Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Debian , få fast ip?

Tjena jag har Debian och BBB Fiber och den byter ip varge gång jag stänger av servern.

när den startar så får den en ny ip.

innan körde jag windows och körde låst mac Address och då bytes aldrig ipn?

någon som vet hur man kan få en likadan ip hela tiden i servern i debian ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Antingen får du be BBB ge dig statisk ip eller får du leva med att den byter varje gång du startar om, du kan inte gåra så mycket på din sida ifall du inte ber BBB att mappa din mac adress till en ip-adress.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

lando: det fungerade jue i windows när jag låste mac Addressen ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

När du säger att du låser MAC adressen vart gör du detta?

Om du gör det hos BBB så måste du uppdatera den till MAC adressen som din debian server har.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Hur skulle du kunna ha annat än en låst MAC-address ifall du inte har gjort något? Den har inget med operativsystemet att göra utan ligger skrivskyddad i nätverkskortet.

Kör med Dynamisk DNS istället, kolla på no-ip.com och susning. Då vet du att din dator ligger på den addressen oavsett ifall du flyttar eler byter abbonemang.

Permalänk
Testpilot

Det har inte med MAC-adressen att göra, Windows kommer ihåg vilken IP-adress den hade sist och frågar om den är ledig och oftast så är den det och då får den samma IP igen.

Borde gå att konfigurera så att Debian gör det med, vet tyvärr inte hur.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ställer in en statisk ip adress i debian gör du i /etc/network/interfaces

iface eth0 inet static address 192.168.1.10 network 192.168.1.0 gateway 192.168.1.1 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0

så ser det ut för mig.

Permalänk
Medlem

Kontrollera att dhcpcd/dhclient använder/kan skriva till sina cache filer.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy