Permalänk
Medlem

ingen inside information?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Uppgraderad till 24/1 igår, med verklig hastighet ned: 22.57. De kommer inte att meddela ny leverantör förrän mitten av november, men det kan väl bara bli sämre om de inte väljer comhem? Usch... gillar inte den här väntan. Man är alltför bortskämd med bra bredband nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Kan vällan inte bli sämre än Comhem. Vad jag nu har hört om Comhem.
Fiber med många ISPer att välja på är ju det absolut bästa som finns i internetväg. Då har du ju garanterat 100/100 från fina leverantörer som Ownit, BB2 (ja BB2 är bra med vissa undantag där deras nät är överbelastat) och liknande.
För TV och telefoni kan de bli lite mera krångel i början men tror inte det blir någe större svårigheter och troligtvis kommer det att vara i klass med comhem efter ett tag.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

BB2 får skylla sig själv att deras nät är överbelastat. Erbjuda Gigabit till privatpersoner är ju vansinne.

Dom kommer nog inte dra nytt nät i lägenheterna (och definitivt inte fiber mellan dem)

Permalänk
Medlem

Jag är ganska så övertygad att comhem tar tillbaka avtalet. De vill nog INTE släppa tillbaka telia som en seriös konkurrent i kabeltvsverige. comhem lär lägga ett skambud långt under vad deras konkurrenter vill leverera till i sista sekunden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Jag är ganska så övertygad att comhem tar tillbaka avtalet. De vill nog INTE släppa tillbaka telia som en seriös konkurrent i kabeltvsverige. comhem lär lägga ett skambud långt under vad deras konkurrenter vill leverera till i sista sekunden.

Trevligt!

Är det bara en känsla som du har eller har du snackat med folk som är insatta i själv upphandligen?

Själv tycker jag att det vore rimligt att de inte vill släppa göteborg, i synnerhet inte till telia men jag spekulerar naturligtvis villt. Å andra sidan, om Telia verkligen vill slå sig in på kabeltv-marknaden så kanske de räknar med att få stånga sig fram och bjuder lägre till varje pris.

Permalänk
Medlem

Det är bara en känsla jag har. comhem ägdes ju av telia och det kändes nog hårt för dem att tappa sin kabeltvplattform vid Soneraaffären nu när comhem går så bra.

70000 hushåll som det handlar om är en ganska så stor sak för comhem eller alla operatörer för den delen. Tror inte de vill släppa detta men visst kan telia bjuda under bara för att slå sig in på marknaden helt klart. telia har nog kvar endel kompetens från den tiden också till deras fördel. comhem vill nog helst se att det aldrig sker ett byte i Gbg. telia skulle isf bli en ganska så stor aktör. Klar 3a efter comhem och kabelvision.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Det är bara en känsla jag har. comhem ägdes ju av telia och det kändes nog hårt för dem att tappa sin kabeltvplattform vid Soneraaffären nu när comhem går så bra.

70000 hushåll som det handlar om är en ganska så stor sak för comhem eller alla operatörer för den delen. Tror inte de vill släppa detta men visst kan telia bjuda under bara för att slå sig in på marknaden helt klart. telia har nog kvar endel kompetens från den tiden också till deras fördel. comhem vill nog helst se att det aldrig sker ett byte i Gbg. telia skulle isf bli en ganska så stor aktör. Klar 3a efter comhem och kabelvision.

Låter inte helt orimligt...

Vilka andra troliga aktörer finns?

Permalänk
Medlem

Nytt på familjebostäders hemsida: " tidigare information har vi meddelat att vi skall komma ut med information i oktober om resultatet av denna upphandling.

Vi blir tyvärr inte klara under oktober med utvärderingen av de anbud som kommit in. Vi räknar med att i mitten av november informera om resultatet av upphandlingen."

http://www.familjebostader.goteborg.se/aktuellt/default.asp?i...

så man får fortsätta vänta lite till innan man får reda på vad som händer =(...

//skrock

Permalänk
Medlem

Telia och kabelvision om det är via cable typ.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Telia och kabelvision om det är via cable typ.

Har kabelvision internet via kabeltvnätet? Vad jag fattar det som äger tele2 kabelvision. Kan tänka mig att även tele2 är väldigt intresserade av att slå sig in på marknaden. Det spekulerades att de ville köpa comhem.

Permalänk
Medlem

Ja kabelvision ägs av Tele2, de är dock ganska så långt efter comhem teknikmässigt. Inga planer för HDTV och 500kbit som max i download

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det är ju sånt om håller mig vaken om nätterna. - Att det sitter nåt snille och tittar på anbuden och bestämmer att 2Mbit får vi faktiskt nöja oss med, för högre hastigheter är nog ändå bara för "ungdomarna" som fildelar =(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

YYYEEEESSSSSS!!!!

Permalänk
Medlem

Jaha så det var Tele2 som satte/sätter käppar i hjulen genom denna fördröjning av nytt (oklart) avtal?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Det är en dag i sorg...har lipen i halsen nu...förbannade j*vla comhemcrap!!!! Bara att flytta från StenåldersSnålaPoseidon nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElToro
Det är en dag i sorg...har lipen i halsen nu...förbannade j*vla comhemcrap!!!! Bara att flytta från StenåldersSnålaPoseidon nu...

Ja tele2 hade blivit bättre antar jag? Deras kabelbredbands-tjänst är i dagsläget max 512kbit downstream. De har ingen telefoni och inga kända planer för HDtv. Det enda som de egentligen har som inte cmhem fixat är ett fullt grundutbud digitalt. Rätt så dåligt alternativ och det enda som finns om det inte skall vara en väldigt lokal operatör...

Drar inte bolagen in fiber så är comhem helt enkelt bästa alternativet. Låt gå att de har belastad uppkoppling just nu i Gbg.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det är ju fiber framdraget till i princip alla kåkar. Det är ju bara i husen det är crap...I kortedala drar ju poseidon fiber i kåkarna på prov i 5000 lägenheter. De är inte ens klara där...så varför upphandla om detta innan proven är klara ? Förläng den ett år istället tills kortedala är klart och utvärderat.

Permalänk
Avstängd

Det är ju inget som säger att de inte kan förbereda för fiber trots att Comhem levererar bautbudet med kabeltv möjlighet till bredband & telefoni...

Att installera utrustning för 70.000 lgh lär ju ta några år oavsett.

Att Comhem levererar basutbudet är jag bara glad åt. Ni som skriker på Comhem gällande Tv3 & Kanal 5, Comhem har inte TV3 samt Kanal 5 nu då de får betala svinkostnader för att erbjuda detta. De vill inte betala sådana summor som det talas om vilket gör att det inte ingår i det digitala utbudet...men tro mig..det kommer säkert.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja tele2 hade blivit bättre antar jag? Deras kabelbredbands-tjänst är i dagsläget max 512kbit downstream.

Rättelse: Tele2 eller tele2vision som tv-delen av företaget numera heter erbjuder bredband via kabel med en maxhastighet av 8/1 Mbit/s.
Inte för att jag hade velat ha det hellre än 24/1 men rätt ska vara rätt!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ja tele2 hade blivit bättre antar jag? Deras kabelbredbands-tjänst är i dagsläget max 512kbit downstream.

Vem har sagt det till dig? Mig veterligen levererar Tele2 8/1 på flertalet städer i Sverige, via kabel-tv..

Permalänk

Telia hade varit bättre IMHO, de var ju också med och bjöd i upphandlingen.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk

Telia kanske hade varit snäppet stabilare, men jag är optimistisk vad gäller Comhem. Deras 8Mbit-tjänst fungerade hur bra som helst, ge dem lite så blir det nog bra,,

Permalänk

Javisst, bara de får bukt med överbelastningen man upplever i Göteborgsområdet så blir det nog bra igen.

Läste lite historier om att personer på Comhems kundtjänst sagt i stil med "Ja, vi får eg. inte säga så här för comhem men allt funkar redan idag, så det är bara att boota om modemet så funkar det ändå".. Nåt säger mig att tjänsten 24/1 inte skulle varit beställningsbar i Göteborg än. Har man ändå låtit folk (som mig) beställa tjänsten långt i förväg utan att nätet varit klart och förberett så har man gjort oss en stor björntjänst istället. Aja, det löser sig. Det gör det alltid!

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_internet_b...

Ojdå, det måste vara ganska så nyligt de började med 8/1. Var ett tag sedan jag hade nått att göra med en "tele2vision" fastighet med retur aktiverad men då var det allt 512kbit.

Visa signatur

Dooh!