Permalänk
Medlem

Macbook 1.86 eller 2.0 (vit)

Vilken väljer man?

Jag kommer hålla på med grafik, redigera film, redigera ljud.

jag fattar att 2ghz är bättre men då har jag inte råd med mer minne. så vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Minst 1 GB minne, sen blir betydligt billigare att köpa en 1 GB sticka extra från t.ex. komplett än från Apple.
1,86 GHz duger ju.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är rätt minimala när det gäller prestanda. Det som gör att de flesta väljer 2 ghz modellen är de faktum att det ingår en DVD brännare i den, medans det inte gör det i den billigaste modellen. Kan vara värt att tänka på ifall du arbetar mycket med media. Skiter du i brännaren så köp den billigaste modellen och fläska på med Minne istället, det tjänar du mer på.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Skillnaderna är rätt minimala när det gäller prestanda. Det som gör att de flesta väljer 2 ghz modellen är de faktum att det ingår en DVD brännare i den, medans det inte gör det i den billigaste modellen. Kan vara värt att tänka på ifall du arbetar mycket med media. Skiter du i brännaren så köp den billigaste modellen och fläska på med Minne istället, det tjänar du mer på.

ja men en extern brännare kostar 800kr så det blir ju ändå billigare med lilla modellen

Permalänk
Medlem

Jag har valt 1.8GHz och beställt 2x1gb stickor, har redan dvdbrännare på min stationära pc så tyckte det inte behövdes en på bärbara..

Permalänk
Medlem

ok, det blir nog 1.86, 2gb och extern dvd brännare

nallz0r vad har du macbooken till?

Permalänk
Medlem

Har inte fått min ännu men skickades tisdag. Men jag kommer bara använda den för att leka runt i mac os typ :). Samt spela lite lättare spel nån gång kanske..

Permalänk
Medlem

hellre att du köper 2 st 1 Gb minnen än väljer den snabbare processorn, för övrigt är det inte 1,86 Ghz utan 1,83 Ghz

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

jaha hade fått för mig att det var 1.86...
hmm, usch vad svårt att välja.

förhoppningsvis så hittar jag 2000på gatan så är problemet löst

Permalänk
Medlem

om du ändå ska skaffa en extern dvd brännare om du köper den billigare, räkna då med dess pris när du jämför priserna.

ända fördelen (förutom priset) med extern är väll att man då kan få dual layer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tänker du beställe 2 GB från apple, det är det ju absolut inte värt, du får det för 1.800:- + frakt från komplett.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

ne jag kommer beställa 2gb minne, hd chassie och dvdbrännare ifrån dustin

Permalänk
Medlem

köp inte corsair bara

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jag är också på väg att köpa en macbook. Den enda nackdelen som jag ser är den låga upplösningen, men å andra sidan är ju datorn ganska liten.

Vad gäller skillnaden mellan 1,83 GHz eller 2 GHz, tycker jag det kan kvitta. 60 Gb eller 80 Gb hårddisk kan också kvitta (är man inte nöjd med 60 lär inte 80 räcka länge ändå), och dvd-brännare har jag i min stationära dator.

Som jag ser det skulle jag bara köpa 2 GHz är om jag behövde dvd-brännare och inte ville bära omkring en extern brännare.

Macbooken har bara plats för två minnesstickor, som båda är upptagna när man köper den, så mycket har jag listat ut. Men, är det en fördel att ha två identiska minnesstickor? Jag har för mig att AMD kan köra två identiska stickor parallellt för att öka hastigheten, men för intel spelar det ingen roll.

I så fall räcker det kanske att köpa 1 Gb och köra med 1,25 Gb ram tills man behöver uppgradera. Men, det kanske är OT.

edit: det var visst bara 60 Gb hårddisk på båda, det gör ju valet ännu enklare.

Permalänk
Medlem

ja och om jan köper 2gb stickor på apple så är det bara larvigt dyrt.

billigaste jag har hittat hitintills är komplett med 899:- för 1gb och den fungerar till macbooken; enligt recensenten

EDIT: jens: varför inte corsair?
fungerar dom inte med macbooken?

jag kommer troligtvis beställa:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567

+lite annat som gör dustinhome billigare än komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln

Macbooken har bara plats för två minnesstickor, som båda är upptagna när man köper den, så mycket har jag listat ut. Men, är det en fördel att ha två identiska minnesstickor? Jag har för mig att AMD kan köra två identiska stickor parallellt för att öka hastigheten, men för intel spelar det ingen roll.

I så fall räcker det kanske att köpa 1 Gb och köra med 1,25 Gb ram tills man behöver uppgradera. Men, det kanske är OT.

edit: det var visst bara 60 Gb hårddisk på båda, det gör ju valet ännu enklare.

Core Duo kan utnyttja dual channel minnen ja, så man får en viss fördel av att ha två identiska minnen. sen kan man ju alltid tvista om hur mycket vinst det igentligen ger.

och ja, det är bara den svarta som kommer orginal med 80 Gb disk. och det är fortfarande 20 Gb mer än 60 Gb. visst, jag skulle vilja ha typ 300 Gb disk, men nu går det ju inte o få, men jag tycker då att 80 Gb i alla fall är bättre än 60, och skillnaden i pris är inte så stor.

joney: varför man inte ska köra corsair är för att de är kända för att inte funka med apples datorer. det är ju till och med så att corsair erkänner det på sitt supportforum, de säger att de kontaktat apple om det, men vafan, det är väll de som måste ändra på sig, o inte apple då många andra tillverkare tydligen kan göra fungerande minnen.

men kingston ska nog funka. de gör minnen som ska funka bra med apple, i alla fall vad jag läst mig till. vad jag inte förstår är varför du köper minnen för 1100 kr st, när du kan köpa minnen som funkar lika bra för 900 kr. köper du 2 Gb så "förlorar" du ju 600 kr på att köpa dem av dustin.

dessa har jag och många med mig: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Använd enbart identiska minnen då dual channel ökar minnesbandbredden och därmed prestandan väldigt mycket för grafikkortet, eftersom det delar minne.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
och ja, det är bara den svarta som kommer orginal med 80 Gb disk. och det är fortfarande 20 Gb mer än 60 Gb. visst, jag skulle vilja ha typ 300 Gb disk, men nu går det ju inte o få, men jag tycker då att 80 Gb i alla fall är bättre än 60, och skillnaden i pris är inte så stor.

Nä, det har du iofs rätt i. 500 kr är inte så mycket. Uppgraderingskostnad på apple:

80 GB Serial ATA-hårddisk [+ SEK 480,00]
100 GB Serial ATA-hårddisk [+ SEK 1.460,00]
120 GB Serial ATA-hårddisk [+ SEK 2.440,00]

Fast skall man ändå uppgradera kunde man ju lägga lite extra pengar och köpa ett externt hårddiskchassi med usb-kontakt, och en ny hårddisk på komplett eller dustin. Stoppar man in den nya hårddisken i datorn och originalhårddisken i chassit, så har man en finfin extern backup/lagringsenhet.

Till exempel denna kombo för 1150+295=1445 kronor:
Samsung SpinPoint M60S 120GB 5400RPM SATA 2,5" (http://komplett.se/k/ki.asp?sku=312785)
eMagic hårddiskkabinett 2.5" SATA ,aluminium, USB 2.0 (http://komplett.se/k/ki.asp?sku=317452)

Hm, det skall jag nog göra. Får kolla upp lite vilka hårddiskar som gäller i 2,5"-världen bara.

Permalänk

Kan man inte använda vilken Extern HDD som helst eller? Typ Western Digital My Book eller vad den heter. Den stödjer ju Mac OS X. Sen är det ju USB 2.0.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Kan man inte använda vilken Extern HDD som helst eller? Typ Western Digital My Book eller vad den heter. Den stödjer ju Mac OS X. Sen är det ju USB 2.0.

Jo man kan använda vilken extern hd som helst om den har USB2.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralmqvist
Jo man kan använda vilken extern hd som helst om den har USB2.

Vad jag hört och själv erfarit så bör man använda externa hårddiskar med Firewire till Macar, USB2-hårddiskar fungerar inte speciellt bra.

Permalänk

Gött, den där WD My Book jag ska köpa, är den vita 500GB:aren som har både usb 2.0 och Firewire. Så då sparar jag dessutom en USB plats

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Vad jag hört och själv erfarit så bör man använda externa hårddiskar med Firewire till Macar, USB2-hårddiskar fungerar inte speciellt bra.

USB2 diskar funkar utan bekymmer men Firewire är snabbare. Av nån anledning är USB2 långsammare på mac än i Windows. Samma disk ger högre hastighet i Windows än i Mac OS.

Så visst är Firewire att föredra men USB2 funkar det med.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

vad jag inte förstår är varför du köper minnen för 1100 kr st, när du kan köpa minnen som funkar lika bra för 900 kr. köper du 2 Gb så "förlorar" du ju 600 kr på att köpa dem av dustin.

dessa har jag och många med mig: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 [/B]

eftersom att jag kommer beställa lite annat ifårn dusitn då blir det billigare i alla fall..

Permalänk
Medlem

okej, för 600 kr är ju en hel del :D:D men i vilket fall så komemr nog kingston minnena funka utmärkt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

jag kommer att använda kvr minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
okej, för 600 kr är ju en hel del :D:D men i vilket fall så komemr nog kingston minnena funka utmärkt

Fast 2*1095 - 2*899 = 392 kronors skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joney
jag kommer att använda kvr minnen

KVR = Kingston value ram

Permalänk
Medlem

jag kollade nu.

det kommer bli 49kr billigare att beställa minnerna ifrån komplett och resten ifrån dustin.

mend et är jobbigt att vänta på två paket.
får se hur jag gör

Permalänk

gör så att du beställer allt från dustin. Gör bara annat utifall de inte har minnena i lager. Det tycker iafl jag. Men o andra sidan så är ju komplett's minnen ett 100% säkert kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln
Fast 2*1095 - 2*899 = 392 kronors skillnad.

hahaha, du har rät, vetefan va som slog slint i huvudet :D:D

joney: : men som en del sagt, beställ allt från dustin, blir nog bra. om du nu inte hittar det du vill ha hos komplett.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive