Dela på splittfälgar, kommer jag få ihop dom igen?

Permalänk
Graded.se

Dela på splittfälgar, kommer jag få ihop dom igen?

Jag håller på med ett nytt litet projekt, och är i behov av att dela på mina splitt fälgar..
Såhär ser splittfälgarna ut:

Att dela på dom borde inte vara några problem

Frågan är om jag kommer få ihop dom utan att dom blir vinda eller att det uppstår vibrationer när jag är ute och åker, för det vill man ju inte

Nå går det som privatperson eller måste man ha nå galna verktyg?

Permalänk

Du får ju spänna dem korsvis för att få dem så rakt på fälgen igen som möjligt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Graded.se

räcker det med en sådan metod?
Vill ju garanterat inte ha något vingel!

Är inte så kul i 250 börja uppleva vibrationer =/

Bör man balansera om fälgarna efter ingräppet isof?

Får se hurvida jag ska våga mig på det

Kanske borde fråga på något mera anpassat forum också, men tyckte det var roligt att pröva ÖÄ lite grann

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
räcker det med en sådan metod?
Vill ju garanterat inte ha något vingel!

Är inte så kul i 250 börja uppleva vibrationer =/

Bör man balansera om fälgarna efter ingräppet isof?

Får se hurvida jag ska våga mig på det

Kanske borde fråga på något mera anpassat forum också, men tyckte det var roligt att pröva ÖÄ lite grann

Eller så slutar du vara tuffa killen som kör i 250.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone

? Va?

Fråga på zatzy istället eller 6speedonline. Tror du får vettigare svar där.

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone

Huh? Tuffa killen vet jag inte...

Tanken är att detta ska bli mina nya banfälgar... Så dom kommer ju utstå endel pisk!

Gillar inte något av ovannämda forumt..

Men finns givetvis många andra bra

Svaren som fanns att hita på swec verkar ju inte överdrivet givande

Permalänk
Medlem

Jag hade nog plockat isrä dem och sedan vid ihopsättningen kört att skruva in skruvana korsvis samt med någon sorts mätare som mäter hur mycket jag drar åt varje skruv (vet inte vad de kallas).

Därefter på med däck och en balansering och så är problemet löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag hade nog plockat isrä dem och sedan vid ihopsättningen kört att skruva in skruvana korsvis samt med någon sorts mätare som mäter hur mycket jag drar åt varje skruv (vet inte vad de kallas).

Därefter på med däck och en balansering och så är problemet löst.

Moment skaft...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Moment skaft...

Eller snarare momentnyckel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

här så planerar man projekt utan att berätta om dom...:D

Ingen av dina bilar pallar 250 just nu

Jag skulle undvika att dela på ett par splittfälgar,, att få ihop dom i perfekt balans senare kan vara ett heslike vad jag har läst! (observera : LÄST)

Varför är du i behov av att dela dom, lackering?

Hör med Roger vad han säger, annars så finns det ju flera mera avancerade fälgfirmor i närheten/grannstaden!

Edit : Resultatet kan ju bli massiva mängder med balansvikter när du får på däcken, obalans i sidled kan däremot vara ännu värre, speciellt att balansera upp!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört är det ett rent helsinki att få till balansen när man har delat på dem...

Men glid ner på närmsta däckfirma och hör tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Du måste balansera oavsett när du smäller på däck på fälgen.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Bara jag som inte fattar vad som menas med att "dela" på fälgen?
Exakt vad är det som ska kapas?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

För visst har du tänkt ha kromade fälgar på bana?!?!

Kan du inte berätta syftet med att använda fälgarna så kan du inte heller onda dig över att du inte får några bra svar, för vi är inga tankeläsare som ANTOG att dom kommer sitta på en banbil...

Visste du inte att man måste balancera dom efteråt så antar jag att det där med bana var ett påhitt, för det är ju annars väääldigt fränt att åka 250 blås.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill

Kan du inte berätta syftet med att använda fälgarna så kan du inte heller onda dig över att du inte får några bra svar, för vi är inga tankeläsare som ANTOG att dom kommer sitta på en banbil...

Visste du inte att man måste balancera dom efteråt så antar jag att det där med bana var ett påhitt, för det är ju annars väääldigt fränt att åka 250 blås.

Nödvändigt inlägg...

Vad spelar syftet med fälgarna för roll? Delar man på ettpar splittfälgar som frågan var så kan man bara göra det på ett sätt... Oavsett om man ska ha dom till bord i vardagsrummet eller använda på bana...

Vet ej hur ett par splittfälgar fungerar därav frågade jag. Tänkte om man kunde montera centrum helt fast på samma plats igen, då borde man teoretiskt inte behöva balansera.. Men nu verkar det som att det finns endel justermån, och då förstår jag givetvis att man måste balansera om...

Varför kommer man med ideot inlägg när man inte har något vettigt att säga?

Jag om någon håller hastighets begränsningarna på vanliga vägar, och tänker defentift inte hitta på något annat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför ska man inte ha chromade fälgar på bana?
(nu vet jag att Scalare har vart ute och kört tidigare, så då är det inget snack om den saken!)
Att han inte kör för fort på väg kan jag också intyga.

(gud så duktig han är, en ängel ju )

Scalare : skulle tro att det finns en viss justermån på fälgcentrum, precis som du skriver och skulle undvika att dela dom själv!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Snälla, om Scalare säger att han ska ha dem till bankörning så är det väl hans ensak hur han sen använder dem?

Om han sen kommer att köra 250 på ett flygfält, en bana eller utanför ett dagis är hans sak att avgöra vad som är lämpligt eller ej.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Varför ska man inte ha chromade fälgar på bana?
(nu vet jag att Scalare har vart ute och kört tidigare, så då är det inget snack om den saken!)
Att han inte kör för fort på väg kan jag också intyga.

(gud så duktig han är, en ängel ju )

Scalare : skulle tro att det finns en viss justermån på fälgcentrum, precis som du skriver och skulle undvika att dela dom själv!

Alltså tänker du rent praktiskt så kommer chromen knappast sitta kvar länge vid bankörning, då fälgarna "sätts ut för mer" än vad de gör på den genomsnittliga vägen...

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Alltså tänker du rent praktiskt så kommer chromen knappast sitta kvar länge vid bankörning, då fälgarna "sätts ut för mer" än vad de gör på den genomsnittliga vägen...

Det kommer ej vara chrome...

Men oavsett vad så har denna tråden spårat ur.

Men jag har kommit fram till att man inte vågar splitta fälgarna åtminstone så nått bra har det utkommit

Vi får väll se vad man hittar på istället.

Permalänk

Jag har ingen aning, men dom var ruggigt skitsnygga!

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk

Vad är det för fel med att ha blänkade fälgar på en banbil? finns det nått snyggare en ett par svarta ekerfälgar med med en bred polerd kant?

och eftersom det är aluminium fälgar så andvänder man sig inte utav crome utan man slipar och polerar fälgbanan och sedan lägger på flera lager klarlack.

Skulle jag vara du skulle jag ställa frågan på Rejsa.nu istället där vet dom iaf vad dom pratar om.

Annars ringer du och hör med Intera dom är störst i sverige när det handlar och fälgrenoveringar, dock ska dom vara ganska dyra.

http://www.intera-sverige.se/

mer polerade Splitfälgar åt folket, lycka till med renoveringen

Edit:
Till och med innan blingbling tiden hade dom ju blänkande fälgar på banbilarna

(och lite Bmw porr skadar ju inte)

Permalänk
Medlem

Det svåra ska vara att få dem täta igen har jag hört. Om du tätar med silicon så använd ett UTAN ättika. Ättika har nämerligen en tendens att "fräta" på aluminium.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w