W880i + HBH-DS970 = dålig bas? Samt låtlistning.

Permalänk
Hedersmedlem

W880i + HBH-DS970 = dålig bas? Samt låtlistning.

1. Hämtade mitt HBH-DS970 ikväll. Förde över ett par låtar till min telefon (Sony Ericsson W880i) och till min besvikelse så är basen inget hurra över. Har sökt lite och vissa verkar tycka basen är väldigt bra, andra lutar mer åt mitt håll. Pratar vi bara om olika smak och tycke eller har jag helt missat någon inställning?

Equalizers verkar inte ha någon effekt på Bluetooth-headset, eller? Testar jag med sladdlurarna som följde med så är ljudet helt ok. (Inte lika bra som med min iriver u10 med samma lurar, men det är helt klart godkänt.)

2. Jag får inte låtlistningen på W880i att göra som jag vill, eller visa upp någon större logik Går jag in på t.ex. 'Artister' eller 'Album' så visas låtarna i oording för de flesta artister/album. T.ex. låt 1, 3, 5, 7, 9, 10, 8, 6, 4, 2 eller till och med splittat på flera album. Men för vissa artister/album fungerar det perfekt. Har testat att ändra filnamn, id3-taggar, överföringssätt men inte kommit fram till något. Går ju att skapa en 'Spellista' för varje album så visas allt som det ska under den, men det känns ju som en fullösning...

Några förslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jämfört med HPM-70 (lurarna som följer med W880i) är ljudet i mitt DS970 sämre, någon jätteskillnad är det dock inte (förväntar mig inte lika bra ljud via trådlöst) och jag tycker basen pumpar på gott nog. Men jag kan tänka mig att riktiga basälskare tycker det är för klent.

EQ-inställningen verkar inte ha någon effekt när man kör DS970, har inte reflekterat över det men provade nu, ställde in "Bas" när jag köpte luren och har inte ändrat sedan dess (hur fan kan man använda "MegaBass" - det blir ju bara bas och gör ont i öronen efter 30 sekunder med in-earlurar:)).

Låtlistningen hade jag lite problem med med ett album, sporadiskt huruvida låtarna kom i rätt ordning eller inte. Det var exakt samma symptom som du beskriver Castor, men bara på ett album. Antagligen lite kompabilitetsproblem hos nya mjukvaran i W880i, hoppas det kommer en uppdatering snart.

Ibland så tappar spelaren minnet av var jag lyssnat på musik sist när jag använder DS-970, det är väldigt sporadiskt också. Irriterande när jag pausar för att exempelvis betala i en butik och sedan ska fortsätta lyssna så börjar den om från första låten, ibland fortsätter den där jag var.

En annan sak jag upptäckt med mediaspelaren är att den inte klarar att visa tiden korrekt för låtar över en timme. Jag har en del mixar som inte har någon paus mellan låtarna och därför uppfattas som en 1.5h lång låt, då blir det galet i tidräkningen. En riktigt liten detalj som inte spelar roll egentligen, men rätt ska vara rätt!

Till sist, HBH-DS970 är ingen audiofilpryl för er som funderar på att köpa, Bluetooth-radio är inte det bästa protokollet i världen att strömma musik igenom. Men jag gillar mitt, särskilt i kombination med en riktig Walkmanlur. iPoden stannar hemma allt oftare.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Avstängd

min funkar perfekt. bra bas o allt. byt ut den.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren!

Någon basälskare är jag nog inte, detta är första gången sedan... tja, någon gång på 90-talet då jag fick min första bärbara-CD som jag skulle vilja ha mer, normalt brukar jag vilja ha mindre än max. Men det är kanske jag som börjar bli döv på gamla dar

Har lyssnat lite mer nu under natten och tror jag kan leva med ljudet. Bytte till det största lurgummit vilket fick en liten positiv effekt. En equalizer hade dock varit gott att få pilla på. Ska se om jag kan få provlyssna ett annat par DS970 så att det inte är mina det är något fel på.

Två frågor till:
1. Har ni också ett klickljud vid låtbyterna?
2. Hur upplever ni batteritiden? Klarar DS970 upp mot fem timmar?

Hoppas de kan fixa till mjukvaran. Var länge sedan jag hade en mp3 spelare med liknande problem, och i den här prisklassen är det ju lite skamligt då telefonen marknadsförs som en musikmobil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Ett litet väldigt tyst ljud, klickljud eller "uppkopplingsljud" hörs vid låtbyte hos mig.
2. Batteritiden på mitt upp till 4 timmar i bästa fall. Knappt godkänt, men om man jämför med de flesta andra konkurrenter så är det mycket bra om man räknar in storleken.

Det låter på din beskrivning Castor som att du har ett fullt normalt DS970 tycker jag.

Ny mjukvara är på väg till W880i, finns faktiskt redan att ladda hem och flasha från Wotanserver.com för 7€, vilket brukar innebära att nya softwaren snart kommer via SEUS gratis.
Ett litet tips, eftersom "C" även agerar som on/off på W880i kan man inte använda den vid flash - håll ner 2 istället när programmet ber om "C".

Det finns även mjukvaruuppdatering till DS970, men det kan endast servicepoint utföra.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, tack för infon

Har fem timmars resväg till jobbet så jag hade hoppats på att det skulle klara upp mot fem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Okej, tack för infon

Har fem timmars resväg till jobbet så jag hade hoppats på att det skulle klara upp mot fem.

Mitt har nästan ett år på nacken, batteriet börjar nog närma sig sitt slut, vill minnas att jag hade längre batteritid innan. Med andra ord, du ska nog kunna kräma ur fem timmar förhoppningsvis.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Avstängd

DPY flasha den istället hos din lokala mobilverkstad. bättre/säkrare/mindre buggar (får den nyaste mjukvaran inlagd från scratch). självklart är det gratis. (gäller hela din 2-åriga garanti)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, hoppas det är okej

fick en w880c. ja c. idag. men alltså ja blir helt förtvivlad när ja lyssnar på spelaren med lurar. så fort jag drar upp basen i equ.n så är det som att luren inte orkar driva basen. när det "blir" bas i en låt tystas diskanten osv ner och man hör att basen har svårt att ens låta som den ska. någon som har samma problem? eller äre bara min skit-c-version? jag laddade den med en laddare till en annan sonyericsson. kan det ha något med att batteriet är fel laddat eller något, att den inte har laddats med rätt power på något sätt?

får lixom känslan att själva telefonen inte orkar med basen. har haft andra walkmantelefoner och inte stött på detta problem, är det bara min telefon?

kan tillägga att detta problem bara hörs vid 4-ljudpluppar eller mer (dvs mer än halva ljudnivån)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar

Det finns även mjukvaruuppdatering till DS970, men det kan endast servicepoint utföra.

Vet du vilken den senaste mjukvaran är till DS970? När jag kollar under Verktyg>Tillbehör>HBH-DS970 på min P990 så hittar jag att min har mjukvaran R2C. Vilken har du?

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sultan
Vet du vilken den senaste mjukvaran är till DS970? När jag kollar under Verktyg>Tillbehör>HBH-DS970 på min P990 så hittar jag att min har mjukvaran R2C. Vilken har du?

R2D, min har just kommit från service med uppdatering.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Väcker en lite gammal tråd istället för att starta en ny...

Ska precis köpa mig en w880i, främst pga dess snygga utsende och slimade design, men tanken är endå att jag ska byta ut min ipod (vilken istället helt ska dedikeras till att spela i bilen).

Har kollat runt lite och fastnade även för DS970-lurarna, frågan är, kommer jag bli nöjd med ljudet? Vad tror ni? Just nu har jag en ipod nano och Koss the sparkplug-lurar (inga audiofillurar, men jag gillar basen ) funderar på att köpa DS970 och om jag inte gillar ljudet helt sonika klippa sladdarna och löda på mina koss-snäckor istället. Hur "dåligt" blir ljudet egentligen när man streamar det över BT?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |