Permalänk
Medlem

8800GTS vs. 7900GTO

Vet inte om detta har tagits upp, gjorde en sökning men hitta ingenting...

Byggde ihop en dator åt en kompis innehållandes ett 8800GTS 320mb, han är inte nöjd med kortet eftersom att drivrutinerna är så buggade.

Han kan tex inte spela HL2 på grund av "fog issue", han kan inte heller låsa sin refreshrate.

Eftersom att jag inte spelar HL2 eller är i behov av att låsa min refreshrate så tänkte jag att han kan få använda mitt 7900GTO (som fungerar som ett GTX) tills buggarna är fixade i 8800 drivisarna.

Men jag undrar vem som tjänar mest på det? Är 8800 320mb lika bra som 7900GTX 512mb i dagens spel? Vill ju inte få sämre prestanda.

Vad säger ni?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

8800GTS är ruskigt mycket bättre än 7900GTO.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Buggade drivrutiner? Är det inte samma drivrutiner (forceware) till 8800 och 7900 ?
Om det är Vista han använder så är det väll att Nvidia ska få iordning på sina Vista drivrutiner rent generellt.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Haha. Roligt att folk har problem att köra HL2 med 8800 GTS när jag maxar inställningarna på HL2 med mitt budgetkort x1300 256 MB.

Antar att din kompis kör med Vista x64. Annars borde det inte vara några problem. Är det så så skulle jag rekommendera att han bytar till x86 istället för att köra 7800 GTO.

Hade verkligen velat se vad 8800 presterar på mitt system. Tyvärr går det inte att sätta in det då jag endast kan sätta in enkla pci-e och inte dubbla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beautiful_Barca
Haha. Roligt att folk har problem att köra HL2 med 8800 GTS när jag maxar inställningarna på HL2 med mitt budgetkort x1300 256 MB.

Antar att din kompis kör med Vista x64. Annars borde det inte vara några problem. Är det så så skulle jag rekommendera att han bytar till x86 istället för att köra 7800 GTO.

Hade verkligen velat se vad 8800 presterar på mitt system. Tyvärr går det inte att sätta in det då jag endast kan sätta in enkla pci-e och inte dubbla.

du behöver inte dubbla PCI-e för att amvända ett 8800.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
du behöver inte dubbla PCI-e för att amvända ett 8800.

Som tar upp två pci-platser menar han.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Som tar upp två pci-platser menar han.

Precis

Permalänk
Medlem

Han använder Windows XP x86 än så länge, skulle det fungera bättre med Vista menar ni?

Och nej det är inte samma drivare, det är andra till 8800 kort.

X86 -> Vart hittar jag tester som styrker detta?

Hittade detta:

http://forum.coolaler.com/showthread.php?t=141105

och detta:

http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/67909965/m...

I det första framgår det inte om det var 320mb eller 640mb versionen, och i det andra så var det 640mb versionen som testades (detta var ju bättre än 7900GTX)

Men det verkar ju inte skilja så mycket på 320 och 640 mb så jag antar att 8800GTS 320mb är ganska mycket bättre än mitt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Vilka drivutiner använder din kamrat då? Det finns 97.92 (tror jag det var) och så finns det BETA-drivrutiner 100?? något.

Det jag menade var om han använde Vista så vore det kanske inte så konstigt om han fick något fel då Nvidia (mig veterligen)
ej har spottat ut några FULLT-kompatibla/fungerande drivrutiner till Nvidia&Vista.

Och till sist, ja 8800 korten är kraftigare.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Tog de senaste som fanns för typ 2 veckor sedan, 97.xx iaf.

Kommer jag förlora någonting överhuvudtaget på att gå från 512 till 320mb? Kommer troligtvis att spela i upplösningen 1680x1050 med minst 4xx AA samt 8xAF.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

behöver man inte sli!? har för mig att det är just ett sådant kort som är byggt av två kort som gör att man måste ha sli för att kunna köra änns ett kort. jag har säkert fel. men vet att nvidia gjort sdåant kort... som totlat skulle bli som fyra kort om man körde med båda sli platserna. snakcka om begränsning vilka som kunde uppgradera med det graffat. jaja 8800 kanske är quad gpu eller dyligt. vad vet jag mera änn att dett krossar det mästa eller allt som finns på marknaden. å så stöder det dx10 i vista. nä råd honom att behålla kortet eller lura honom. men de e du som borde lägga pengar i mellan... sök här på swe om tester får du se resultaten!

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

För att få den gamla Refreshrate overried i nvidia kontrollpanelen så kör med denna drivrutinen http://www.ngohq.com/news/9293-ngo-nvidia-optimized-driver-v2...

Är en drivrutin som är byggd på nvidias, fast lagt till den klassiska kontrollpanelen.

Kör med den själv, kan inte leva utan den

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem

Edit: Glöm det, jag måste lära mig läsa....

Permalänk

kan ju alltid köra reforce oxå, låst mitt 7900gt till 100hz i allt, eller högre, programmet kollar vad skärmen klarar och låser alla refrech rates till maximum för den upplösningen man kör, ganska bra.

är det bara till vista 8800 drivarna är buggiga? funkar dom bra till xp, har funderat på ett 8800gtx men känner att betalar jag 5k+ för ett kort så ska det fungera utan problem. ska köra det under xp så om drivarna till det är bra för xp kanske man ska slå till?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
behöver man inte sli!? har för mig att det är just ett sådant kort som är byggt av två kort som gör att man måste ha sli för att kunna köra änns ett kort. jag har säkert fel. men vet att nvidia gjort sdåant kort... som totlat skulle bli som fyra kort om man körde med båda sli platserna. snakcka om begränsning vilka som kunde uppgradera med det graffat. jaja 8800 kanske är quad gpu eller dyligt. vad vet jag mera änn att dett krossar det mästa eller allt som finns på marknaden. å så stöder det dx10 i vista. nä råd honom att behålla kortet eller lura honom. men de e du som borde lägga pengar i mellan... sök här på swe om tester får du se resultaten!

Nu tänker du på 7950GX2, som har två grafikkärnor. 8800GTS har en grafikkärna, som de flesta andra grafikkort (mao behöver man inte ett SLI-mobo).

När det gäller vilket som är bäst av 7900GTO 512MB och 8800GTS 320MB, så är det 8800GTS, vid högre upplösningar börjar 7900GTO ha nytta av mer grafikminne, men 8800GTS är kraftfullare, så det är fortfarande det bättre kortet.
Här är ett test på skillnaden mellan 8800GTS 320MB och bla 7900GTX 512MB:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2926&p=2

Det är bara när upplösningarna börjar bli extrema som man märker någon större skillnad. I 1600x1200 som är mest lik den upplösning du kommer att köra i så är 8800GTS det klart bättre kortet. Det är endast i FEAR med högsta grafikinställningar och 4x AA, samt i Quake i ultra quality med okomprimerade massivt stora texturer (skillnaden i bildkvalitet mellan high och ultra high är minimal, men minnesåtgången är massiv i ultra high) som 7900GTX drar nytta av sina 512MB minne (eller rättare sagt 8800GTS 320MB begränsas av sitt mindre minne).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ok. men det där är ingen länk direkt till en gämförelse. står bara info om 8800!

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
ok. men det där är ingen länk direkt till en gämförelse. står bara info om 8800!

Hehe, har du aldrig sett en recension, det finns både en knapp för att hoppa till nästa sida och ett artikelindex. Anledningen till att jag inte länkade in till en viss sida med testjämförelser var för att inte det skall bryta ut någon diskussion om "jamen det är på den sidan ja, på sidan 4 så ser det ut såhär i det här spelet".
Min slutsats är för hela testen. Om man inte orkar gå ned till artikelindex och kolla igenom testen själv är man bra lat. (skall jag tugga maten åt dig också lille pojk )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

tomshardware har vga charts...sen om man vill tro på testerna är en annan 5a men dom är nog hyfsat verkliga antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har kört både singel & 2x7900GTO(512) i min burk & har nu ett singel 8800GTS (640MB).

Kan säga att GTS:et är ungefär lika bra som 2x7900GTO@SLI.
Det skiljer kanske 500pts i 3Dm06 & 5-10FPS till SLI-configens fördel,
men då har jag inte mer än modest klock på GTS:et, 575/1800 som i sign.
(Jag kör allt jag kan i 1920x1200)

Ett singel 7900GTO har ingen suck.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag har kört både singel & 2x7900GTO(512) i min burk & har nu ett singel 8800GTS (640MB).

Kan säga att GTS:et är ungefär lika bra som 2x7900GTO@SLI.
Det skiljer kanske 500pts i 3Dm06 & 5-10FPS till SLI-configens fördel,
men då har jag inte mer än modest klock på GTS:et, 575/1800 som i sign.
(Jag kör allt jag kan i 1920x1200)

Ett singel 7900GTO har ingen suck.

Mvh

Kan köpa det sista GTO av mig fast det är dock ett GTX (Flashat). Kan du ju ha som fysikkort.

Sorry för off T-

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kan köpa det sista GTO av mig fast det är dock ett GTX (Flashat). Kan du ju ha som fysikkort.

Sorry för off T-

Schysst av dig, men jag hade ju två tidigare, men sålde av ett här via Swec-marknaden,
när jag bytte upp mig till 8800-kortet.

Har satt det jag hade kvar i sambons dator för att det ska gå att ha lite mini-lan
här när det kommer folk & så, hon har ju en 24" hon med så det behövs där.

Tack iaf, som sagt.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

En fråga bara, funderar på o byta upp mig från mitt 7900gt till ett 8800gts, kommer mitt nätagg o palla det och resten av systemet? Det är ett tagan 430 watt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
En fråga bara, funderar på o byta upp mig från mitt 7900gt till ett 8800gts, kommer mitt nätagg o palla det och resten av systemet? Det är ett tagan 430 watt?

Om du har de komponenter som står i din signatur så, ja det kommer gå fint. Tagan är kvalité.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Inaktiv

Unbalanced bra de Tänkte så när ja köpte agget, bättre o köra ett med lite lägre watt som är dyrare och ÄR bättre än tex ett norhtq på 500-600 watt för samma pris, men som irl säkert inte skulle kunna leverera detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Schysst av dig, men jag hade ju två tidigare, men sålde av ett här via Swec-marknaden,
när jag bytte upp mig till 8800-kortet.

Har satt det jag hade kvar i sambons dator för att det ska gå att ha lite mini-lan
här när det kommer folk & så, hon har ju en 24" hon med så det behövs där.

Tack iaf, som sagt.

Mvh

Np

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.