Permalänk

Ny dator

Det var ett tag sedan jag senast satte mig in i hårdvaruvärlden men nu är det dags för min bror att få en ny dator efter lite över 5 år.
Nu har jag varit inne och surfat lite och har byggt ihop en konfiguration:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=174631
Kan någon ge sina allmänna åsikter om denna datorkonfigurationen?
Det jag är lite tveksam över är om nätagget klarar det eller om man borde satsa på ett Tagan istället.
Om det är något som jag har missat så vore jag tacksam om ni kan ta upp det.

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

ser väldigt bra ut, nätagget kommer att klara det, såg att du tog en thermaltake xp-120, antar då att du kommer klocka den, då vore en opteron 165 ett bättre val.

Visa signatur

.

Permalänk

Ljudkortet är lite överflödigt tycker jag. De inbygda ljudkorten på moderkorten idag är av väldigt hög kvalitet och kommer räcka till normalt användande. Sen skulle jag rekommendera XFX GeForce 790GT eXTreme istället eftersom det bara kostar 150:- mer, men är kraftigt överklockat från fabriken, vilket ger mer prestanda. Jag är väldigt nöjd med mitt iaf. Du har väl förresten kollat så att XP-120 passar på moderkortet? Den är så pass stor att den inte får plats på alla moderkort, men passar den så är det en väldigt bra kylare. Hårddisken skulle jag personligen bytt ut till en Western Digital eller Samsung eftersom de är mycket tystare och svalare än Hitachis. Vill du ha snabbare laddtider kan du köpa till en WD Raptor 36Gb-disk också, men den kostar rätt mycket så har du begränsad budget är det onödigt.
För att inte verka alltför negativ kan jag säga att chassit du valt är väldigt bra och tyst, så det kommer du nog inte bli besviken på.

Permalänk

Har nu kollat med min lokala datorhandlare( http://www.itbutik.se/ ) och det här är systemet som jag har satt ihop av de delar som han har.
Några synpunkter på följande system? Eller funkar det bra som det är?

1 st ASUS EN7900GT TOP/2DHT - grafikadapter - GF 7900 GT - 256 MB
Pris/st: 3430

1 st Opteron UP Model 165 S-939 1.8GHz Boxed
Pris/st: 3351

1 st DVD Recorder ND-3550 16X Black Dual Layer DVD R/RW Bulk
Pris/st: 360

1 st 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.95V Value Dual Channel
Pris/st: 2025

1 st Samsung SpinPoint P120 SP2504C - hårddisk - 250 GB - SATA II
Pris/st: 851

1 st Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" AT Internal Black
Pris/st: 98

1 st CPU Cooler Socket 478/754/939/940
Pris/st: 528

1 st ASUS A8N-SLI Premium - moderkort - ATX - nForce4 SLI
Pris/st: 1560
Antal: st.

1 st Hiper HPU-4K580 - nätaggregat - 580 Watt
Pris/st: 1229

1 st Thermaltake Tsunami Dream VA3000BWA - tower - ATX
Pris/st: 1109

1 st Logitech MX 518 Gaming-Grade Optical Mouse - mus
Pris/st: 480

1 st Logitech Media Keyboard Elite - tangentbord
Pris/st: 238

1 st Logitech X 530 - högtalarsystem för PC-multimedia hemmabio
Pris/st: 679

Totalt 15936.00:- (inkl. moms)

Varav moms 3187.00:-
Varor 15936.00:-
Frakt 0.00:-

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

Verkar väl bra, men jag skulle ha tagit ett 7900GT från XFX istället, dem ska visst göra de bästa korten i 7900-serien, enligt vad jag har hört iaf.

Permalänk

XFX överklockar sina kort mer än andra tillverkare så de är åtminstone bättre av den anledningen. Asus-kortet som warhammereldar1 valt är dock deras TOP-kort vilket, även det, är överklockat så det borde inte vara så stor skillnad i prestanda.

Nätaggregatet är overkill - du kunde ha valt ett betydligt billigare utan att riskera problem, men det är ett väldigt bra nätaggregat så det är så klart ingen nackdel.

Minnena är väl dessvärre ingen jättehöjdare, i synnerhet inte om du ska överklocka. De duger, men de känns lite felplacerade i en annars påkostad och högpresterande dator.

Permalänk

Tack för alla svar!
Angående minnena så finns det inga bättre såvida man inte tar 4st 512mb stickor, något som jag tvekar lite över men övervägde att inte göra. Om det skulle leda till en förbättring så var god och säg det.
Jag hade mycket väl kunnat plocka ihop ett bättre system men jag är begränsad till min lokala butik www.itbutik.se .
Ett till problem har nu uppstått, det är helt enkelt slut på 7900gt kort och det tidigaste de får in är i slutet av maj/början av juni. Borde man ändra till ett X1900XTX istället? bör man byta moderkort då? Är ett X1900XT/X värt skillnaden?

Angående att nätagget skulle vara overkill så tycker jag själv att det alltid är bra att vara väl försedd på den punkten, nätaggregat har ju en lång livslängd jämnfört med till exempel grafikkort eller processorer. De är också väldigt viktiga för restena av datorsystemet.

Visa signatur

Macbook