Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

C# eller Visual Basic?

Hej!

Har pysslat en del med programmering tidigare,
då i Visual Basic och Java. Har inte programmerat
speciellt mycket på sistone, men nu finns det
anledning att börja igen.

Vet att det i Visual Studio numera går
att utveckla i C++, C#, J++, VB osv.

Det språk jag idag kan bäst är förmodligen VB.
Finns det någon bra anledning till att gå över till C#,
eller går det lika bra att fortsätta med VB?

/Tower

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

C# är mycket möjligt det trevligaste språket jag någonsin arbetat med. Har pysslat en del med VB men tycker att C# helt klart det skönare språket av dem två.

Men är det så att du trivs i VB så ser jag ingen anledning för dig att gå över.

Permalänk
Medlem

C# är det kraftfullare språket av dom två, och du kommer nog förr eller senare vilja byta upp dig från VB ändå. Det är även väldigt likt java, så du bör känna igen dig. Somliga säger dessutom att C# är vad som kommer användas i framtiden (om microsoft håller marknaden, vilket dom kommer att göra).

Permalänk
Medlem

muiker: Det är inte så att det inte spelar någon större roll om du använder VB.net eller C#, eftersom att båda använder sig nästan uteslutande av .NET ramverket?
Så någon prestandaförlust är det inte tal om

Permalänk
Medlem

Nej, det är riktigt. Men skall man använda den logiken och töja den lite så kan jag också säga att alla språk använder samma binära instruktioner för processorn, så det borde inte spela någon roll vad för språk man använder överhuvutaget.

Jag tänkte mer på programmeringskoncept inom språket i sig som gör olika lösningar möjliga. Men jag kanske misstar mig där. Har ingen personlig erfarenhet av något av språken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
muiker: Det är inte så att det inte spelar någon större roll om du använder VB.net eller C#, eftersom att båda använder sig nästan uteslutande av .NET ramverket?
Så någon prestandaförlust är det inte tal om

Det är lite detdär jag funderar på också. Programmering av windowsapplikationer går väl mer och mer mot .NET, och
i och med det känns det inte om att det borde vara någon
prestandaskillnad... Men jag vet ju inte riktigt...

Kan ju kanske vara värt att slänga ett öga på C# och se vad man tycker åtminstone, jag har inte kollat på det alls än så länge.

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk

Huvudsakliga nackdelen med VB.NEt är irriterande syntax. För en som är van vid språk med C-syntax är det väldigt svårt att få överblick på VB-kod. Annars kan du nog lungt räkna med att VB.NET och C#.NET presterar ungefär lika.

Långt ifrån alla språk kompileras till binärkod. Inga .NET-språk gör det till exempel. Så skillnaden mellan C och C# är betydligt större än mellan C# och VB.NET

Sen får man tänka på att C är speciellt då det har utvecklats under väldigt lång tid och därmed är väldigt optimerat. VB.NET och C# är ungefär lika gamla, så den skillnaden finns inte där.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Är det inte så att det har skett rätt stora förändringar i VB.NET jämfört med Visual Basic 6.0?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Är det inte så att det har skett rätt stora förändringar i VB.NET jämfört med Visual Basic 6.0?

Jo, VB.NET är mer som C# än VB6 egentligen, om man ser förbi den irriterande syntaxen.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se