Permalänk
Medlem

Biltema Hobbyfärg

Hoj

Jag har testsprayat lite på en metallbit och väntat i 10h att den ska torka. 5 lager var jag har sprayat var 5e minut.

Den vill inte riktigt torka utan lägger sig som ett latexlager på metallbiten. Jag vill ha en hård yta som inte får märken efter sig av en blyertspenna som faller.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

skakade du burken i så länge som det stog på?

man ska skaka burken kraftigt i ca 2 minuter efter att omrörningskulan börjat höras.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Intel core i5 3570K, asrock Z77 Pro4, Corsair TX650, Samsung 840 ssd och corsair vengeance 8gig.

Permalänk

köp fälgfärg/motorfärg ist tror det ska fungera bättre

Permalänk
Medlem

Man måste väl ha en primer först för att det ska fästa på metallen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Man måste väl ha en primer först för att det ska fästa på metallen.

Jag har primer men färger är som latex...

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Köp inte biltema färg, den har inga fördelar alls, eller jo den är ganska billig, men den täcker så dåligt så den blir inte mycket billigare ändå i slutändan.
De färger jag har testat från biltema har dessutom luktat onödigt mycket och så rinner dom lätt.

Ska man skydda sig mot märken får man nog ösa på lite klarlack också.

Visa signatur

Silverstone Tj06; Gigabyte P35-ds4 rev1; E6750; Corsair hX620; Dominator 8500; Raptor sys-disk; 8800Gtx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eric Josefsson
Köp inte biltema färg, den har inga fördelar alls, eller jo den är ganska billig, men den täcker så dåligt så den blir inte mycket billigare ändå i slutändan.
De färger jag har testat från biltema har dessutom luktat onödigt mycket och så rinner dom lätt.

Ska man skydda sig mot märken får man nog ösa på lite klarlack också.

Var kan man köpa bra å billig lack som får en hård yta?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Färghandel eller mekonomen/autoexperten eller dyl. biltillbehörsbutik.
Motip brukar vara fint att måla med, minns inte vem av dom som har den på rak arm, AD-center kanske?
Är ganska säker att fälgarna på räserbilen målades med motip. Det har hållt i många år nu.

Visa signatur

Silverstone Tj06; Gigabyte P35-ds4 rev1; E6750; Corsair hX620; Dominator 8500; Raptor sys-disk; 8800Gtx

Permalänk
Inaktiv

Tips: Spraya på ett lager, vänta i flera timmar tills du sprayar nästa lager osv. Så har jag gjort med biltemas hobbyfärg och mitt resultat blev bra (svart färg). Sprayade en gammal mobil

Permalänk
Medlem

5 minuter låter på tok för lite. Du får vänta lite mer så det hinner torka ordentligt mellan lagren och eventuellt slipa lite innan du lägger på ett nytt lager. Sedan är det ju minst lika viktigt att man gör ett bra förarbete. Det är ju inte bara att spraya på lite spontant. Slipa med fint våtslippapper och tvätta av ordentligt så att det är jämnt och fettfritt.

Oftast är det inte färgen det är fel på...

(Men visst är biltemas färg krånglig.)

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Biltemas färg och klarlack är värdelös. Målade om min burk med dom och ca en vecka senare la jag en extern disk ovanpå, den stod där i ett par timmar och när jag tog bord den hade den lämnat märken efter sig i lacken, inte repor utan gropar där fötterna stod. Nog för att klarlack har lång härdtid men mjuk en vecka efteråt?

Men, vad kan man förvänta sig till det priset? Jag ville bara få bort den grå-dassiga färgen som var på innan och det lyckades jag med...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Avstängd

Biltemas färger duger inte till ett skit, kanske för blinda eller gravt synskadade

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med Biltemas färger när jag målar cyklar.

De bästa färgerna är dock dom du köper i en bilservice butik, hellst dom som är till för en viss bilmodell, det är typ små burkar, liknar energydrycks flaskor iallafall, det är super färg, täcker direkt, rinner inte, torkar snabbt och luktar inte särskilt mycket!

Du ska heller inte blanda olika märken på färgen, det har hänt mig x-antal gånger när jag lagt på klarlack och då blir allt skit.

Permalänk

Alla vet ju vad Biltemas färger är bäst och billigast till eller hur?

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Alla vet ju vad Biltemas färger är bäst och billigast till eller hur?

Klotter ^^

Permalänk
Medlem

Dåligt slipat kanske

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

Biltemas färg är värdelös likaså den OKQ8 har. Kör på Classes, ett av de bästa akryllack jag använt

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus