Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dålig hastighet o hög load med FTP

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet o hög load med FTP

Kör GLFTPD med SSL/TLS på min Debian maskin (P3 1GHz ~900MB RAM, SATA PCI-kontroller) och får dels riktigt dassiga överföringshastigheter, dels grymt hög CPU-load vid FTP-överföringar

Vid FTP-överföring från en IDE-disk kopplad direkt till mobot ligger load på ca 75% och hastigheten på ~60Mbit/s.
Vid FTP-överföring från en SATA-disk kopplad till PCI-kontrollern ligger load på ca 80% och hastigheten på ca 56Mbit/s.
Använder jag Samba till min Windowsmaskin ligger jag runt 75Mbit/s och kanske 12-14% load.

Finns det nåt jag kan göra (mjukvarumässigt sett) för att bättra till dessa dåliga nummer? Förutom att stänga av krypteringen... Hade aldrig i närheten av samma CPU-load eller dåliga hastigheter när jag körde Gene6 (implicit SSL) på en WinXP maskin, den va dock bättre (Athlon XP).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Antagligen är det krypteringen som ställer till det, det tar en hel del kraft att kryptera all trafik i de hastighet. Automatiskt SFV-check av allt uppladdat kan också ta en del kraft.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Data-kanals filetransfers är overkill i många fall.

Det är oftast login/dirlists och kommando-kanalen man vill skydda.

Du kan baka en lite mer optimerad kernel kanske, brukar snabba upp lite, annars är mitt tips att inte ha full kryptering över hela.

Permalänk
Medlem

eller köpa ett accelerator kort för kryptering det är ju som alltid en ide..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Data-kanals filetransfers är overkill i många fall.

Det är oftast login/dirlists och kommando-kanalen man vill skydda.

Du kan baka en lite mer optimerad kernel kanske, brukar snabba upp lite, annars är mitt tips att inte ha full kryptering över hela.

Hmm, jag tog bort alternativet med krypterad data i glftpd (denydatauncrypted !*) men får ändå samma höga CPU-load...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hur är det ställt med DMA?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

du ändrade alltså i din client eller?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Hur är det ställt med DMA?

DMA är på (1) enligt hdparm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
du ändrade alltså i din client eller?

Nej, i ftp-servern.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

jamen du styr i klienten vad som ska vara krypterat, i servern ställer du bara kraven

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Hittar ingenting i FileZilla där jag kan ändra det... Använder FTP over SSL (explicit encryption).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Fick rätt på detta bran? Jag har också problem med hög LOAD vid krypterat.

Permalänk
Medlem

kolla med top etc, om du även har hög CPU belastning, hög load betyder inte automatiskt att maskinen har mycket att göra den kan lika väll sitta och vänta på saker..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halfelf
Fick rätt på detta bran? Jag har också problem med hög LOAD vid krypterat.

Heh, mja kan man väl säga, bytte upp mig till en kraftigare CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
kolla med top etc, om du även har hög CPU belastning, hög load betyder inte automatiskt att maskinen har mycket att göra den kan lika väll sitta och vänta på saker..

Det är glftpd-processen som snor all CPU.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead