Microsofts framtida operativsystem enbart 64 bit

Permalänk
Melding Plague

Microsofts framtida operativsystem enbart 64 bit

Windows Vista och Windows Server 2008 blir Microsofts sista operativsystem för 32 bit-processorer.

Läs nyheten: Microsofts framtida operativsystem enbart 64 bit

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

då lär väl ändå de flesta gått över så?

Permalänk
Medlem

inte alls oväntat. Säljs ju bara 64bit processorer nu..

Permalänk

Äntligen säger jag bara. 64bit tekniken för konsumenter har funnits rätt länge och inte utnyttjats speciellt mycket. Bara nu Börjar man märka att två kärniga processorer behövs mer och mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

är core 2 duo 64bits? jag som fått för mig att e6600 var 32bits och inte kunnat bestämma mig pga av det..

Permalänk
Medlem

Alla core 2 duo är 64-bitars. Bra val av Microsoft!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
är core 2 duo 64bits? jag som fått för mig att e6600 var 32bits och inte kunnat bestämma mig pga av det..

Den går att köra i både 32/64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
är core 2 duo 64bits? jag som fått för mig att e6600 var 32bits och inte kunnat bestämma mig pga av det..

Alla Intel desktop-cpu de senaste tre åren har varit 64-bitars... sen Pentium 4 rev E/F. Välkommen till en ny värld.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

det inneär att de överger handdatormarknaden (PDA/Smartphone) alternativt att den också blir 64bit...

vi får väl se....hmm 64bit i telefonen - nödvändigt att kunna köra flera tyngre apps samtidigt som utnyttjar detta....

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Väldans bra, men varför inte tidigare? fanns inte mycket andledning att släppa Vista i 32 bits version alls tycker jag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

fan va nice att den klarar 64bits inte hängt med senaste åren riktigt då "passionen" försvann efter min nuvarande rig. men börjar ju bli dags med nytt nu till slut.. det här var ju inte en dålig nyhet då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Väldans bra, men varför inte tidigare? fanns inte mycket andledning att släppa Vista i 32 bits version alls tycker jag

Pga. pengar. Alltid. Det finns många potentiella kunder som fortfarande sitter på 32-bitars processorer, typexempel Athlon XP eller de äldre P4orna som fortfarande är vida spridda.

Men visst vill de flesta av oss någorlunda uppdaterade och kunniga att de satsar 100% på 64-bitars.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Pga. pengar. Alltid. Det finns många potentiella kunder som fortfarande sitter på 32-bitars processorer, typexempel Athlon XP eller de äldre P4orna som fortfarande är vida spridda.

Men visst vill de flesta av oss någorlunda uppdaterade och kunniga att de satsar 100% på 64-bitars.

Lär ju ta ett antal år innan nästa os dyker upp dock, och vid det laget så är det nog lika aktuellt att köra det os:et på en sådan burk som vad det är att köra Vista på en gammal Duron 1ghz idag.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Lär ju ta ett antal år innan nästa os dyker upp dock, och vid det laget så är det nog lika aktuellt att köra det os:et på en sådan burk som vad det är att köra Vista på en gammal Duron 1ghz idag.

Jodå, du har helt rätt. Men jag skrev om Vista och inte kommande OS.
De gjorde inte Vista enbart i 64-bit eftersom det fanns många kunder som fortfarande satt på 32-bitars processorer.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Får se om de vågar dumpa BIOS till förmån för EFI. DET hade varit en nyhet.

Permalänk
Medlem

bra val kunde skätt tidigare dock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det inneär att de överger handdatormarknaden (PDA/Smartphone) alternativt att den också blir 64bit...

vi får väl se....hmm 64bit i telefonen - nödvändigt att kunna köra flera tyngre apps samtidigt som utnyttjar detta....

Varför skulle de göra det? Så svårt är det inte för microsoft att kompilera kärnan för olika sorters processorer till PDA och dyl. Det är nog bara desktop och server de ska växla över till 64-bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Lär ju ta ett antal år innan nästa os dyker upp dock, och vid det laget så är det nog lika aktuellt att köra det os:et på en sådan burk som vad det är att köra Vista på en gammal Duron 1ghz idag.

Windows Vienna år2009?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

64-bit ger nog inte så stor prestandafördel. Där man vill ha prestanda så försöker man väl köra i SSE-läget. SSE4 som ska komma i processorerna verkar intressant.

Att ha mer än fyra likadana X86/X64-kärnor är inte vettigt. Om några år har väl CPU:n förhoppningsvis fått speciella kärnor som kan hantera flyttalsoperationer mycket snabbare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det inneär att de överger handdatormarknaden (PDA/Smartphone) alternativt att den också blir 64bit...

vi får väl se....hmm 64bit i telefonen - nödvändigt att kunna köra flera tyngre apps samtidigt som utnyttjar detta....

När kom det något nytt där?

Står Windows Pocket PC PRO 2003 på min PDA som knappt är 1år

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Alla Intel desktop-cpu de senaste tre åren har varit 64-bitars... sen Pentium 4 rev E/F. Välkommen till en ny värld.

Core Duo, Yonah, var endast 32 bitars. Och det var inte så länge sedan den var aktuell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Windows Vienna år2009?

Tvivlar starkt på att de skulle hinna få klart något så fort.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Tvivlar starkt på att de skulle hinna få klart något så fort.

Windows ME och sen Windows 2000 då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Core Duo, Yonah, var endast 32 bitars. Och det var inte så länge sedan den var aktuell.

Den var ju en laptop cpu till allra största delen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Windows Vienna år2009?

Är du helt säker?

Xp kom ut år 2002 om jag inte minns fel!
Vista kom ut 2007!

Och du menar NY OS kommer 2009?

Permalänk
Hedersmedlem

xp kom 2001....

frågan är om de kanske kan lösa så att vista funkar ist

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Helt logiskt val av Microsoft.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Är du helt säker?

Nej.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Server 2008? Någon som sitter på lite information om det operativsystemet?
Hur står det mot Server 2003?

Sitter själv på Server 2003 och kan säga att det är märkbar skillnad mot XP.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Jupp, framtida operativ system från Microsoft blir endast 64-bit.

Men med Linux, så kan du kompilera ditt system själv, och själv välja om du vill ha 32-bit eller 64-bit.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!