Permalänk
Medlem

system disk?

Hej, jag fick en gammal dator av en kille och från början så funkade den som vanligt, men sen så började jag meka lite i den och plocka isär den... och då idag när jag skulle sätta ihop den och starta den så stod det: disk boot failure, insert system disk and press enter.
någon som vet vad jag kan göra..

Visa signatur

Acer Aspire 5920g

Permalänk
Medlem

Kolla kablarna till hårddisken.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jag har gjort det...men datorn hittar båda hårddiskarna och kablarna verkar vara okey...

Visa signatur

Acer Aspire 5920g

Permalänk
Medlem

Då kanske du har "mekat" så den inte hittar rätt HD att starta sitt OS ifrån. Kolla så du inte pillat loss/ändrat på slave/master jumprar, alt. ha endast i den disk som har OS på sig, kör igång & kolla.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

det står fortfarande samma...jag har bytt kablar och gjort allt, har varit in i setup och ändrat med hårddiskarna där men det händer typ inget...

Visa signatur

Acer Aspire 5920g

Permalänk
Avstängd

Kolla så att bootdisken är kopplad som master och med ide-kabeln som går till primary-kontakten på moderkortet

Permalänk

Kolla så att du kopplad IDE kablen. Boot disken med operativsystemt på ska ha kontakten längst ut på ide kablen!

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

okey, tack för tipsen...nu funkar det iaf..

Visa signatur

Acer Aspire 5920g