Dell lanserar tuff bärbar dator

Permalänk
Melding Plague

Dell lanserar tuff bärbar dator

Dell har i dagarna lanserat en ny bärbar dator med namnet Latitude Atg som är utvecklad för att klara de mest krävande situationer. Atg står för All-Terrain Grade och enligt Dell har datorn en militär standard när det gäller känslighet för stötar, vätska, luftfuktighet och damm.

Läs nyheten: Dell lanserar tuff bärbar dator

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken tattarlösning med dioder över skärmen. Förstör ju bilden helt och hållet. Kunde de inte bara gjort som Apple och lyst upp tangenterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Vilken tattarlösning med dioder över skärmen.

Instämmer.

Vilket nöt till designer kom på det?

Permalänk
Medlem

Vilket monster :'-(

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

Rött också? Har dom inte tänkt på att man får ont i ögonen av det där:S

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Jättetuff.... suck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Vilken tattarlösning med dioder över skärmen. Förstör ju bilden helt och hållet. Kunde de inte bara gjort som Apple och lyst upp tangenterna?

Klart det skall vara rött så det inte förstör mörkerseendet.
Fördelen med lysdioder är ju att de också kan lysa upp kompassen och papperslappen med de superhemliga koderna för att aktivera atombomben. Laseretsade lysande tangentbord är för lanspelares bebislena fingrar och funkar dåligt för riktiga mäns grova nävar, skitiga av blod, snus och diesel.

Tänk sylvester, arnold eller dolph fiska upp en söt vit macbook med rundade hörn, mitt bland bomber och lervälling i amazonas djungel. Vilket skämt!

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Ful som stryk var den. Kan inte föreställa mig en soldat i fält ta upp en sådan där gamer-sak.

Permalänk
Medlem

DigitalEmu: HAHAHA! Sant.

Permalänk
Medlem

tyckte sen såg tuff ut. Ska nog köpa mig ett par sådana diodrar till min HP laptop, komplett?=)

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Rött också? Har dom inte tänkt på att man får ont i ögonen av det där:S

De använder rött ljus pågrund skulle jag tro av anledning av att om man sitter i mörkt rum så hjälper röda ljuset att behålla mörkerseendet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

På företaget där jag jobbar brukar vi i dagsläget Panasonic Toughbook då det är en av de få datorer som tål den miljön som de utsätts för (snö, damm, olja, stötar osv). Det är en rätt omild miljö mao som ställer höga krav på maskinerna.

Latitude Atg ser jag som ett välkommet tillskott då det knappast gör något att ha ett annat billigare alternativ (toughbooks är långt i från billiga).

Även om vi i dagsläget inte har tillgång till...

Citat:

de superhemliga koderna för att aktivera atombomben.

...så har vi gott om användning för produkter liknande denna.

Även det röda ljuset kan nog komma till användning när man brukar datorn "ute på fältet" (som vi gör rätt ofta) i dåliga förhållanden.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
På företaget där jag jobbar brukar vi i dagsläget Panasonic Toughbook då det är en av de få datorer som tål den miljön som de utsätts för (snö, damm, olja, stötar osv). Det är en rätt omild miljö mao som ställer höga krav på maskinerna.

Latitude Atg ser jag som ett välkommet tillskott då det knappast gör något att ha ett annat billigare alternativ (toughbooks är långt i från billiga).

Även om vi i dagsläget inte har tillgång till... ...så har vi gott om användning för produkter liknande denna.

Även det röda ljuset kan nog komma till användning när man brukar datorn "ute på fältet" (som vi gör rätt ofta) i dåliga förhållanden.

Vad fullt, jag får IE loggan på den där sidan i FF

Men jag tycker Dell datorn ser för oskyddad ut fortfarande för att verkligen klara militära påfrestningar, men jag har kanske helt fel?

Permalänk

gubbar o gummor i stugorna rött ljus är bäst om man ska se i mörker. det är mildast mot ögonen. om ni inte tror mig så kolla på vilken u-båt som hällst alltid röd nattbelysning.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Skulle vara ballt med en LITEN dator som pallar stryk, typ 12".
Sen kan man ju ha upplysta tangenter som Logitechs G15, fast röda OCH ha externa dioder som den där.
Sen skare ju vara riktigt militärstuk på den tycker jag, eller lite Black & Decker-style. Mumma!

Permalänk
Medlem

Det står Dell på den, lika bra att kasta i soptunnan. >_<

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phantas
Det står Dell på den, lika bra att kasta i soptunnan. >_<

Skulle vi kastat allt det stod Dell på hade troligen en stor del av infrastrukturen och internet gått ner i världen.

Har du någon motivation till ditt påstående?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Klart det skall vara rött så det inte förstör mörkerseendet.
Fördelen med lysdioder är ju att de också kan lysa upp kompassen och papperslappen med de superhemliga koderna för att aktivera atombomben. Laseretsade lysande tangentbord är för lanspelares bebislena fingrar och funkar dåligt för riktiga mäns grova nävar, skitiga av blod, snus och diesel.

Tänk sylvester, arnold eller dolph fiska upp en söt vit macbook med rundade hörn, mitt bland bomber och lervälling i amazonas djungel. Vilket skämt!

stämmer, inte för lan spelaren precis som många är här, det är mer för riktiga män som ligger i skytte graven och ska fyra av ett par v2or(a dom finns inte längre men endå) trådlöst.
inga leksaker kanske är därför!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fet! Hade gärna tagit den!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Dell gör riktigt bra vanliga laptops så det lär vara god kvalité på denna med. Lite sugen blir man, trots att jag i ärlighetens namn inte befinner mig i tuffare miljöer än möjligtvis på tåg eller flyg.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Jag tyckte den var najs, dioderna gillar jag. Inte för att jag behöver en stöttålig dator å så då jag mest bär min från jobbet å hem. Men ja hade gärna haft ett par dioder på min dator ändå, jobbigt när man håller på med datorn i mörker å inte ser knapparna.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
gubbar o gummor i stugorna rött ljus är bäst om man ska se i mörker. det är mildast mot ögonen. om ni inte tror mig så kolla på vilken u-båt som hällst alltid röd nattbelysning.

Det är en väldigt vanlig missuppfattning att man skulle se bra i rött ljus... men rött ljus är installerat för att den tid som går åt för att anpassa ögonen till mörkerseende från vanlig belysning minskar med rött ljus. Man ser väldigt dåligt i rött ljus f.ö. och har exprimenterat med andra mindre tröttande våglängder (grönt/blått) men bara konstaterat att det sliter mindre på ögonen än rött/gult osv.
Fundera du lite på varför man behöver ha mörkt i en ubåt istället, när går man från ljus till mörker... och sedan kan du fundera över vad man har för belysning i en cockpit på ett flygplan, astronomiobservatorium, övervakningsanläggningar osv... inte fan är det rött ljus.

f.ö. att sitta framför en skärm i ett mörkt rum ger inte bra mörkerseende... tänk serverrum och se en monitor för att notera likheten.

Dom där röda dioderna är bara en gimmick som spinner på missuppfattningen att man ser bra i mörker med rött ljus.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

jag tog bara u-båten som ett exempel, sen att det var en missupfatttning det viste jag inte. jag bara såg sambandet mellan rött och armen.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

nej rött ljus är äkta JAMES BOND!
JAMES BOND ANVÄNDER DET DU ÄR BARA AVUNDSJUK HA! =p

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
gubbar o gummor i stugorna rött ljus är bäst om man ska se i mörker. det är mildast mot ögonen. om ni inte tror mig så kolla på vilken u-båt som hällst alltid röd nattbelysning.

Nja det började med att fartyg/militära anläggningar hade röttljus som varningsignal, men upptäckte att rött syns sämre från längre avstånd och dåligt väder men dom som befinner sig i ljuset ser godtygligt.

Så fienden har svårare att sikta sig in på rött ljus helt enkelt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

"Priserna startar på cirka 17 500 kronor exklusive moms"
Njae blir inge av, om jag inte hittar en handgjord trisslott förstås.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
"Priserna startar på cirka 17 500 kronor exklusive moms"
Njae blir inge av, om jag inte hittar en handgjord trisslott förstås.

toughbook Om ni kikar på bifogad länk så förstår ni varför verksamheten som jag jobbar inom tycker att Dell:en är en bra produkt...

Att dell:en dessutom är betydligt snabbare är ju inte direkt negativt det heller...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Skulle vara ballt med en LITEN dator som pallar stryk, typ 12".
. . .

Apropå 12"s skärmar så finns toughbook med det också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=137494

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
De använder rött ljus pågrund skulle jag tro av anledning av att om man sitter i mörkt rum så hjälper röda ljuset att behålla mörkerseendet.

HAHAHA, dem raderna fick mig faktiskt att börja småle lite hemligt ;D ahahah..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Klart det skall vara rött så det inte förstör mörkerseendet.
Fördelen med lysdioder är ju att de också kan lysa upp kompassen och papperslappen med de superhemliga koderna för att aktivera atombomben. Laseretsade lysande tangentbord är för lanspelares bebislena fingrar och funkar dåligt för riktiga mäns grova nävar, skitiga av blod, snus och diesel.

Tänk sylvester, arnold eller dolph fiska upp en söt vit macbook med rundade hörn, mitt bland bomber och lervälling i amazonas djungel. Vilket skämt!

Hahaha! Det inlägget gjorde hela min dag. Inte bara riktigt, utan roligt också! "... riktiga mäns grova nävar, skitiga av blod, snus och diesel..." Haha.

Som du säger är valet av rött knappast en slump, även om faktiskt mörkerseende givetvis också är beroende av dämpad belysning i allmänhet.

Edit: Gurk: Någon myt om att man skulle se bättre i rött ljus har inte jag hört iaf. Det måste handla om rena missförstånd. De flesta torde väl veta att det handlar om tiden att mörkeradaptera ögat det handlar om.

Vidare förekommer rött ljus visst på installationer du nämde, t.ex. i observatorier. Förr dvs, idag är det nämligen få riktiga observatorier där någon med mörkeradapterat öga verkligen kollar i något teleskop. I stället är det en kamera som fotar och bilden hamnar på en "plåt" eller på någons bildskärm. Observatoriet är vidare obrukbart utan ström, så rödbelysning för nödfall är meninglöst. Däremot använde man rött ljus, och amatörastronomer gör det än idag.

Att man inte har rött ljus på flightdeck i ett flygplan är uppenbart av två skäl. Först kan få moderna plan navigera utan ström, och på flightdeck är det naturligtvis inget ljus alls, eftersom piloten ska se ut även i mörker! Att instrumentationen kan ha allsköns färger beror ju på att den ska vara läsbar och det är frågan om signalljus och inte belysning. Eftersom det normalt är mörkt på flightdeck verkar det kanske på film som om instrumentationen lyser som en julgran, men ljuset är förhållandevis svagt. Samma sak i en bil. Att kupébelysningen inte är röd, eller läsbelysning för kartor etc förklaras enkelt med att man ser bättre i konventionell belysning och det spelar föga roll eftersom den ändå är svag och riktad. Därmed behöver bara "navigatören" tillfälligt sänka sin ljuskänslighet.

Andra installationer där folk och fä ska kunna navigera sig i mörker lyses inte sällan upp svagt av grönt ljus. Detta eftersom det är den färg som det fluorescerande eller efterlysande markeringar längs gåvägarna lyser med.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Vad är nästa steg? Laserpekare riktade mot ögonen?

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland