Vad är din mest udda pryl?

Permalänk

Jag har också en gammal Powerbook duo 230. Funkar fint, men jag har inget passande OS bara. Har även en Macintosh performa 460, men powerbooken är äldre.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att slänga ut det mesta av mitt 'skräp' (ett gäng gamla Macar och 1x CD-läsare som nästan var större än datorerna de tillhörde) förra sommaren när min mamma flyttade (och det fanns ingen tid att försöka sälja/skänka bort det), så det uddaste jag har kvar är nog min Apple Newton.

Eftersom chefen har varit spelutvecklare så finns det en del udda grejer här på kontoret, bland annat 3D-glasögon som jag aldrig tror massproducerades och ett utvecklings-SNES.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
1st Intel Pentium 75MHz, samt ett fult batteri till såna moderkort.

Hm, har nog också en sån. Fast jag har alltid fått för mig att min var på 73 MHz. Stod nåt sånt på förpackningen iaf. En Pentium är det iaf

Sen som någon sa, att bry sig om stavfel och grammatik (särskrivningar) är väl rätt udda.

Att särskilja på volt/spänning, ampere/ström, watt/effekt samt stava rätt på ord som t.ex. fläkt.

Jag tillhör den lilla udda skaran.

EDIT: Just det. Har en udda DVD-brännare som jag fick med vår Dell-dator i feb 2002. Datorn gick på runt 40 lax så det var det värsta som fanns då. DVD-brännaren kan, tro det eller ej, endast bränna DVD+RW, inget annat! Kul va Det bästa är att tillverkaren har sagt upp supporten för den och inte ens vill kännas vid modellen. Så är det att vara först ut med ny teknik Den funkar iaf

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

vår första dator....märke: ICL

vet inte mycket om den men processorn är intel 66 mhz

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antooon
vår första dator....märke: ICL

vet inte mycket om den men processorn är intel 66 mhz

Dessa första Pentium är udda, de första som kom räkande fel. En bugg i flyttalsprocessorn, som Intel inte ville kännas vid. Dessa byttes sedemera ut utan någon kostnad. En sådan Pentium är riktigt UDDA.

Dessutom så gick de på 5v! Varmt blev det, med den tidens mått då man aldrig hade mer än passiv kylning på de värsta 486:orna

Permalänk

Just nu är det mitt Över/Underklockade NES med CIC mod och ny connector!
Fejkstereo mod är i krokarna.
Senare ett helt nytt hemmabyggt chassi!

Permalänk
Medlem

udda grej vet jag inte om det är men jag har en --> http://www.homecomputermuseum.de/game/detail/1.jpg

i brukbart skick och har delvis kvar kartongen den kom i .... välanvänd

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av get_hungary
Ingen som har ett gamalt Atari tv-spel? sjukligt grymma

Jag har två stycken 2600:or. Tyvärr inga spel till dom:(

Permalänk
Medlem

Hardcard II XL 105MB hårddisk, den på bilden är en 50meggare

Micropolis 1375 SCSI hårddisk 170MB som tar 2 5.25platser, ser nästan likadan ut som den på bilden

äger en 5.25 diskettstation som jag byggt om från extern till intern

har en Amiga 1200 och en Amiga 500, inget direkt udda, men kan få tag i en optisk Amiga mus, vilket jag inte ens visste fanns förän jag såg de med egna ögon

Har även en nästan komplett samling av alla olika Intel 486 processorer som producerats, och även nästan alla Pentium 1 Processorer, dock så är dessa inga direkt udda saker.

De mer udda processorerna jag har är en SGS-Thomson 486 66MHz, en IBM Blue Lightning 486 66MHz och en AMD 486DX4 90MHz (fanns endast (vad jag vet) i två compaqmodeller (Presario CDS742 och CDS744) och nårra Intel Overdrive processorer

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Dessa första Pentium är udda, de första som kom räkande fel. En bugg i flyttalsprocessorn, som Intel inte ville kännas vid. Dessa byttes sedemera ut utan någon kostnad. En sådan Pentium är riktigt UDDA.

Dessutom så gick de på 5v! Varmt blev det, med den tidens mått då man aldrig hade mer än passiv kylning på de värsta 486:orna

Har en 150Mhz Pentium CPU med just den buggen ( gick att överklocka till 200Mhz, och det var bara dit moderkortet hade stöd för).
Sitter i En Compaq Presario. Ska försöka ta ett foto när jag besöker morsan källare

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att det var 66 och 93? MHz Pentiumarna som räknade fel, inte 150 Mhz, hade dessutom helt annan sockel än de "moderna" pentiumprocessorerna. Har haft en av dessa gamla 66 MHz pentiumar, brukade hänga sig efter ca 30 minuter och var glödhet.

Mycket udda har man ju haft men gjort sig av med i senaste flytten.

Bland det mer udda var en Kingston 486 133 MHz processor.

Sedan även en EPSON handdator med en MS-DOS klon på EPROM samt inbyggd skrivare och bandare för telefonsvarar band.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vet inte om det är så värst udda iofs men har ett antal Vectrex stående i källaren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vectrex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ar@b
[...]
IBM Blue Lightning 486 66MHz

Hade en blue lightning dx2-66 jag också när det begav sig... Var de allihop fastlödda på moderkortet? Har fortfarande kvar skärmen som hörde till.

(Inte min men väldigt lik, på min står det ps/1 i nedre vänstra hörnet och inte IBM upptill)

den gör trots sin ålder och ringa storlek 1280x1024@60hz!

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

En INTV system III, kanske min mest udda pryl? Har flera spel till den. väldigt högupplösta fyrkantiga pluppar till flygplan

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Jag har väl flera udda prylar, men detta nätverkskort är en av dom:

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilken av mina prylar som är mest udda är förstås svårt att svara på eftersom jag samlat på mig ganska mycket.

Processorer
Intel och AMD-processorer från 8086 och uppåt, säkert ett trettiotal totalt av olika modeller som är mer eller mindre vanliga.
Minnen
30pin, DRAM, 256k-4mb, en rätt stor esd-påse full.
72pin, EDO, FPM, DRAM, 2-32mb, en ännu större påse.
168pin EDO, 2x32mb.. inte helt vanliga, men inte direkt ovanliga. Dock lagom oanvändbara
Moderkort
Diverse moderkort från 386 och uppåt, har tyvärr kastat mitt enda 8088-kort som jag hade. Kanske ett tiotal totalt om jag inte räknar de som sitter i datorer som används.
Ett tre-fyra CPU-kort med AMD 5x86 133mhz cpuer på. Rätt snabba för att vara en 486a på anabola.
Hårddiskar
SCSI, MFM, ESDI, IDE..
Nämner bara de roliga. 314mb ESDI-disk tillhörande en IBM PS2/80 (tråd om den kommer). Fullhöjds 5,25". Tuff sak vars startljud påminner om en helikopter som varvar upp. Har även en 70mb disk i samma format.
Ett par MFM-diskar i både 5,25" format (halvhöjd) och ett par 3,5". De som tycker att moderna hårddiskar är högljudda har inte hört dessa. Stepperdiskar (diskar där huvudena flyttas med hjälp av en stegmotor) är extra tuffa eftersom de har ett riktigt brutalt sökljud. Med lite tur kan man få ett helt chassi att skaka vid en rejäl sökning över disken. Klart häftiga prylar.
IDE-diskar i varierande användbarhetsgrad från 20mb och uppåt. Inte så spännande dock.
Ett par scsi-diskar i storleksordningen ~500mb som jag aldrig lagt ner nån energi på. Kul hyllprydnader dock.
Grafikkort
En hög, CGA, EGA, VGA, SVGA, med mera. En lite rolig variant är ett grafikkort (vga, 256k) med Paradise-kretsar, inbyggd parallellport, serieportar, hårddisk och floppykontroller. Denna kombination var inte helt ovanlig på 386-tiden, men i dagsläget känns det som en ganska främmande kombination. Har nog två sådana kort när jag tänker efter
Till denna samling hör ett antal andra gamla ISA-kort, trident 8900c, trident 8900b, nåt hercules-kort och några andra som jag knappt minns namnet på.
Övriga kort
Några MFM-kontrollerkort, dvs till hårddiskar. Några styr/mätkort av okänt märke. Ett par ljudkort (alldeles för nya). Parallellportskort, serieportskort, nätverkskort till förbannelse och diverse annat osorterat. Tänk om jag iddes att gå igenom alla kartongen någon gång och dokumentera allt jag samlat på mig
Datorer
En fullt fungerande IBM PS2/80. Tuff stenåldersburk med värsting känsla. Fulltower i 100% plast med en vikt på sisådär 25kg. Dock med bärbandtag. Inuti sitter en racersnabb 386DX20 och 4mb minne samt ovan nämnda hårddiskar på 314 och 70mb. Det enda som saknas är nätverkskort och det är inte lätt att hitta MCA-kort i dagsläget.

Två stycken Facit DTC med rätt mycket hemmasnickrade delar. Zilog z80 på sisådär 3,5mhz. Samma CPU sitter förövrigt i ganska många av Texas Instruments miniräknare, TI83 bland annat. I princip samma dator som ABC800.

Övrigt
Mitt tangentbord som jag använder dagligen är tillverkat 1991, tangentbordet till andradatorn är från 1989, även det används dagligen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

det mest udda jag har är en gammal 8" diskettstation som ligger nånstans i mitt källarförråd, ska se om jag orkar rota fram den och ta ett par bilder

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk

Vet inte om den är speciell men jag säger det ändå.

En Casio "Personal Computer PB-100F".

Man kan koda basic på den.

EDIT: Med tillhörande manual.

EDIT2: http://pocket.free.fr/html/casio/pb-100f_e.html

EDIT3: Någon som vet om det är något samlarvärde i detta?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog antingen min IBM hårddisk på 28,7 Gb eller mitt IBM tangentbord.

Permalänk
Medlem

Synd att det mesta åkt iväg på loppis eller på skroten..

Vad sägs om ett atari 2600 JR?

Annars ska det nog vara ett Diamond Stealth3 PCI-grafikkort.

Synd bara att atarin nog åkt iväg på loppis Polaren hade ett colecovision, det var riktigt kult!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Mitt tangentbord som jag använder dagligen är tillverkat 1991, tangentbordet till andradatorn är från 1989, även det används dagligen.

Det tangentbordet jag använder dagligen är ett IBM från 1988-05-30

Visa signatur

Hmm

Permalänk

Heh rolig tråd, har lite roliga grejor i garderoben hemma hos föräldrarna så jag kan tyvärr inte lägg upp nån bild men dom 2 absolut mest udda datorprylarna jag stött på som jag bara va tvungen att spara var.

1st externt nätverkskort
1st externt vga grafikkort

båda är för inkoppling via scsiport till jag antar gamla macar

har även en Apple Classic II hemma som farsan köpte 92 den med inbyggd 9" svartvit skärm 40Mb Hdd och 4Mb ram.. var väll nång 86030 processor eller nått i den, vass som fan.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Commodore PC-1 (tillverkad 1984). En riktigt grym maskin med en 8088 cpu på hela 4.77MHz, en 5.25" floppy, 512KB minne och ett Hercules/GCA videokort. Ingen möjlighet till utbyggnad eller extra kylning.

Har ett par gamla Apple maskiner liggande också, vet dock inte mycket om dem.

Och jag får inte glömma min gamla INTV system 2 (eller något sånt). Den har väldigt lik 3'an som finns längre upp på sidan, men den har låtsasträ istället för aluminium (eller stål?)

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Har en Amiga 4000/030 ståendes med några skuma kort i, har lyckats komma fram till att det har nått med TV/video redigering att göra (tror jag ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Det tangentbordet jag använder dagligen är ett IBM från 1988-05-30

Mitt är från 1984 och kom från början med en IBM AT modell 5160. De har tre signaturer i bläck undertill, en som byggt, en som testat och en som ansynat det! Det funkar klockrent, men min sambo tycker att det klickar för högt...

Äldre modell finns inte, det som kom med IBM PC är inte kompatibelt. Där av namnet på nyare tangentbord, AT-bord.

Inga tramsiga windowstangenter här inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pocki
Jag var tvungen att slänga ut det mesta av mitt 'skräp' (ett gäng gamla Macar och 1x CD-läsare som nästan var större än datorerna de tillhörde) förra sommaren när min mamma flyttade (och det fanns ingen tid att försöka sälja/skänka bort det), så det uddaste jag har kvar är nog min Apple Newton.

Eftersom chefen har varit spelutvecklare så finns det en del udda grejer här på kontoret, bland annat 3D-glasögon som jag aldrig tror massproducerades och ett utvecklings-SNES.

Det kontoret verkar vara rena drömmen =D.. Du har inga bilder på utverklings-sneset? Vore kul att titta på

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Far min har en ABC80 hemma liggandes. Brukar knappa lite på den fasten jag inte förstår ett skit

Back in the late 70's så gjorde farsan bokföringsprogram och sådana konstiga program.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

den uddaste prylen jag har är nog ett grafikkort... det är ett Asus geforce (1) 6800VS Deluxe med 256mb minne den har fläkt oxå vilket alla tyckte va skitcoolt förr orginal förpackning, kablar, kortet och allt finns kvar i nyskick oxå! ganska ovanligt lr?

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
den uddaste prylen jag har är nog ett grafikkort... det är ett Asus geforce (1) 6800VS Deluxe med 256mb minne den har fläkt oxå vilket alla tyckte va skitcoolt förr orginal förpackning, kablar, kortet och allt finns kvar i nyskick oxå! ganska ovanligt lr?

Är du säker på att det inte är ett geforce 256 med 32mb minne?

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
Är du säker på att det inte är ett geforce 256 med 32mb minne?

det är möjligt, men jag har för mig att det det står 256MB iaf :S men 6800vs deluxe vet jag att det är iaf
har det liggande nånstans bland allt bröte på vinden..får kolla upp det nån dag..det kanske blir värdefullt om några år kanske?

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .