Hur ofta kraschar enskilda program för er? [liten undersökning]

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ofta kraschar enskilda program för er? [liten undersökning]

En omröstning skulle knappast fungera bra på detta, så fråga är helt enkelkt:
Hur ofta hänger sig, kraschar eller på något annat sätt krånglar enskilda program för er? I så fall, vilka/vilket program?

Ange även operativssystem, servicepack och annat.. samt antivirusprogram och annat skrot ligger och tuggar i bakgrunden som kan ha betydelse.

Personligen har jag problem med att psp9 kraschar vid browsning av mappar med stora mängder nef-filer (raw från nikon-kameror).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Windows XP SP2 + hotfixes
Inget antivirus
Ingen mjukvarubrandvägg

explorer.exe kraschar (använder 99% CPU i ca 1 minut innan det kraschar) när man bläddrar i mapp med filer över 4 GB samtidigt som man laddar ned fil(er) till samma mapp.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Testpilot

Tror nog aldrig att några program brukar krasha för mig. Förrut krashade Miranda rätt ofta när jag använde det till IRC, måste vara just IRC-pluginet som är dåligt kodat eller nått.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

alla möjliga program kraschar rätt ofta men det är nog för att mitt nätaggregat är för klent

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Inaktiv

senaste krashen var
Call of Duty 2 när jag sprejade sönder en stor mängde explosiva tunnor.. löste det genom att skjuta dem en efter en och titta bort

WinxpPro SP2
Nod32 + Outpost

Permalänk
Medlem

Program brukar inte krasha för mig
Senaste var iTunes, kommer inte ihåg varför men jag lyssnade bara på lite musik. MSN kan hänga någon gång ibland. Mer är det inte tror jag.

Nod32, µTorrent, MSN, Realtek AC'97 och lite Microsoft service, Windows Brandväggen etc. Windows Vista Ultimate (EN).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

när jag startade google earth på min laptop för ett par veckor sen xD
men annars aldrig:).. om det hänger sig kan det sluta svara ett litet tag enbart..

Permalänk
Medlem

Mozilla firefox 2.0.x
Både på min macbook med OSX 10.4.8 och på min Windows XP Pro SP2
ingen brandvägg, antivirus på nån av dom. Har dock ftp, http och sql server på windowsburken och lite andras småprogram som körs i bakgrunden.

Annars är väl enligt mina erfarenheter de flesta program på windowsburken som krashar någon gång. Men Mozilla är nog det enda som krashar regelbundet (kanske för jag använder det så mycket mer än alla andra så kanske det märks mer i och försig)

En sak till jag kom på är creatives olika kontrollpalener för mitt sound blaster live 5.1 platinum kort som har en stor tendens att krasha minst 50% av gångerna, antingen när jag ska stänga av de eller bara lite slumpvist.

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox 1.5.x (men det hade iofs stått på i minst 7-8 timmar.)

Windows XP PRO SP2 + Hotfixes
Outpst Firewall Pro
NOD32

Permalänk
Hedersmedlem

Outlook 2007 kraschar några gånger i veckan. Orsaken är säkert att vissa mail innehåller kod som den nergraderade browsern i O2007 inte stödjer (korrekt). Oftast mail från samma avsändare som triggar krasch.

Senaste betorna av Screamer Radio kan ibland krångla också (stängs ner), men betor är betor... Det kraschade dock mycket oftare och hårdare när jag satt på mitt nForce 4-system. X-Fi fungerar helt enkelt mycket bättre på Intel P965 än NVIDIA-chipset. Jag antar alltså att SR:s krascher (och vissa andra programs sådana) alltså egentligen berodde på ljudinkompatibiliteter X-Fi + nForce + Vista + betadrivisar.

Senaste Firefox verkar vara instabilt för flera här i forumet, men jag kan säga att min nuvarande session av Fx (v. 2.0.0.2) snurrat i 43 h utan problem (brukar ha mellan 6-20 tabbar öppna).

System/program i bakgrunden:
Vista HP x86 (med standardskydden aktiverade (Defender etc))
NOD32 v. 2.70.32
WLM v. 8.1
Trillian v. 3.1
mIRC v. 6.21
SR beta från 22 feb
Outlook/Word 2007
samt oftast 2 st CPU eller 1 st CPU + GPU klienter av F@H aktiva

Permalänk
Medlem

ända som crashat för mig är diablo II vet inte vad som är fel datorn bara startar om ibland kan man inte spela alls länge ibland kan man spela flera timmar annars funkar allt än så länge, någon som har likande problem med DII så får ni gärna skriva

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Nått som brukar krasha regelbundet för mig är download programet FlashGet är ruskigt instabilt för mig, måste hitta nått nytt program tror jag

win xp pro sp2 +hotfixes
inget AV program
Miranda
uTorrent

Permalänk
Medlem

Windows XP SP2 + hotfixes
Nod32

Det enda felmeddelandet jag får ibland är när jag avslutar Oblivion, då vill den ibland skicka en error report. Nån gång kanske det händer att Battlefield 2 skuttar ut i skrivbordet, men efter den senaste patchen så har inte det hänt på ett bra tag.

Annars så har jag inte råkat ut för att nåt enskilt program skulle krascha bara sådär, utan när det hänt så är det väl bara jag som har gjort något så att programmet kraschat. Senaste var väl Miranda då jag testade lite olika plugins och en nightly. Fick bli en ominstallation av Miranda efter det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör ett antal datorer med följande:

Win XP SP2 + hotfixes
Inget antivirus
Kerio Personal Firewall / Ingen mjukvarubrandvägg

På jobbdatorn har jag en del ovanliga tjänster som går (men jag kan inte gå in på vilka), hemma kör jag så slimmat som möjligt. Firefox (nu 2.0.0.2) brukar vara igång konstant + någon editor. Jag har väldigt få krascher, det enda som brukar hända är att Firefox tar 100% CPU och låser sig typ två-tre gånger i månaden.

Edit: Fixade grammatikfel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

har 2 maskiner.

en med xp-pro+sp2+hotfixes,nod32,windows brandvägg, firefox 2.0 och bakom router har fungerat problemfritt sista året.

den andra med vista ultimate+hotfixes,nod32,vistas brandvägg,firefox 2.0 och bakom router har också fungerat felfritt sen installationen 31 jan. inte en enda krasch trots vissa beta drivrutiner ännu

Permalänk
Medlem

Av någon anledning kraschar alltid explorer.exe när jag markerar vissa video-filer. Tokskumt, men det är så varje gång.

Permalänk
Medlem

På min XP maskin (workstation) så är det nog Adobe Acrobat Reader, hänger sig nån gång ibland.

På min laptop är det en annan femma. Där är det nog mest Zoundry Blogwriter som hänger sig i enstaka fall. Explorer har hängt sig nån gång också, ska kanske tillägga att detta är mest undantagsfall och på laptopen kör jag Vista Ultimate.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Msn krachas rätt ofta (live-messenger), vet inte vad det kan vara för fel..

Kör F-Secure (glocalnets säkerhetpaket)
Win xp
SP2

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktorw
Av någon anledning kraschar alltid explorer.exe när jag markerar vissa video-filer. Tokskumt, men det är så varje gång.

OffT: Du har installerat en codec som kraschar när den försöker rendera de där videofilerna. Om du avinstallerar eller möjligtvis uppdaterar denna codec så löser det sig, det svåra är bara att indentifiera vilken codec som ställer till det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
OffT: Du har installerat en codec som kraschar när den försöker rendera de där videofilerna. Om du avinstallerar eller möjligtvis uppdaterar denna codec så löser det sig, det svåra är bara att indentifiera vilken codec som ställer till det.

OK det verkar vettigt. Men själva filerna går att titta på sen... Men det kanske inte spelar någon roll.

Tack i alla fall!

EDIT: Det ordnade sig. Tackar!

Permalänk
Medlem

kör Windows XP SP2 + alla uppdateringar
NOD32

Det enda som kan vara är att winamp hänger sig när det får stå på en längre tid utan att man använder det (över natten, sen över dagen då jag är i skolan), när jag då kommer hem på eftermiddagen och startar en låt så brukar det hänga sig.

annars så brukar inga program hänga sig, inte vad jag har minne av

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Win XP Pro SP2 + alla updates
Commodo Firewall Pro
AVG Antivirus
Trillian Pro 3.1
Winamp Pro (senaste)
Total Commander (senaste)
µTorrent 1.61
mIRC 6.21

Har aldrig häng / frysningar / blåskärm.

Visa signatur

" You gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite? " - Mr. Blonde

Permalänk
Medlem

WinXP Pro SP2 + alla updates.
AVS Antivirus + Windowsbrandväggen
µTorrent 1.61 24/7 (minst en burk av två)
Foobar2k
Messenger 7.5 + APatch
F@H En klient/burk 24/7.
33 processer på AMD:n, 44 på C2D:n (Sign).

Problemfritt på tre burkar.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren.

Av detta kan jag i alla fall dra lite slutsatser, de som har svarat här har antagligen ganska väl fungerande datorer som de kan lita på.

En liten baktanke med denna undersökning är för att se om det finns något belägg för att olika windowsversioner ska kännas stabilare. Jag har inte lyckats hänga nån av mina w2k sp4 datorer det senaste året bortsett från när s-ata-kabeln till systemdisken bestämde sig från att hoppa ur på min WS. Likaså hänger sig väldigt sällan några program... hur kan man då få ett ännu stabilare OS (som vista eller xp)?

Så, som en följdfråga, upplever ni era operativsystem som stabila, eller olika stabila beroende på vilket ni kör (enbart windowsbaserade OS)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag tror det är sunt förnuft som gäller. Mina burkar jag har hand om krashar/hänger sig aldrig (förutom vid överklockning då)

Kör utan AV och Windows inbyggda FW för tillfället.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

som Googlah säger, sunt förnuft i kombination med korrekta drivisar och en välskyddad och välstädad maskin som man inte hållar på att fippla runt med att "testa" en massa mindre kända och suspecta program på gör att jag tycker att både xp-pro och vista (trots vissa beta drivisar) känns som mkt stabila. som det är nu känns vista pga. sin snabbhet som det självklara valet för mig.

Permalänk
Medlem

Arbetsstationen
Windows XP SP2 + hotfixes
Nod32

Live msngr dör lite när det känner för det, fryser och sedan inget mer med det.
Lasf.fm-klienten har låst sig en gång här om dagen.

Windows XP känns i allmänhet riktigt ostadigt.

Laptopen
Windows XP SP2 + hotfixes
Nod32

Live msngr dör lite då och då, precis som på min stationära.
XP känns betydligt stabilare på denna.

Servern
Ubuntu server 6.10
shorewall och samba i bakgrunden

Går som en klocka.
---

Jag litar tillräckligt lite på windows xp för att regelbundet göra image-filer på systemet, bara för att jag är medveten om att det dör lite då och då. Ett operativsystem som inte fungerar bra efter några månader är inte ett bra operativsystem.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Firefox, programmet hänger sig ungefär varannan dag, oftast här på Sweclockers konstigt nog. Det brukar hända när jag håller shift och trycker enter när jag ska byta rad (vet att det inte behövs, men det har blivit en vana ).

Permalänk
Medlem

WinXP SP2 +uppdateringar
Norton Anitvirus

I princip är det väl endast UT2k4 som crashar någon gång i månaden.

Jag hade ZA installerat förut. Efter ha använts utan problem i några år så crashade Truevector (ZA) väldigt ofta, ZA crashade hela Windows väldigt ofta också (svart skärm när jag kom hem varje dag).
Utan ZA är mitt WinXP crashfritt. Check Point kan inte programmera...
Nu måste jag bara hitta en bra crashfri brandvägg.

Permalänk
Medlem

WinXP pro med Sp2 utan hotfixar.

ABC krashar ibland, med följd att det vägrar starta och alla torrents måste startas om efter ominstallation. Mycket irriterrande. Tror jag har en dålig disk då den knäpper när detta händer.
MSN krashar ibland när jag ska starta webcam.
Netlimiter lägger av efter ett tag och måste installeras om för att funka.
Fraps ligger kvar trots avinstallation och registercleaning.
BF2 krashar nån gång ibland. Americas Army får Critical error ibland(både dessa gör det för alla)
IE 6 lägger av titt som tätt. Det bara vägrar funka och måste startas om.
Creative mixer vägrar starta ibland utan anledning. omstart hjälper.

Sweclockers forum segar nåt grymt för mig förresten, likaså för polaren med ungefär samma dator. men på morsans sugdator flyter det fint. Nån som vet vad det kan bero på?

Ska Installera om windows nån dag så jag blir av med en massa skit. Efter det brukar det funka fint i nåt halvår.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.