jag vill ha lite kalla jolt i min dator till dhw

Permalänk

jag vill ha lite kalla jolt i min dator till dhw

e det någon som har lösningen till mig

Visa signatur

LoK

Permalänk

köp ett kylskåp??... sök på peltier i forumet.. du finns massa trådar isf om det..

edit: jag har för mig att man inte fick ha kyskåp mm på dh

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

OnT: Gör som Fullmoon sa. Eller så lägger du dom i vattentanken till vattenkylningen. Har inte mycket erfarenhet om sådan kylning men jag tror inte vattnet är kallt ändå så.

OffT: Kommer ni på dh? Vilka som nu svarar?

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

gå in till tex ica och köp ett flak jolt drar du till AGA och köper flytande kväve som du sedan häller på jolten XD

Permalänk

*poff!* säger det när colan fryser och spränger burkarna.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

ja men dem blir iallafall kalla

Permalänk

i vattentanken? haha.. värma drycken eller vad kallar du det för?
bara för att det är vatten är det inte kallt o vattnet i datorkylningen är inte svalt.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Kommer med ett dumt förslag kanske

men lägg dom i snön utanför? då borde dom bli kalla

elelr så bygger du en liten minikyl i datorn

vanCe

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanCe
Kommer med ett dumt förslag kanske

men lägg dom i snön utanför? då borde dom bli kalla

elelr så bygger du en liten minikyl i datorn

vanCe

Lägger man dem utanför lär de ju verkligen få ligga kvar länge

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
ja men dem blir iallafall kalla

hahah:D

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

asså inte för att jag är en skurk eller så , men det är inte så himmla svårt att ha en liten kyl under bordet har väll aldrig skadat någon? haha

Permalänk
Avstängd

så här gör du... köp en peltier + kylfläns. och sedan skaffar du ett långt rör som är så stor så att du får ner en massa jolt i det, gör ett hål i botten på röret och tillsätt peltiern (!OBS! viktigt att kyla ena sidan på peltiern !OBS!)
och sedan tar du och gör ett hål långt ner på "sidan" av röret så du kan ta ut den nedersta jolten samt att den laddar på med en ny på kylning när du plockar bort den redan kylda.... FATTARU?

peltier finnes på www.elfa.se
kylfläns + fläkt finnes i alla affärer me data artiklar

EDIT: De är inte olagligt om kylen drivs på nätaggets el (asså inkopplad i din datorn)..

nu blev ju jag sugen på att bygga en sådan :P:P:P::D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
OnT: Gör som Fullmoon sa. Eller så lägger du dom i vattentanken till vattenkylningen. Har inte mycket erfarenhet om sådan kylning men jag tror inte vattnet är kallt ändå så.

OffT: Kommer ni på dh? Vilka som nu svarar?

WIEEE!!!
Ja ska kunde inte i sommras men i vinter blir det v

Permalänk
Avstängd

jag kommer med min läskkyl jag just skissade upp enda som behövs nu e peltiern som jag skaffar genom skolan (går EC/EL = mkt beställningar från Elfa)

Permalänk
Avstängd

ta med dig en hink och fyll den med snö, ta med in och stoppa ner jolten.

Så gör jag med ölen när jag ska basta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Crew går ju runt och stänger av alla kylskåp hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ta en kylväska och lägg ett lager med torris i bottnen. Därefter tar du och kör ner någon sorts pinnar som håller upp en platta av något slag (aluminium kanske?) och sätter jolten ovanpå där. På med locket, så har du en bra ångkylare ^^

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
*text* På med locket, så har du en bra ångkylare ^^

Ånga uppstår när vatten kokar, så om du lyckasts med en ångkylare tänker jag applådera

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cuda00
Ånga uppstår när vatten kokar, så om du lyckasts med en ångkylare tänker jag applådera

Ånga uppstår långt under kokpunkten för vatten. Kokpunkten representerar bara den temperatur vid ett givet tryck där allt vatten ändrar aggregationstillstånd till gas (ånga) om temperaturen tillåts stiga vid samma tryck. Alltså, när kokpunkten uppnås kommer all tillförd energi att medföra kokning, ej temperaturhöjning, ända tills det bara finns ånga kvar.

Innan kokpunkten och ända ner till vattnets trippelpunkt (0,01 C där de tre huvudsakliga aggregationstillstånden kan existera samtidigt) kommer vatten att avdunsta, och således bilda ånga.

Även under trippelpunkten och en bit förbi fryspunkten kommer vatten (is) att avdunsta till ånga. Nu är det i stället vattnet i flytande form som inte kan existera. Detta kallas för sublimering. Edit: Givetvis kommer ånga likväl att kondenseras till is. I ett slutet kärl får man en jämnvikt av båda eller alla tre faserna, beroende på tryck och temperatur.

...

Ångkylning fungerar vidare utmärkt, men är givetvis ineffektivt. Detta beror ju på att de partiklar som lämnar en vätska tenderar att ha en högre kinetisk energi än de som är kvar. Medelrörelseenergin är det vi brukar kalla för temperatur. Således leder ångbildning till en värmeförlust, vilket gör att vätskan avkyls. Ångkylning kallas med ett finare namn för evaporatorkylning eller helt enkelt evaporator. I sak är det samma mojäng som i äldre tider omvandlade bensin till bensinånga innan insprutningen, alltså en förgasare.

Den enklaste möjliga ångkylningen är ju helt enkelt en skål med vatten som man placerar sin burk i. Inte speciellt effektiv. Men mer flyktiga vätskor, t.ex. aceton eller freon kan temperaturen sänkas ytterligare. Sker det i ett slutet system så får man en värmepump. Känd som heat-pipes. Det är även såhär som kylskåp och frysar fungera, för att inte säga alla typer av värmepumpskylning utom de mest extrema formerna.

"Ångkylare" används också ibland som namn på en aktiv fläktkylning som i stället för luft blåser nerkyld ånga. Ångan kan nerkylas med expansion, dvs man utnyttjar joule-thomson-effekten och "blåser" på det som ska kylas via ett munstycke. Ångan (gasen) expanderar och avkyls. Detta är dock knappast praktiskt för att kyla en cola, om man inte är beredd att tömma en bransläckare eller två.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

MBY:
vet inte om det för att jag är trött eller nåt men tyckte du tog det onödigt klomplicerat för att alla ska kunna förstå. Vatten (som du sa) avdunstar långt under kokpunkt. Det som händer då är att vattnet använder värmeenegin till att avdunsta vattnet, detta gör att vattnet kyls.
Dock funkar detta inte så bra då vattnet samtidigt "värms" av luften. En stor anledning till att vatten kyls så långsammt är för att det går åt relativt mycket energi för att avdunsta, relaterat till andra vätskor.

Ett fungerande exempel på denna form av kylning är ju att svettas. Svett avdunstar tack vare värmeenergin från kroppen, vilket resulterar i att svett kyler kroppen..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

gör som bomber3 säger: ta en hink med snö och lägg ner drickan i.
funkade då utomordentligt för mig på sweden rock i 30 gradig värme att få ner ölen till drickbar temp, detta var endast med kranvatten.... varför krångla till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
högre kinetisk energi

Jag tror jag läste lite fel där

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk

lite off... någon som vet när nästa kina beställning blir av?

trådskapren.. konstigt att du inte kollat alla svar?.. eller iosf alla är ju inte inne jäömt då , men betämt dig hur du ska göra ännu då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
MBY:
vet inte om det för att jag är trött eller nåt men tyckte du tog det onödigt klomplicerat för att alla ska kunna förstå. Vatten (som du sa) avdunstar långt under kokpunkt. Det som händer då är att vattnet använder värmeenegin till att avdunsta vattnet, detta gör att vattnet kyls.
Dock funkar detta inte så bra då vattnet samtidigt "värms" av luften. En stor anledning till att vatten kyls så långsammt är för att det går åt relativt mycket energi för att avdunsta, relaterat till andra vätskor.

Ett fungerande exempel på denna form av kylning är ju att svettas. Svett avdunstar tack vare värmeenergin från kroppen, vilket resulterar i att svett kyler kroppen..

Jepp, jepp och jepp!

Du har helt rätt, det är bara jag som har lite svårt att fatta mig kort ibland.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Jag tror jag läste lite fel där

Nej, du läste alldeles rätt.

Molekyler med hög kinetisk energi relativt nettoenergin in vätskan evaporerar, vilket resulterar in en lägre nettoenergi i den kvarvarande vätskan, och temperaturen sjunker.

Permalänk
Medlem

En bra lösning är att ha dem i bilen. (Förutsätter att man har en bil med sig iofs)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

ang peltiers.. hur kallt kan man få det med hjälp av ett peltier element?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
ang peltiers.. hur kallt kan man få det med hjälp av ett peltier element?

beroende på omgivningen (hur varmt/kallt)

men runt 10+ på DHW e inte otänkbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
ang peltiers.. hur kallt kan man få det med hjälp av ett peltier element?

beror på ganska många saker faktist.. även som azter säger beror det på hur varmt/kalt der är i omgivningen, men även hur bra man kyler den varma sidan, hur stark peltier man har osv.. jag får ner min 80W lätt till 3 - 4 grader beroende på hur snab fläkt jag har osv.. den blir nämligen snabt varm! med vattenkylning får jag ner den nollgradigt så de blir frost och is

Visa signatur

<3

Permalänk

dock tvivlar jag på att det finns snö under DHW, förra vintern fanns det ingen snö vad jag kommer ihåg? :/

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.