Permalänk

Primestabil clock - Win hänger sig.

Ligger och försöker kolla max på min CPU (3700+ SD), ligger och kör prime vid 280x10, får inga fel i prime men Win hänger sig efter nån timme.

Är det CPUn som ostabil eller nått annat? Tycker att prime borde indikera att det blir fel, frysningar brukar väl vara minnets fel? (Körs i 170MHz med slappa timings).

LDT(?) ligger på 3x.

EDIT: CPUn ligger på 52grader under prime.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du kört Prime då? Klarar den 12-24h i Prime så verkar det skumt att det blir fel i windows. Sen finns det väl olika alternativ i Prime som gör att minnet belastas mer eller mindre bl.a.

Permalänk

Kom upp i ca 4h inatt innan Win hängde sig.
Kör "CPU-testet" kommer inte ihåg vad det heter, det är det översta iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det "ska" inte vara minnet som strular för dej men om du har samma otur som jag nyss hade så gav ena av mina corsair minnen upp utan förvarning utan att jag hade klockat det så för att kunna utesluta minnet helt så bör du köra några timmars memtest 86+...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

minnesfel brukar oftast ge bsod i windows. men som du säger kan det också generera frysningar även om det är mindre vanligt.

har du hittat nån gräns för när frysningarna inträder? dvs, om du klockar ner en aning, fortsätter burken dumma sig ändå?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Är snart uppe i 4h Prime (@2760 (som lägger sig vid 2770)) utan att det hängt sig, vet att den är stabil vid 2750MHz.

Den kör längre vid lägre klock (sänker jag ett par MHz så gör det att jag kan köra nån timme längre).

Så det verkar vara CPUn som begränsar, dock brukar väl inte CPUn ge frysningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan även testa med att ge +0,1 mer volt på nordbryggan/chipset det hjälpte mej att få min processor stabil på 3,1Ghz...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Har tyvärr inte den inställningsmöjligheten.

EDIT: 8h prime nu.

EDIT2: Efter 12h prime så funderade jag vidare.
Verkar vara moderkortet som inte vill närma sig 280MHz HTT.
Sänkte HTT och höjde Multiplyern, ska testa vidare nu.

EDIT3: Moderkortet tycker inte om mig nej, över 250 i HTT så börjar frekvenserna svajja (den lägger sig åtminstone 1MHz över den satta HTTn).

Visa signatur