Permalänk
Medlem

Koppla in voltmätare

Jag behöver hjälp med att koppla in en voltmätare. Jag köpte det på Biltema idag. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77443 (Den ser inte riktigt ut som på bilden, men det är den).

Ett problem är att den är gjord för en bil, och därför är lite svår att koppla in... Jag har lyckats få lampan att lysa (genom att klippa lite i sladdarna och kopplat lampans ljusorange pch svarta sladd till respektive svqart och gul, då lyser den som starkast.)

Det står plus och minus på voltmätarens kontakter, men inte på datorns, så jag vet inte hur jag ska koppla den för att den ska visa något. Och jag antar att jag måste parralelkoppla den med en krets, eller hur?

Jag kopplade den på något sätt (Kommer inte ihåg, men det var iaf en två av hårddisksladdens vanliga fyra, och de var av olika fräger), och då gav den ett kraftigt utslag neråt! Det verkade som att den ville visa mindre men att mätaren inte räckte till...

Iaf, hur gör jag nu?

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem

köp en multimeter istället

Permalänk
Medlem

Nej. Men vilken av datorns alla färgade sladdar är minus och vilen är plus?

(Och vad står "S" och "L" för, jag antar att L står för light, eftersom det står precis vid lampkontakten, men S då?)

Visa signatur

[Piikmiin]

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/32...

Fanns på sidan du länkade till, av den döma ser man ganska tydligt vad som är +/-.

I datorn är gul + (12V) och svart -.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Vad är det för idé med en sådan i datorn?
För den kommer bara att hamna på 12V ändå, lika nogrant som att skriva 12 på en tejpbit och klistra denna på valfri ställe på tangentbordet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad är det för idé med en sådan i datorn?
För den kommer bara att hamna på 12V ändå, lika nogrant som att skriva 12 på en tejpbit och klistra denna på valfri ställe på tangentbordet

Men det kan vara bra om man vill se att att nätagget ger jämna spänningar.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX

Blir knappast rättivsa avläsningar om det inte är en digital v-mätare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
Blir knappast rättivsa avläsningar om det inte är en digital v-mätare

Det kan det visst det, men knappast med en "grovmultimeter" från Biltema, avsedd för bilar.

Trådskaparen: Om du koppar in en voltmeter, och den sedan gör utslag "nedåt", vad säger det dig? Naturligtvis att polariteten är omväxlad...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det kan det visst det, men knappast med en "grovmultimeter" från Biltema, avsedd för bilar.

Uttryckte mig lite knepigt, men jag syftade precis som du kanske förstod på "multimetern" tråden handlade om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Trådskaparen: Om du koppar in en voltmeter, och den sedan gör utslag "nedåt", vad säger det dig? Naturligtvis att polariteten är omväxlad...

Det blir iaf lättare att läsa av med en digital mätare.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Ladda ner speedfan och kolla där ffs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st

Men inte lika coolt lol

OT: Har en lika dan i bilen.. och den fungerar väldigt bra.. Spänningen går upp runt 13,5-14 volt när man kör på och generatorn laddar och utan motor så ligger spänningen ca 11-12.. Skitbra att ha om man ska spela musik eller la lysena på.

GL!

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX

Dom är gjorda för att se laddning från generatorn, och späningen kan variera mellan 9-15V inte 11.5-12.5V som i datorn.

Det finns riktiga analoga mätare för mindre marginaler, typ sådan som i äldre förstärkare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

köpte en sån oxå har inte heller fatta hur man ska koppla den:P
varför jag har en? jo för dem är ganska snygga:D

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Medlem

ska det inte va nått sånt här då?

Visa signatur

<3

Permalänk

ni får ursäkta mig men jag har noll koll på elektronik ska man koppla likadant på en sån här isf? http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/32...

det är en amperemätare

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Medlem

Hur sannolikt är det att man använder en sån för att kolla spänningen från nätagget?

Nä, att den ska kopplas till en potentiometer för att styra fläktar gissar jag(och då kunna se vilken spänning fläktarna går på)

Permalänk
Hedersmedlem

Macan: Så som du ritat in 5V så lär du kortsluta och riskera att paja nätagget.

KonstapelN: En voltmeter kopplar man parallellt över en last för att mäta spänningsfall, amperemeter kopplas i serie för att mäta ström genom last. Alltså kan man inte koppla A-meter på samma sätt som V-meter. Ett enkelt test som inte rekommenderas i praktiken: tag en multimeter,ställ in mätområde V-AC, stick in mätproberna i ett vägguttag, metern kommer att visa ungefär 230V. Ställ sedan in A-AC och om du då sticker in pinnarna i ett vägguttag, bered dej på smäll och röklukt och ont i fingrarna. Gjorde själv denna tabbe i ungdomen, säkringshållaren i centralen smälte, arg lärare, inte bra. Dessutom visar de ju tydligt i länken som du gav att där man kopplar in mätaren ska man dela en befintlig kabel så att mätaren kopplas i serie.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

videfix: bugar å bockar tror jag förstod mig på allt det där tekniska fuffenssett tom^^

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Macan: Så som du ritat in 5V så lär du kortsluta och riskera att paja nätagget. ...

Är inte den bara kopplad till lampan?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jag ska med ha en/några voltmätare i mitt chassie, med skillnaden att mina är inköpta på kjelloco.se.

De är nog lite mer noggranna hoppas jag.

Går inte att länka till just den produkten men gå in på deras hemsida, www.kjelloco.se , och sök på panelmätare.

Inte så granna men de är nog mer precisa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Inte heller detta är självklart.

Om det gäller att se små variationer i spänning inom korta intervall, ja.
Om det gäller att få "decimaler" på sin utläsning, ja.
Om det gäller att snabbt bedöma en spänning, nej.
Om det gäller att se variationer i spänning över tid, nej.

När digital visning i klockor och mätinstrument först kom på 60-talet blev det snabbt populärt. Först i "vetenskapliga" och militära sammanhang. Höjdmätare i stridsflyg etc. Det dröjde emellertid inte långt innan man insåg att det orsakade mer problem än de löste.

Anledningen är att en digital display läses medans en analog dito uppfattas. Gissa vilken uppgift som hjärnan är snabbast på? Det går faktiskt ungefär en storleksordning snabbare att uppfatta en analog display än en enda digital, textuell, siffra!

Digitaltekniken i allmänhet är dock överlägsen rent tekniskt och mer tillförlitligt. Så vad gör man när man har bra grafiska displayer i högprestandasystem? Man har analog visning i ett stapeldiagram eller liknande. T.ex. i flygplan.

Klockan är ju ett annan bra exempel. Ett analogt visningsystem är ju inget annat än ett cirkeldiagram. En kvart är väldigt intinutiv, till skillnad från "15 minuter".

För att visa störningar i strömförsörjningen som sker någolunda snabbt, är givetvis en DMM, digital multimeter, mycket vettigt. Att däremot snabbt se om spänningen befinner sig i ett godtagbart intervall, är däremot en analog voltmeter (typ universalinstrument) helt överlägsen. För detta krävs givetvis en relevant gradering. Det råkar väl vara så med den där biltema-mätaren att den är graderar från 8 till 16 VDC. Vilket ju råkar vara mycket lämpligt, fast bara för 12 volt.

Om trådskaparen har köpt den för att han behöver en voltmeter, har har förmodligen gjort ett mindre genomtänkt köp. Vill han dock har en lite "stylad" spänningsmätning över tid, ja då har han bara dålig smak (den är ju så ful!).

Att fundera på: Varför är inte digitala armbandsur vanligast eller exklusivast?

Edit: Förtydligande: Om vi håller oss till trådens applikation (även om den inte är given), så är antaligen en DMM bäst lämpad. Men det är ingen anledning till tokiga generaliseringar, framlagda som självklarheter.

Baaah: Du har fortfarande inte berättat vad du tänkt dig med mätaren. Måhända skulle du köpa en (digital) multimeter i stället. Billigast möjliga, fullt funktionsdugliga multimeter kostar ungefär lika mycket, och ger mer glädje.

Skåne: Ja, de är ju bättre. Graderade, och ser ut att ha spegelskala(?). En bakomliggande spegel är en förutsättning för exakta utmätningar. Men då spelar det ingen roll om man har digital eller analog visning - båda tar tid att avläsa.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

och speedfan visar inte sanningen precis

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna tänka sig en ganska ball grej där man genom att vrida på en ratt väljer vilka trådar man vill se spänningen på. Så ser man allt på en mätare (eller två där den ena har lägre gradering och som "väljs" bort med något relä eller motstånd när spänningen blir för hög).

(Appråpå parentesen; hur får man den "större" mätaren att inte visa något när den "mindre" gör det?)

MBY: Analoga ur går ju snabbare att grov-avläsa medans digitala har högre precision och upplösning. Detta säger mig att det nog finns en kulturell förankringen i valet av klocka. Och pratar man elektronik så känns ju Asien nära till hands och de är ju traditionellt sett inte förknippade med kvalité. Då känns (läs:) Sväjts som ett säkrare val.
BUUU men MBY, du skriver bra krönikor/kåserier/nostalgitrippar.

Haha vad dumt det blev, men ha de bra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skåne
...

MBY: Analoga ur går ju snabbare att grov-avläsa medans digitala har högre precision och upplösning.

Vilket ju var exakt min poäng!

Citat:

...men MBY, du skriver bra krönikor/kåserier/nostalgitrippar...

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror du om idén ovan?

Btw, Folkvett.nu är emot en förening som försöker förklara bibeln vetenskapligt och som ger ut tidningen Genesis som mina föräldrar prenumerar på:D

Permalänk
Medlem

Men MBY, det är väl även så att det är lättare att läsa av en analog mätare fel, med tanke på att nålen ser ut att vara på olika värden beroende från vilken vinkel man befinner sig, kanske inte jätte stora skillnader men när vi snackar så pass små skillnader som vi gör så är det väl mycket möjligt att man kan läsa av fel. eller?

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men MBY, det är väl även så att det är lättare att läsa av en analog mätare fel, med tanke på att nålen ser ut att vara på olika värden beroende från vilken vinkel man befinner sig, kanske inte jätte stora skillnader men när vi snackar så pass små skillnader som vi gör så är det väl mycket möjligt att man kan läsa av fel. eller?

Hint: Spegelskala! Givetvis kan både digitala och analoga visare läsas av fel. Felen är av lite olika natur och båda kan vara allt från triviala till katastrofala beroende på applikation. Har man bara ett mätområde (bara en voltmeter och inget universalinstrument/multimeter) så är risken för felavläsning mindre med en analog visning. Har man flera mätområden så måste man ju också läsa av mätområdet. På en digital mätare syns det oftast på displayen, medans på en analog syns det bara på vredet. En komplikation för DMM är autorange. Det är en jättebra funktion, ända tills ett värde skiljer sig från det förväntade med en faktor tio eller så. Ett sådant fel missas inte med en analog mätare. En fatal sak som kan hända med analoga visare är att nålen hakar upp sig, eller att man "läser av" en markeringsnål i stället för indikatornålen. Som sagt, vi kan inte entydigt säga att den ena är bättre än den andra. Vi kan bara säga att den ena är mer lämplig för applikation A, medans den andra är lämpligare för applikation B. Jag har flera både analoga och digitala universalinstrument/multimetrar, och jag använder dessa mycket riktigt för olika ändamål. Pulserande ström med låga frekvenser, t.ex., skulle jag aldrig använda en digital mätare för. Ren DC mäts lämpligen digitalt. Om den förändras, är relativiserad digital mätning bra, eller analog.

Citat:

Vad tror du om idén ovan?

Btw, Folkvett.nu är emot en förening som försöker förklara bibeln vetenskapligt och som ger ut tidningen Genesis som mina föräldrar prenumerar på:D

Iden med ratt? Tja. Visst går väl det bra. Det blir lite som ett universalinstrument då...
Edit: Man kan också 'förspänna' mätaren med en spänningsstege. På så sätt kan man utöka mätområdet och mäta lite vad som helst. Skillnaden mellan en voltmeter och ett universalinstrument/multimeter är inte speciellt stor. Med några motstånd kan man mäta flera spänningsområden, strömmar och lite till. Med ett batteri kan man mäta motstånd. Fast det gäller då att välja rätt voltmeter från början. Ju mindre spänningsområde, desto bättre (t.ex 500 mV i stället för 12 volt). Om någon skulle vara instresserad kan jag berätta mer detaljerat hur man bygger ett universalinstrument. Eller förresten: Vi tar det i en ny tråd!

Tyvärr, hur mycket jag än skulle vilja, får vi inte tala om kreationistisk pseudovetenskap här på forumet. Men kort kan jag ju säga att du har uppfattat det rätt: Genesis försöker förklara bibeln vetenskapligt. Vilket är fel. Både vetenskaplig och teologiskt. Folkvett är inte emot religion i sig, bara pseudovetenskap.

Visa signatur

Permalänk

iaf skulle inte nån av er smartingar kunna göra ett kopplingschema på en v-mätare och en a-mätare skulle vara väldigt snällt!

Visa signatur

den ä fin