minnena, då defekta minnen resulterar i svart skärm. Sedan skulle jag kolla på moderkort och grafekort.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Hur gick det da?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Avstängd

Jo det var fel på mitt X800GTO
jag testade med morsans 6800 och då fungerade allt klockrent.
Men tack för hjälpen iallafall.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin