Systemkamera för nybörjare, Nikon vs Canon?

Permalänk
Medlem

Systemkamera för nybörjare, Nikon vs Canon?

Funderar på att skaffa mig en systemkamera. Är nybörjare och är lite sugen på att hitta nåt begagnat. Av vad jag kunnat läsa så verkar Canon EOS 350 samt Nikon D50 vara fina kameror för nybörjare? (ingen erfaranhet av fotografering sedan tidigare)

Vad säger ni? Vilken är bäst båda kostar ju ca 5500 kr nya med kit? Så var borde ett bra begagnatpris ligga på? Finns det några bra sidor för just fotografering?

Hur är lite äldre(?) modeller som EOS 300d eller Nikon D40, bra instegskameror?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

Nikon D40 är nyare än D50

Äger själv en D40 och tycker den är väldigt trevlig att fotografera med, ligger bra i handen, tar bra bilder och är lättarbetad och förståelig. Det känns även som kvalitet när man tar på den, tycker inte att Eos 350D/400D känns lika välbyggda (har dock bara varit i kontakt med dem i affärer).

Nackdelar som brukar komma upp när man talar om D40:in är avsaknaden av inbyggd autofouks = att när tiden kommer till att köpa nytt objektiv så måste man köpa ett med autofokus inbyggt. Dessutom har den bara 3 autofokus-punkter, jag stör mig inte på det, men så är det även min första kontakt med systemkameror

Ett stående tips när det gäller systemkameror är att gå och känna på de olika kamerorna då alla tar bra bilder osv. Vissa tycker att Eos-modellerna är för små medan andra tycker de är lagom mm...

Permalänk
Medlem

Har du stora händer så skulle jag gå för en D50, stod själv och valde mellan D40, D50, D70s, EOS350/400 slutade med en D70s pga skön att hålla i kändes välbyggd sen fick jag med 18-70mm objektivet där. Sen Satsa Hellre på en D50 istället för en D40 då du får större tillgång till fler objektiv.

Sen Canon är ju fina grejor också mest en smaksak av vad du väljer.

ang fotosider har du ju Fotosidan.se som är helt ok

Lycka till med valet

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda begangnat just nu är nog D70s Kit. De brukar gå på ~5000:-.

D40 har som sagt ingen inbyggd af motor, det går heller inte att använda piratoptik om man vill ha af.

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter en kameran för "allmän" fotografering och inte har några specialintressen (astrofoto, extremmakro eller fågelfoto, tex) som kräver speciell utrustning så kan du välja det som känns bäst när du håller det i handen.
För specialändamål bör man titta lite på vad systemet som helhet erbjuder.
300D är en bra kamera, men väldigt långsam. Inget som jag skulle rekommendera direkt, om man inte får den VÄLDIGT billigt.
D50 eller 350D är nog de två kamerorna jag främst skulle titta på som helt ny på systemkameror.
Pentax K100D och K110D är för all del en alldeles utmärkta kameror med...

mixdisk:
Sigma har ett flertal objektiv med HSM, som går utmärkt att använda på D40 och få AF. Man blir ju dock en smula begränsad i valet av optik, trots allt, och jag skulle personligen välja D50 framför D40 alla dagar i veckan. D70 är åxå finfin, även om jag eg tycker att 5kkr är lite i överkant för ett begagnat kit...

Permalänk
Medlem

Jag tror att en Nikon D40 med standardobjektiv 18-55 är lagom för mig till en början, men jag ska nog gå och känna på en Canon EOS 350 och Nikon D40 i butik för att se vilken som kommer passa bäst.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

om du inte bestämt dig än...

Jag ahr själv en Canon 350D och har tagit ett antal tusen bilder med den, och tycker att den fungerar mycket bra oftast. Har inte fotat speciellt mycket med D50, därav inte så mycket kommentarer runt denna. Men här är mina synpunkter:

Canon 350D
Fördelar: Bra vid höga ISO-värden (när det är mörkt har man ett högre ISO-värde för att kameran ska bli mer ljuskänslig), liten och kan alltid tas med, en MASSA objektiv att välja mellan när man ska bygga på med nya objektiv.
Nackdelar: Känns lite plastig, liten sökare, kan vara för liten om man har stora händer (fast det är mest en vanesak).

Nikon D40
Fördelar: Stor och ljusstark sökare.
Fördelar: Större och klumpigare, färre objektiv att välja mellan senare, för få autofokuspunkter (tycker jag).

Kan också varmt rekommendera fotosidan.se - där håller en massa proffsfotografer till och man kan få bra svar på de flesta frågor man har (oftast genom att bara använda sökfunktiónen).

Skulle också rekommendera att lägga det mesta av krutet på bra objektiv - dom kan du ha en massa år men huset kommer du förmodligen vilja byta de närmsta två-tre åren...

Permalänk
Medlem

Var och kände på Canon 350 och Nikon D40 i butik igår och gillade verkligen D40 mycket mer. Prisskillnaden känns inte direkt motiverad. Dock funderar jag på om man gör bort sig att köpa D40 och ska gå o köpa D50 istället?

Ungefär samma pris och D50 kan ju använda gaml objektiv så man akn fynda mer begagnat. Samt att den har 5 fokuspunkter mot D40's 3? Är detta något att tänka på som glad amatör eller ska man köpa D40 som är lite mindre och nyare?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

D40 är ju en bra kamera men du låser dig ju vid objektiv som måste ha autofokus inbyggt och då faller en del väldigt bra objektiv bort. Så en D50 är bättre på den punkten, den är iofs lite större men en mkt bra kamera så jag hade valt D50 istället för D40, mer objektiv osv till D50n

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Begagnad D50 + ett par objektiv är mitt tips!

Permalänk
Medlem

Jag och sambon köpte en D40, vi är iallafall jättenöjda. Kit objektivet har autofokus inbyggt.

Men nu är vi ju inte pro fotografer heller iofs..

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Eller Pentax K100d...

Riktigt bra kamera

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Vi är själva inga super fotografer så därför känns den väldigt värd. Jag har väl tänkt att köpa mig ett 55-200 objektiv till den senare med. runt 2000 kr med AF-motor.

D40 har ju större och bättre skärm. Den är lite mindre och lättare än D50 men känns ändå väldigt välbyggd och gedigen.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Det är väl främst om man blir "biten" och vill ha möjlighet att göra begagnatklipp som det är en stor nackdel med D40 kontra D50. D50 har dock inte bara fler AF-punkter utan åxå bättre (snabbare/mer exakt) autofokus än D40. För "medelsvensson" är det dock inte några större skillnader.

Millow:
Det kan vara värt att titta på den version av 55-200:an som har VR åxå, när det blir dags att skaffa telezoom. Lite dyrare, men VR kan vara användbart på en relativt ljussvag telezoom, särskilt som den ändå inte kostar SÅ mycket mer.

Bighair:
D40 är väl i stort sett samma storlek som 350D. D50, däremot, är en bra bit större (vilket jag personligen ser som en fördel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det är väl främst om man blir "biten" och vill ha möjlighet att göra begagnatklipp som det är en stor nackdel med D40 kontra D50. D50 har dock inte bara fler AF-punkter utan åxå bättre (snabbare/mer exakt) autofokus än D40. För "medelsvensson" är det dock inte några större skillnader.

Utöver möjligheten att köpa begagnade objektiv och fler varianter av de sorts objektiv som finns både med och utan AF-S finns det även en grupp objektiv som nästan förvinner helt om man vill ha AF och har en D40, nämligen fasta objektiv. Det finns visserligen några fasta AF-S-objektiv, men de är få och täcker långt från alla brännvidder.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Har nog bara tänkt köpa 18-55 och 55-200 objektiv till denna kameran och skulle jag fastna i fotograferingen så kommer jag nog uppgradera kameran senare.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Utöver möjligheten att köpa begagnade objektiv och fler varianter av de sorts objektiv som finns både med och utan AF-S finns det även en grupp objektiv som nästan förvinner helt om man vill ha AF och har en D40, nämligen fasta objektiv. Det finns visserligen några fasta AF-S-objektiv, men de är få och täcker långt från alla brännvidder.

Helt sant, fast detdär med att köpa fasta objektiv är väl åxå något som hör "biten" till, i första hand...

Permalänk
Medlem

Bildkvaliteten då? Om man bara tänker använda 18-55 och 55-200 objektivcen som är "standard" med denna kameran så är väl det inget problem.

Men hur är bildkvaliteten mellan exempelvis Canon EOS 350, Nikon D40 och D50, det är ju ändå det viktigaste? Samt att den ska vara enkel men ändå så avancerad att man kan ställa in allt och lära sig hur allt funkar så man har bra koll när man byter upp sig till något bättre?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har själv haft samma problem av val

Men jag bestämde mig enkelt för Nikon då den känns dessutom mer kvalite.

Canon är för plastig för min smak

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Canon, Nikon, Minolta, osv, osv, osv. spelar inte så stor roll när du ändå är nybörjare. men visst, Canon och Nikon sägs va dom bästa kameramärkena.

köp en någorlunda bra +5 megapixel, räcker gott o väl.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

jag vill slå ett slag för Pentax.

med k100d får du antiskakfuntion inbyggd i huset och dessutom 11 punkters af. om du vill ha ett 50-200mm objektiv så finns samsung 50-200 för 1150 kr (samma objektiv som pentax egna som kostar 2300kr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
jag vill slå ett slag för Pentax.

med k100d får du antiskakfuntion inbyggd i huset och dessutom 11 punkters af. om du vill ha ett 50-200mm objektiv så finns samsung 50-200 för 1150 kr (samma objektiv som pentax egna som kostar 2300kr)

som dessutom inte bara är billigt utan även ruggigt bra.

Jag började med k100d + 18-55 + 50-200 i somras och de var verkligen riktigt trevliga. Nu sitter jag här med pentax-prylar för 20 tusen...

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
Canon, Nikon, Minolta, osv, osv, osv. spelar inte så stor roll när du ändå är nybörjare. men visst, Canon och Nikon sägs va dom bästa kameramärkena.

köp en någorlunda bra +5 megapixel, räcker gott o väl.

4MP räcker rätt bra det också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
som dessutom inte bara är billigt utan även ruggigt bra.

Jag började med k100d + 18-55 + 50-200 i somras och de var verkligen riktigt trevliga. Nu sitter jag här med pentax-prylar för 20 tusen...

Håller med där. Har också K100D och den gillar jag skarpt. Ska köpa samsung 50-200 så fort det går att få tag på och kör med pappas gamla pentaxutrustning också. Tycker det fungerar riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Jodå, K100D är nog ett bra val. Pentax-systemet är väldigt trevligt, det finns så många fina fasta objektiv och så får man bildstabilisering i vartenda ett eftersom den sitter i sensorn.

Och vill du uppgradera sedan finns K10D. Det är en underbar kamera

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Får jag fråga en rätt dum fråga?

Om man har objektiv utan AF-motor inbyggt till en D40, får man ändra fokus manuellt då med själva objektivet? Eller har jag förståt det helt fel? :S

Permalänk
Medlem

Nej, det tror jag inte att du gjort. Kamerahuset har ingen autofokusmotor, och har inte heller objektivet det får man fokusera manuellt genom att vrida på fokusringen.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Ok, men om objektivet har det, då fungerar det precis som en vanlig systemkameras fokus?

Permalänk
Medlem

Japp, det gör det.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Oki tack för informationen.

Jag är kluven; ska jag välja en IXUS 70 (billigare, smidig) eller en Nikon D40? Fördelen med D40 är ju att man lättare kan utveckla sin fotografi till mer avancerade saker än med en vanlig kompakt kamera.