Gryniga bilder med IXUS60! Varför?!

Permalänk
Medlem

Gryniga bilder med IXUS60! Varför?!

Halloj!

Har ett riktigt tråkigt problem!
Har en Canon IXUS60 som ska vara en riktigt riktigt bra kamera.
Och bilderna som tas blir gryniga..
Jag kan INGENTING om digitalkameror och kör nästan alltid på AUTO förutom lite småfix som t.ex "dokumentfoton, natt" osv osv..

Hur ska jag kunna fixa till detta?

Kolla själva hur bilderna blir..

http://www.minhembio.com/Jojje_/

OERHÖRT Tacksam för svar! //Jojje

Permalänk
Medlem

Kanske för högt ISO-tal. Testa så att den står på auto på "filmkänsligheten". Blir det mycket brus med dåligt ljus så se till att blixten går in och se om det bli bättre.

Permalänk
Medlem

Ljuset är nog största boven skulle jag tro. Får precis samma sak med min Ixus 55 när jag har för dåligt ljus.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Som Dunde och Tjalve är inne på så beror det troligen på att kameran tycker att det är "för mörkt". Den ökar då ISO-talet (ljuskänsligheten), vilket resulterar i mer brus. Man kan prova att ställa ISO-talet manuellt för att komma runt det, men då finns istället risken att bilderna blir suddiga pga skakningsoskärpa (vilket några av dina bilder redan verkade vara).
Ett alternativ är att använda blixten, om avståndet till motivet inte är allt för långt. Man får då ofta rätt trokiga skuggor och saker som är närmare kameran kan bli väldigt mycket ljusare än de som är lite längre bort.

Detta är ett fenomen som finns på alla kameror, sedan varierar det lite hur "illa" det är, beroende på sensorns storlek och hur bra tillverkaren lyckats med brusreduceringen etc etc.
Det finns program för att reducera bruset, om man vill, men det tar ju lite extra tid. Noiseware Community Edition är en variant som är vettig, och gratis.
http://www.imagenomic.com/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Ixus har tyvärr en stor nackdel och det är just ljuskänsligheten som är ganska illa. Har själv haft olika ixus och nu en Ixus 850is och det blir bra med brus när det är mörkt och man vill fota utan blixt. Man måste upp i storlek och pris för att komma bort från detta. Kompaktkameror överlag har alla dessa problem. En annan sak är att megapixelhysterin är en bov i dramat med. Fler megapixels ger en brusigare sensor i de flesta fall. Hade mindre brus i min Ixus 30 på 3.2MP än min 850is på 7.1MP. Fick jag välja skulle jag hellre köpa en bra 3.2MP igen men de finns ju inte längre då folk i allmänhet enbart jagar mest megapixels. Vårt fel alltså

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Ixus har tyvärr en stor nackdel och det är just ljuskänsligheten som är ganska illa. Har själv haft olika ixus och nu en Ixus 850is och det blir bra med brus när det är mörkt och man vill fota utan blixt. Man måste upp i storlek och pris för att komma bort från detta. Kompaktkameror överlag har alla dessa problem. En annan sak är att megapixelhysterin är en bov i dramat med. Fler megapixels ger en brusigare sensor i de flesta fall. Hade mindre brus i min Ixus 30 på 3.2MP än min 850is på 7.1MP. Fick jag välja skulle jag hellre köpa en bra 3.2MP igen men de finns ju inte längre då folk i allmänhet enbart jagar mest megapixels. Vårt fel alltså

Eftersom 850IS har optisk bildstabilisator så ska man dra nytta av den genom att kunna ha längre slutartider vilket ska göra att man kan sänka ISO talet och få ner bruset Jag har för mig att det är tänkt så iaf.

Här finns en väldigt bra tråd om det jag pratar om: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=149827

Men ixus 60 har ju inte bildstabilisator, så man får antingen använda långa slutartider och dra ner ISO:n och använda ett stativ för att få bort grynigheten.
Oftast brukar man iaf kunna gå ner ett snäpp jämfört med vad kamera auto väljer som ISO värde, och då få ner grynigheten lite iaf.

Det är lite klurigt det här med kompaktkamera och mörka bilder, det finns få kompaktkameror som klarar det. Fujifulm Finepix har nån som klarar det klart bättre än de flesta andra, men långt ifrån vad en system digitalkamera klarar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expertive
Eftersom 850IS har optisk bildstabilisator så ska man dra nytta av den genom att kunna ha längre slutartider vilket ska göra att man kan sänka ISO talet och få ner bruset Jag har för mig att det är tänkt så iaf.

Här finns en väldigt bra tråd om det jag pratar om: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=149827

Men ixus 60 har ju inte bildstabilisator, så man får antingen använda långa slutartider och dra ner ISO:n och använda ett stativ för att få bort grynigheten.
Oftast brukar man iaf kunna gå ner ett snäpp jämfört med vad kamera auto väljer som ISO värde, och då få ner grynigheten lite iaf.

Det är lite klurigt det här med kompaktkamera och mörka bilder, det finns få kompaktkameror som klarar det. Fujifulm Finepix har nån som klarar det klart bättre än de flesta andra, men långt ifrån vad en system digitalkamera klarar.

Ja det är sant. Den hjälper till bra. Men det är långt i från bra ändå tyvärr. ISO 800 är knappt användbart.

Permalänk
Medlem

Ah! Tack för alla svar grabbar. Nu börjar man få en aning om vad som är boven i dramat.
Blir att prova mig fram, kanske t.om skaffa mig ett stativ?

Permalänk
Medlem

Stativ är en bra lösning. Då kan du ha längre slutartid och lägre isotal, utan att bilderna blir skakiga.

Permalänk
Medlem

Stativ funkar ju bara för stillastående motiv dock.

Kom ihåg att använda kamerans självutlösare tillsammans med stativ.

Permalänk
Medlem

Hej i den här testet så ser ni skillnaden
på ljuskänsligheten på finepix F30 och Ixus 800
vid det lite högre ISO 800,
sen kan ju titta å jämföra vid andra ISO tal!!

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

Visa signatur

Sinnena är som fallskärmar!
De fungerar bara när dom är öppna.

Permalänk
Medlem

F30 är dock exceptionell vad gäller ISO, precis som de två föregångarna F10 och F11. Oktagonala pixlar och en allmänt ganska stor CCD, för maximal storlek på varje enskild pixel. Att de inte har dragits med i megapixelracet hjälper också (6MP duger utmärkt för det mesta, mer pixlar betyder i allmänhet brusigare bilder). Verkar inte vara många kompaktkameratillverkare som har lyckats slå Fuji med traditionella CCDer ännu.

Permalänk

jag hade en gammal minolta dimage E50 jag hade absolut inga problem med grynighet med den kameran, äger nu en canon ixus 60