Permalänk
Medlem

mycket bra och utförligt test. Saknade dock Zalman agg

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för ett mycket bra test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
En sista pytte detalj som störde mig, på slutsatsen om Seasoinc S12 500W borde priset läggas till som en nackdel, 1350:- är alldeles för mycket för ett 500W agg, även om det är ett väldigt bra 500W agg. Hiper och Coolteks (ungefär) likvärdiga modeller kostar 650:- respektive 400:- mindre!

1116 kr
http://www.shg.biz/produkter/list2.asp?katid=4673#4697

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
OCZ PSu finns ju här oxså:

http://www.memory-configurator.com/products/description/700W_...

Måste man lägga till något på priset själv där eller vad är det som gäller?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Måste man lägga till något på priset själv där eller vad är det som gäller?

Det kostar 1653 med frakt och moms(vat).Bara att ta checkout så ser du total summan.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Det har inte slagit er/dig att Northq agget kan ha varit behäftat med ett fel?

Har själv ett LC-Power LC6550II dock det äldre med dubbla 80mm fläktar men det ser inte likadant ut som NorthQ agget invändigt.. Hmm mitt har troligtvis inte aktiv effektkorrigering utan passiv (PFC?).. Blir varmt men hänger med bra tycker jag.. men 550watt det vete tusan 400 watt kanske.

En liten parantes: OEM tillverkaren heter LC-power... www.lc-power.com & deras agg ger kanske ut kinesiska watt?.. lol.

Hade varit trevligt att se ett HEC med, fanns kanske inte tillgängligt eller inte påtänkt kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zedd2
1116 kr
http://www.shg.biz/produkter/list2.asp?katid=4673#4697

Måste fått solsting eller nåt, tänkte inte ens på att det kan finnas billigare än vad artikeln nämnde

Å andra sidan finns nämnda konkurenter också för ~50:- mindre än vad som står i artikeln.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt ett Cooltek CT600 agg och är mäkta imponerad av det. Jag köpte ett Seasonic först, men mitt DFI Lanparty startade inte med det, för att Seasonic levererar för låg startström, men Cooltek går lysande, och utan problem. Utmärkt nätagg för bra pris

Permalänk

Det här testet kunde inte ha kommit på en bättre tidpunkt, nu när man ska shoppa en ny burk. Perfekt för mig som är helt ute på nätaggregat!

Tackar så mycket!

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det har inte slagit er/dig att Northq agget kan ha varit behäftat med ett fel?

Det kan inte uteslutas, men jag ser ingenting som tyder på det. Har hört talas om liknande resultat vid test av samma modell och dess LC-Power dito.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
En liten parantes: OEM tillverkaren heter LC-power...

Nja. Både dessa modellserier från LC-Power och NorthQ tillverkas av Shenzhen Chi Yuan Industrial Co Ltd. Den LC-Power nätdel du har känner jag inte till, men den kan mycket väl vara tillverkad i någon annan fabrik. Att samma märke vänder sig till olika ODM/OEM-tillverkare är inte ovanligt.

Permalänk
Medlem

Personligen vore jag välldig nöjd med det nätagget jag har idag (Antec 480W Neo Power) om det inte vore för att det blir grymt varmt (vem letar inte efter att sänka tempraturena i denna värme?)så jag uppskattar verkligen ett sånt här test!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Grymt bra test, hade dock velat se ett sånt där 1kW-nätagg med i testet, vill veta om dom verkligen klarar en hel kilowatt utan att spänningen flippar ur för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
1. Det kan inte uteslutas, men jag ser ingenting som tyder på det. Har hört talas om liknande resultat vid test av samma modell och dess LC-Power dito.

2. Nja. Både dessa modellserier från LC-Power och NorthQ tillverkas av Shenzhen Chi Yuan Industrial Co Ltd. Den LC-Power nätdel du har känner jag inte till, men den kan mycket väl vara tillverkad i någon annan fabrik. Att samma märke vänder sig till olika ODM/OEM-tillverkare är inte ovanligt.

1. Ok.. där ser man...

2. Naturligtvis har du rätt... LC-power är en serie från Shenzhen Chi Yuan Industrial Co Ltd.

Citat:

Our manufacturing facilities are located in Shenzhen, China, with around 2,800 employees in 4 plants and total 30,000 sqm for engineering, manufacturing and production. The plants are ISO9001 certified and share a common quality and management system.

Upprepar frågan (för att jag är nyfiken) varför inget agg. från HEC?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Netshop bör ha dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jag kan inte hitta nätagget från OCZ någonstans i sverige, är det någon som vet en butik som säljer agget i sverige?

Den svenska importören har lagt ner OCZ i Sverige, så man får vända sig till Netshop, som Fook sa.

Tycker detta är tråkigt då OCZ gör fina nätdelar, visserligen OEM:as det av samma tillverkare som Tagan, men ändå. OCZ har bra produkter och garantier... Sitter själv med ett ModStream 450w, och ett 530w EasyCon från Tagan.

---

I recensionen näms det att -5v endast används av omodernare datorsystem anser jag vara inkorrekt, då jag själv jobbar i en datorbutik och ibland får köra lite service och bygga datorer har jag flera gånger stött på problem med just detta. Till exempel med Antec HE (som saknar -5v) att datorsystem blir instabilt, inbyggda komponenter inte fungerar eller fungerar dåligt. Till exempel byggde jag ett system med ett Antech HE 500w med ett X850XT och en 3500+, systemets inbyggda komponenter (på moderkort) fungerade visserligen fint men vid belastning i spel så stängde dator av sig. Effekten är ju tillräcklig långa vägar, men testade med ett 430w Tagan EasyCon istället (som har -5v) och problemet återkom aldrig igen. Ett annat system jag fick in på service där Windowsinstallationen bluescreen:ade exakt på samma ställe varje gång, testade lite saker, googlade och till slut gav jag upp och tänkte fuck it... testar en annan psu då jag ej hittade något annat värdigt att testa. Än en gång ett Tagan (då vi inte hade några andra för tillfället med -5v) och installationen gick igenom utan problem.
Vid andra tillfällen har kollegor antingen läst på nätet eller upplevt själva att t ex MSI använder -5v för de inbyggda Creative Audigy-kretsarna på lite äldre modeller (s939). Dock verkar detta ha korrigerats då det fungerade i ett system jag byggde med dåvarande senaste modellen. Kund påstod även att MSI uttryckligen hade sagt över telefon att problem var korrigerat i just den modellen.

Jag har svårt att se Antec HE som bra, efter dessa problem. Antec har tidigare haft kompatibilitetsproblem med Asus-moderkort på grund av den belastning som Asus hade på nätagg...

Vi har även haft liknande problem med Hiper 480w Type-R serie som även den saknar -5v...

Allt detta är min egen eller mina kollegors uppfattning och inget påhittat, tro vad ni vill. Jag vill bara berätta våra upplevelser...

Edit: Nu kanske det låter som det är typ 2-3 kunder som har problem, men vi har haft väldigt många kunder inne som har haft problem. Kanske inte 100% av alla, men en stor del. Alla har inte det här problemet... Antec gör inga dåliga saker, det säger jag inte, men jag har svårt att rekommendera något med så mycket problem. Det kanske fungerar med ett system, men sen om man uppgraderar (byter moderkort, etc) så kanske det inte fungerar längre.
Många av de kunder som kom in och skulle ha ett HE-agg har läst någonstans att det är bra...
Vi valde ganska fort att ta bort deras HE-aggregat (truepower fungerade utmärkt, även sonata-aggen) ur sortimentet, men även chassin som levererades med detta (T ex P150).

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
3dfx Fanboy

Riktigt bra artikel, fook!

Kikade igenom det hela trots att jag nog tycker att PSU och floppyn, är de två tradigaste PC-komponenterna som finns

Bra jobbat!

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Massa text

Det var problem med Antec NeoHE, tidiga revisioner. Det är dock löst nu i och med rev. A3.

Problemet är nog inte att -5V saknas då detta kravet faktiskt försvunnit ur senare ATX-specifikationer (delvis i ATX1.3, helt i ATX2.01). Om ett moderkort känner av att det saknas så är felet snarare på moderkortet, då det inte ens ska vänta sig att -5V finns. -5V användes bara så vitt jag vet till vissa gamla inbyggda ljudkort samt ISA (?)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Verkar vara billigare att köpa en agg till så att det blir dubbla... 800W för någon hundring extra.

Hade jag haft dubbelt så stor låda hade jag nog slängt i två server agg från 1990.. 420W styck och går att koppla ihop med kablarna jag fick med dom (4st agg).. otroligt nog så har dom ATX kontakt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det var problem med Antec NeoHE, tidiga revisioner. Det är dock löst nu i och med rev. A3.

Problemet är nog inte att -5V saknas då detta kravet faktiskt försvunnit ur senare ATX-specifikationer (delvis i ATX1.3, helt i ATX2.01). Om ett moderkort känner av att det saknas så är felet snarare på moderkortet, då det inte ens ska vänta sig att -5V finns. -5V användes bara så vitt jag vet till vissa gamla inbyggda ljudkort samt ISA (?)

Alright, jag var som sagt osäker på om det ändrats för vi inte fått någon information om detta från Antec. Men det var bra att veta!
Jo, jag vet att enligt standarden används -5v inte då det är ISA och äldre floppydrives som kör med det... Att ljudkortet inte fungerade med -5v men med -5v är för mig ofattbart, vilket det i så fall får moderkortet att inte följa standarden 100%. Sen att det kanske beror på att nätagget inte orkar med en viss belastning kanske får detta att se ut som att -5v nyttjas kanske...
Men enligt MSI så skulle det ju vara fixat så jag vet inte...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Då är det "bevisat" att Bzerk inte är skit som vissa säger!

gött då agget som testades i princip är ett sånt jag har (jag hittade inga andra tester änd et hära på bzerks agg)

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Intressant att två av de aggregaten jag står och väger emellan finns med i testet. Men jag har en fråga..

Seasonic är ju kända för sin låga ljudnivå (har en själv som är outstanding), men i testresultaten står det att Be quiet har mycket låg ljudnivå medan Seasonic har "endast" låg ljudnivå.. betyder det att Be quiet har lägst ljudnivå av de två?

Jag har en CM Stacker med de 120mm (16dB) fläktarna som följer med, en Adda 120mm 16dB samt en 92mm (15dB), tillsammans med Seasonic:en så är datorn fantastiskt tyst.. om jag byter till en Dark Power Pro, kommer den förbli lika tyst vid normal användning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
Intressant att två av de aggregaten jag står och väger emellan finns med i testet. Men jag har en fråga..

Seasonic är ju kända för sin låga ljudnivå (har en själv som är outstanding), men i testresultaten står det att Be quiet har mycket låg ljudnivå medan Seasonic har "endast" låg ljudnivå.. betyder det att Be quiet har lägst ljudnivå av de två?

Jag har en CM Stacker med de 120mm (16dB) fläktarna som följer med, en Adda 120mm 16dB samt en 92mm (15dB), tillsammans med Seasonic:en så är datorn fantastiskt tyst.. om jag byter till en Dark Power Pro, kommer den förbli lika tyst vid normal användning?

Det kan vara värt att kolla hur ljudnivån skiljer sig vid olika belastningar också.

Om man ser på SPCR så har Seasonic S12 den bästa fläktkontrollern av dem alla. Fläkten körs på under 5V i början ända upp till ca 250W värme passerar genom nätagget, först då börjar det öka på fläktstyrkan.

Många andra nätagg är helt linjära och ökar fläktstyrkan direkt. Antec NeoHE har också en bra och liknande fläktkontroller, men den går igång lite tidigare istället.

SPCR testade ett annat nätagg som var tyst lika länge som Seasonic S12, men problemet var att agget inte riktigt klarade av det utan var nära på överhettas. Så det gäller att ha nog hög effektivitet för att inte producera onödig värme, och sedan utnyttja det med en bra fläktkontroller! Bara det ena löser inte problemet, man måste ha båda.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
...med Seasonic:en så är datorn fantastiskt tyst.. om jag byter till en Dark Power Pro, kommer den förbli lika tyst vid normal användning?

Ja, det tror jag.
Dock ska sägas att Seasonic är några decibel tystare vid väldigt lätt load. Av orsaker som finns beskrivna på sida 3 så har jag inga riktigt bra mätupptagningar under tex 300W-lasten, men vid 500W så var beQuiet mätbart tystare (~3dB). Dock är ju det ingen normal-load för ditt system...

Fläkten beQuiet använder, Globe S1202512L-3M, är erkänt bra. Du kan tex läsa om den på SPCR här. Du kan räkna med att den matas med 5-7 volt under normal belastning och temperatur (se tabell på sida 7).

Permalänk
Medlem

Det låter bra det.. nätagget är tänkt att användas till min kommande rig..
E6600
ASRock 775Dual
X800XTPE
2x1024 OCZ Gold PC2-5400
1 Maxtor 250GB Sata
1 Asus DVD-rom
2 120mm Cooler Master
1 120mm Adda

Så det blir väl inte hellre så effektkrävande.. kanske ska vänta med nätagget tills jag köper ett P965/975X moderkort och ett 7900GT om nåt halvår ytterligare?

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Lite trist att du inte plockade dubbel uppsättning siffror på Tagan PSU't, med delad, eller singel 12v rail, annars mycket informativt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack för ett mycket bra och seriöst test!

Jag hade dock personligen önskat att lite mer fokus lagts på ljudnivån hos de olika nätdelarna. Detta då tysthet kommer vara absolut prio 1 för mitt kommande datorköp.

Vore därför evigt tacksam om du kunde kora en vinnare alt. en topp-3-lista
i klassen "absolut tystast".

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk

Mycket bra test !
hadde funderat på ett hiper 530W och det verkade ju bra men lite varmt,
undrar bara om "lite varmt" är typ 40 grader?
vilket tycker ni att jag ska välja:hiper agget eller bzerk 500W agget?

ska bygga ny dator med följande komponenter:

Antec solo
Asus P5B,P965
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5
Något nätagg
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz
PowerColor Radeon X1800GTO
Samsung SpinPoint 200GB
Sony DVD-brännare

båda lär ju klara det systemet lr?
har ni nått bra förslag på nått annat nätagg i samma prisklass(ca 600-900kr)??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Vore därför evigt tacksam om du kunde kora en vinnare alt. en topp-3-lista
i klassen "absolut tystast".

De här tre nätaggen hade generellt lägst ljudnivå: beQuiet, bZerk och Cooltek 500W. Ej någon inbördes ordning eftersom jag inte kunde särskilja dem inom felmarginalen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin gregstedt
hadde funderat på ett hiper 530W och det verkade ju bra men lite varmt,
undrar bara om "lite varmt" är typ 40 grader?

Hiper blev betydligt varmare än 40 grader vid testets 300W-belastning. Lufttemperaturen vid utblåset (som i Hipers fall är lite överallt utanför nätdelen...) låg då på 46 grader, drygt 18 grader över rumstemp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
[B]De här tre nätaggen hade generellt lägst ljudnivå: beQuiet, bZerk och Cooltek 500W. Ej någon inbördes ordning eftersom jag inte kunde särskilja dem inom felmarginalen.

Passar på att mjölka ytterligare några svar

Så Cooltek 500W är alltså tystare än sin storebror 600W vid "normal" belastning då eller?

Tycker du då att 500 är ett bättre köp än 600 för ett "normalt/enkelt" conroe-system (6600) utan överklockning och endast en HD osv?

PS: Fook, Det är som alltid uppskattat att läsa och ta råd från någon som VERKLIGEN vet vad han pratar om. Mina komplimanger!!! Vågar lova att många fler än de som postar här uppskattat ditt test!

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Hedersmedlem

dexxamannan; läs sista stycket på sid 10, där har du svaret ang ljudnivå

Permalänk
Hedersmedlem

FSP Epsilon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
För att förtydliga: bara för att de bygger på samma arkitektur är de inte identiska. Epsilon 600W-modellen kommer inte prestera lika bra och ha samma höga uteffekt som OCZ 700W. Som bekant finns både 600W- och 700W modeller av båda fabrikat. Sen finns det andra skillnader, tex tror jag inte FSP har 3 års garanti.

Men som du säger, Epsilon 600W är nog också ett mycket bra köp om jag tvingas gissa.

Att OCZ GameXStream och FSP Epsilon inte är identiska är korrekt, men skillnaderna är ytterst små. Om ni granskar komponenterna de är bygga av finner ni att några få skiljer sig åt, samt att OCZ enligt sin specification har sin sleavning av kablarna. När ni säger "båda fabrikanterna" och "samma arkitektur", så bör det ju för tydlighetens skull klargöras att fabrikanten i båda fallen är FSP.

FSP Epsilon har funnits på marknaden något längre, men har redan etablerat sig som en av de bästa med minst rapporterade fel bland användare. Att sedan OCZ:s "tvilling" motsvarar sin föregångare är givet. Deras prestanda är så pass identisk att det är svårt att överhuvudtaget skilja dem åt; detsamma gäller utanför testlabbet under marathonliknande hög belastning.

Om en användare väljer FSP eller OCZ kan som Fook skriver bero på garantin (FSP har 2 års garanti, så skillnaden är inte så stor), eller att OCZ har mer prestige. På den svenska marknaden har jag dock svårt att motivera en användare att lägga ut ytterligare 500 kr för att få i princip samma enhet men med OCZ logo och sleaving.

Epsilon enheterna är svåra att slå på våran Svenska marknad. På den amerikanska kan däremot valet lättare falla på OCZ, eftersom den ibland t o m är billigare. Oavsett val: fuska aldrig i valet av PSU!