Permalänk
Medlem

Datorsystem - Frågor

Hej!

Jag har läst forumet från och till i ungefär ett år och det är dags för mig att göra min första tråd. Som så många andra på det här forumet så har jag lite problem med vad jag ska köpa för dator, eller snarare om datorn jag ska köpa fungerar.

Jag har en gammal dator sen tidigare som inte används som har en 2-3 år gammal IDE-HDD, DVD-läsare, 300W nätaggregat samt chassi som jag tänker ta och sätta i nya delar resten.

Jag har satt ihop en shoppingvagn på komplett med lite delar jag tror är bra.

Jag har 4 frågor:
1. Är det ett bra paket, något som inte är bra och bör ändras?
2. Ett 300W Nätaggregat är för vekt för att driva det där va? Har på känn att det kommer bli en utgift det också, issåfall hur kraftigt nätagg ska jag satsa på?
3. På moderkortet står det att det har en ATA133 kontakt, och jag vet inte om det är en IDE-133 eller en IDE-100 som jag har. Fungerar båda? (Ja, jag ska uppgradera till en SATA då jag får råd, men har inte pengarna för tillfället)
4. Jag tittade lite på nätagg på komplett och undrar, vad förutom ljudnivån, hur många W den klarar och priset skiljer mellan de olika? ågot ni skulle rekommendera till pakeket jag satt ihop? (Om det behövs)

/Gismya - Tacksam för all hjälp han kan få

(EDIT: Det blev en fråga 4 också)