Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
När man lär sig matte är det tex mycket smidigt att studera andras lösningar.

Nej!

Eller... det beror på vad man är ute efter.
Är man bara ute efter att klara tentor så är det jättebra att "lära sig" genom att studera andras lösningar. Men observera att man då inte lär sig matte utan istället lösa nån slags "typtal" (vad det nu är för något?)

Men om man istället vill lära sig matte så är metoden du beskriver helt förkastlig. Matte är inte "utantillkunskap" - det handlar endast och enbart om förståelse. Om man har förståelsen så behöve man i princip inte memorera _någonting_ för att få högsta betyg i vilken mattekurs som helst... åtminstone inte upp till den nivå jag befinner mig på - och jag betvivlar att du passerat den när du gör ett sånt uttalande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Detta påstående är ungefär lika smart som att säga att man blir F1förare för att man tittar på F1 på tv.

Nej, den analogin är totalt dum. Ett bättre exempel är att sitta brevid en rallyförare som går igenom hur man gör (men kanska inte varför man gör det) när man skall åka F1. Jämför detta med att sätta sig i en bil utan någon som helst kunskap och prova sig fram. Det är ack så meningslöst att sitta att klura ut hur växelspaken fungerar när man kunde ägnat den tiden åt att träna sig att köra istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Nej!

Eller... det beror på vad man är ute efter.
Är man bara ute efter att klara tentor så är det jättebra att "lära sig" genom att studera andras lösningar. Men observera att man då inte lär sig matte utan istället lösa nån slags "typtal" (vad det nu är för något?)

Men om man istället vill lära sig matte så är metoden du beskriver helt förkastlig. Matte är inte "utantillkunskap" - det handlar endast och enbart om förståelse. Om man har förståelsen så behöve man i princip inte memorera _någonting_ för att få högsta betyg i vilken mattekurs som helst... åtminstone inte upp till den nivå jag befinner mig på - och jag betvivlar att du passerat den när du gör ett sånt uttalande.

Jag läser en del matte på högskolenivå (vid chalmerns). Även jag har tidigare varit anhängare av asketmetoden, på med skygglapparna och återupptäck hjulet på egen hand. Saken är den att det faktiskt inte handlar om så mycket mer än just asketism.

Vad man glömmer är att när man sitter och funderar minutiöst för lösa saker (som egentligen är trivialiteter) så förlorar man viktig tid som kunde ägnas åt att bli ännu bättre på att använda och förstå de verktyg man faktiskt kan få gratis. (Vetenskapen hade inte befunnit sig där den gör idag om forskare haft för mycket "prestige" att bygga vidare på andras ideèr). Förståelse på ett djupare plan (som är mycket väsentlig, annars glömmer man) kommer ofta i efterhand, när man börjar bli bekant med de metoder man indirekt lärt sig genom att studera lösningar. Men det krävs alltså en ständig reflektion över det man gör. Det jag antar du är rädd för, och vad som verkligen är farligt, är att man kopierar lösningarna, ej studerar.... Då blir det väldigt fel, och kunskapen väldigt statisk. Om man verkligen förstår en uppgift med tillhörande lösning blir den kunskapen dynamisk, man kan använda metoden på ett mer fritt och fantasifullt sätt, vilket kanske tom kan resultera i en ny metod.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Nu har jag försökt få Gentoo att fungera ett tag, men jag måste nog tyvär ge upp på det. Jag gillar hur det är uppbyggt och om det bara fungerade skulle jag gärna fortsätta använda det. Men, alltså, efter installationen har jag inte fått någonting att fungera. Och, även om jag är nybörjare så är det faktiskt inte bara jag som är klantig.

Börjar med att uppgradera portage. Några paket strular men jag får det tillslut att funka.

Försöker sen installera ATI-drivrutiner. Blir fel när den försöker installera en äldre version av gcc.

Provar gå direkt på xorg-x11 istället. Samma sak där.

Söker, letar, krånglar och frågar efter info. Det verkar vanligt att det strular med gcc. Får rådet att installer libstdc++-v3, vilket inte heller funkar. Provar emerge -e syste && emerge -e world - det går såklart inte heller.

Coldplugs krockar med udev, så jag avinstallerar coldplugs. Nu går emerge system lite längre, men udev har strulat till det lite. Efter en omstart märker jag bland annat att nätverket inte funkar. Jag får reda på att firewire har hamnat som eth0. Finns tydligen lite olika sätt att lösa det på. Jag försöker ta bort firewire genom att ta bort det från kernel(har aldrig använt firewire och kommer antagligen aldrig göra det ändå...). Det går såklart inte heller. Kerneln lyckas inte kompilera...

Alltså, det verkar som att oavsett vad jag gör så går det ofelbart åt h-vete när jag försöker kompilera något. Det är typ ett fåtal paket som jag faktiskt lyckats installera, men jag har fått krångla varje gång. Ett sådant system är tyvär fullständigt värdelöst. Jag vill gärna lära mig mer om Linux, men jag vill ju ändå kunna använda datorn nångång och inte bara bli bra på att tyda felmeddelanden...

Så tyvär får jag nog leta vidare efter någon annan dist. Tyvär, för jag skulle gärna använda Gentoo om det fungerade bättre.

Jag ska iof först göra en ominstallation och prova ett par grejor innan skivan åker i papperskorgen... Om sedan inte det funkar så...