excell problem, hjälp tack!

Permalänk

excell problem, hjälp tack!

hej

jag har en formel i excell som räknar ut summan av något.
denna summa jag får vill jag sedan flytta till en annan ruta där den ska läggas ihop med nästa summa jag får när jag ändrar grundvärderna i formuläret.

(förstod ni?)

så istället för att göra en ny lika dan ruta så vill jag kunna uppdatera den totala totala summan av den lilla totala summan utan att behöva göra en lång lista med ny formel och massa ny text där värderna ska fyllas i.

(förstod ni nu?)

jag räknar ut hur mycket det kostar att producera en sak. för att producera den här saken behövs det olika material (5st specefika). jag har inköpspris och mängd material som behövs. jag räknar sedan ut vad den totala materialanvändningen blir för den mängd av den produkten och sedan räknar jag ut vad det kostar. det jag nu vill kunna göra är att fyllla i nya värden på hur mycket material som behövs och sedan få en ny summa som läggs ihop med den förra summan som jag fick innan jag ändrade material värderna som behövs. detta är för att jag producerar flera olika produkter men med samma typ av material och därför behöver jag veta vad den totala material nivån kommer ligga på.

istället för att göra en lång lång lista med ny formel för varje sak och sedan lägga ihop varje summa för varje sak så vill jag automatiskt få en total summa av alla produkter jag producerar för tillfället.

herregud vad detta är svårt att förklara
(förstod någon?)

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE