Tips på låtar (för akustisk gitarr) som är enkla men låter bra ändå!

Permalänk

Tips på låtar (för akustisk gitarr) som är enkla men låter bra ändå!

Hej... Har spelat elbas i ett antal år, och har senaste månaderna börjat kika lite på akustisk gitarr. Har lärt mig de grundläggande ackorden, ett par låtar, och brottats en del med detta att spela med plektrum. Nu behöver jag tips på låtar med låg inlärningskurva men som låter bra, och är kul att spela. Genre spelar ingen större roll. Både plickplock och mer raka grejer. Tex. Jag ger dig min morgon (i Fred Åkerströms version) är ett exempel på en sådan låt. Det mesta av Bob Dylan är väl också relativt lättspelat, men jag är inget större fan. Tips välkomnas!

EDIT: Nirvana har funkat ganska bra också. Tyvärr kommer min röst rejält på skam, har inte den styrka som krävs för att lyfta upp låtarna. Tex. Elliot Smith passar mig bättre, men där stöter man på massvis med knepiga ackord. Lite för svårt för att det skall låta bra tyvärr. Just nu måste jag koncentrera mig på att sjunga och spela samtidigt, och då krävs pissenkla ackordföljder.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Pink Floyd - Wish You Were Here
Danzig - The One och Blood and Tears
Neil Young, Johnny Cash...

Permalänk

Damien Rice - Rat Within the Grain

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

John Lennon - Working class hero

Am G Am As soon as you're born they make you feel small G Am By giving you no time instead of it all G Am Till the pain is so big you feel nothing at all Am (D) G Am A working class hero is something to be Am (D) G Am A working class hero is something to be

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Introt till Nothing else matters är relativt lätt och låter underbart.

Lär dig olika rytmer med ackorden, typ reggae, snabbt punkigt och spanskt. Kolla upp filmer på youtube där de visar de olika stilarna... jag hade gärna länkat till dig men min uppkoppling är sämst, tar en halvtimme att visa en youtube video på 5 minuter.

Classical gas är en fin bit, skön att lyssna på. Tar tid att lära sig, men är inte sjukt svår. http://www.guitaretab.com/c/clapton-eric/24168.html

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Cinderella - Heartbreak station är en ruggig najs låt att lira. Relativt lätt är den också, nog något av det första jag lärde mig tror jag.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

Europe - i'll cry for you (acoustic).

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

T-Rex - 20th century boy?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

allt med Ebba grön (det mesta är gamla kampsånger som de la gitarr på)

Permalänk
Medlem

Björn Rosenström - Lennart
Björn Rosenström - Gunilla
Björn Rosenström - Fråga Jens
Björn Rosenström - Lurad

Per Gessle - Kund av Sand
Takida - Score
Takida - Reason To Cry
Takida - Burning Inside

Brottas med samma sak och försöker hitta också

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Eagles - Hotel California
D.A.D. - A laugh and a half
Guns´n´Roses - Patience
Guns´n´Roses (Dylan) - Knocking on heavens door
Cornelis Wjreeswiik - Balladen om Herr Fredrik Åkare/Cecilia Lind
Björn Skifs - Hooked om a feeling
Creedence Clearwater Revival - Have you ever seen the rain/Who´ll stop the rain/Lodi/m.fl.

Mvh