Permalänk
Medlem

Intel Core 2 Duo E6400 hög temperatur

Hej!
Har lite problem med temperaturen på min nya processor. När jag kör Pc Probe 2 så ligger temperaturen mellan 54-61 grader som jag tycker verkar väldigt högt + att fläkten går i 2600 RPM som är väldigt mycket. Vad är fel?
Jag bytte ut kylpastan idag, gjorde rent både processor och fläkt och gjorde precis som det står i bruksanvisningen till AC5. Men processorn borde väl ändå inte ligga så högt som den gör?
Kollar man tempen i BIOS så ligger den runt samma, men oftast 60 grader vi start.. Datorn är också väldigt seg även fast allt är nytt.

Vad är en normal temperatur för denna processor? har försökt kollat och de flesta säger 35-45 grader, stämmer det?

Någon som har ett svar?

Permalänk
Medlem

idag fick jag reda på att program som mäter temperatur med info från moderkortet ger felaktig info...
Jag trodde min temp låg på 35-40 grader, men det visade sig att den var ca 50-60 grader varm.
Vilket program läser du av med? T.ex. Speedfan läser av från mitt moderkort, medans Core Temp tar info. från temp. mätarna som sitter i varje kärna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TbElite
idag fick jag reda på att program som mäter temperatur med info från moderkortet ger felaktig info...

dom ger inte generellt felaktig information. dom använder sig av en annan sensor.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag använder PC PROBE 2 som följer med moderkortet och har även kollat i BIOS för att kolla av temperaturen...
Har haft datorn avstängd i natt och satt nyss på den, och då varnar den att processorn är för varm (60 grader) och fläkten går på 1730 RPM vilket jag tycker är alldeles för mycket!

Permalänk
Medlem

hårddiskarna brukar känna av rätt temp, knepet är att känna på dem^^, jag stängde av min chassifläkt hd steg med 20 grader, kände på dem o det brändes, märker också en del när man känner luftströmmen från cpun

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
dom ger inte generellt felaktig information. dom använder sig av en annan sensor.

du har rätt. de mäter nog rätt temperatur där de sensorerna sitter, men oftas skiljer sig "core" tempen rätt mycke mot vad det är en bit utanför processorn.

Bios borde inte visa en så hög temperatur som 60 grader, i mitt fall skulle då mina processor kärnor ligga på minst 70 grader.

Permalänk
Avstängd

Ja conroe/allendale är svinvarma endast ett fåtal har fått kalla ex..

Jag själv tycker intel's nya cpu's är grymt bra på massor av saker men sen kommer det till tempen och alla dessa konkava varma cpu's...

SANSLÖST SKITDÅLIGT AV INTEL...

En användare ska väl inte behöva (LAPPA) sin cpu för att få schyssta temps ?!!!

Permalänk
Medlem

Min E6600 ligger på ca 55 idle i TAT, då snurrar fläkten i ca 1000-1100 rpm.
Load så går den upp till nästan 80, då vet jag inte riktigt vad varvtalet ligger på. Får återkomma med det efter jag har värmt upp datorn med någon timmes spelande. Då startar jag TAT och kör 100% load på båda kärnorna så ska vi se vad jag kan komma upp i.

Permalänk
Medlem

Vad menas egentligen med "lappa"?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Vad menas egentligen med "lappa"?

du slipar bort ett lager på toppen av ihs med sandpapper så du får en plan och fin yta

Permalänk
Medlem

Mina temp mätta efter ca 1h 20min BF2142 följt av 40min TAT fulload test.
I TAT 79 och 76 grader, CPU fläkt på 1350rpm.
I speedfan så toppade jag 43 grader, idle 39.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bicepsss
Ja conroe/allendale är svinvarma endast ett fåtal har fått kalla ex..

Jag själv tycker intel's nya cpu's är grymt bra på massor av saker men sen kommer det till tempen och alla dessa konkava varma cpu's...

SANSLÖST SKITDÅLIGT AV INTEL...

En användare ska väl inte behöva (LAPPA) sin cpu för att få schyssta

temps ?!!!

håller med till 100 procent,jävligt B av intel,men i övrigt är prollen grym.
Fick ner min temp 10 grader efter lapping.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag satte ihop en Core 2 Duo i förrgår och den ligger på c:a 30c. Fläkten ligger under 800rpm (original fläkten).

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Men det är det att datorn känns så fruktansvärt seg..
Har spelat nu i några timmar och kollat temp i speedfan och CPU temp 54c och fläkten går på 2280rmp.
I core temp säger att det är 43c i varje core och tjunction 85c...

Men frågan är ju om man kan hävda garanti på processorn och fläkt för att få en ny eftersom det är hög temperatur, jag vill inte ha det så här.

Vad är TAT?

Permalänk

boboboy: TAT och Coretemp mäter samma sak, nämligen core temp. och du säger att Coretemp visar 43c. det är ju helt normalt. tjunction är för övrigt ett fast värde (theshold) för när cpu:n ska börja throttla.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster