Dynamisk disk till Standard disk?! HJÄÄLP! :D

Permalänk
Medlem

Dynamisk disk till Standard disk?! HJÄÄLP! :D

Tjena,

satte nyligen ihop en ny dator. En disk från gamla datorn o en nyinköpt disk.

Den disken med OS installerat på, funkar felfritt.

Dock den andre disken är dynamisk om man kikar i datorhanteraren tex.

Hur gör jag om denna disk till en standard disk?

kikat runt lite i forumet, men hittar inte någon direkt lösning.

Plz SIRE!, help me kind?

Permalänk
Medlem

Om du inte har något som du vill ha kvar på den dynamiska disken så är det väl bara att skriva över MBR:en med nollor. Man kan väl högerklicka i diskhanteraren (eller vad nu volymhanteraren heter i Windows) och välja att göra disken till vanlig, den är också destruktiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mickael
Om du inte har något som du vill ha kvar på den dynamiska disken så är det väl bara att skriva över MBR:en med nollor. Man kan väl högerklicka i diskhanteraren (eller vad nu volymhanteraren heter i Windows) och välja att göra disken till vanlig, den är också destruktiv.

Och MBR innebär?
Är inte helt o hållet med på va du snackar om nu

Nej, i diskhanteraren kan( i alla fall inte jag) göra om disken till en vanlig.

Inget annat förslag?

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till något verktyg som kan konvertera från dynamisk disk till vanlig.

Om du inte har något på disken som du vill spara kan du boota med en linux live cd och köra dd eller varför inte badblocks -w, då får du veta om disken verkligen är hel. Men dessa är destruktiva så du bör bara ha den hårddisken som du ska tömma i så du inte gör fel. Sedan är det bara att starta upp Windows med den hårddisken och partitionera den som en vanlig disk.

Permalänk
Medlem

Min nyinköpta hdd ploppade upp som dynamisk,det vara bara att klicka på "konvertera till standarddisk" och sedan partitionera den.

Btw,vad innebär dynamisk disk?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Min nyinköpta hdd ploppade upp som dynamisk,det vara bara att klicka på "konvertera till standarddisk" och sedan partitionera den.

Btw,vad innebär dynamisk disk?

Å vart i h-vete hittar du "konvertera till standarddisk" ???

Hade ja hittat ngt sådant hade ja givetvis testat

Edit: Ja lyckades nu, fick inaktivera disken o sen göra det

Tack för hjälp iaf!

Tråden kan tas bort

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på disken i diskhanteraren antar jag att alternativet finns där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mickael
Om du högerklickar på disken i diskhanteraren antar jag att alternativet finns där.

Nej, det gjorde ju inte det..
Hade det alternativet funnits hade jag väl inte gjort en tråd här?

SOm sagt, fick inaktivera o sedan dök det alternativet upp.
Det fanns inte ens gråmarkerat innan.

Permalänk
Medlem

Typiskt Windows ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siqz
Nej, det gjorde ju inte det..
Hade det alternativet funnits hade jag väl inte gjort en tråd här?

SOm sagt, fick inaktivera o sedan dök det alternativet upp.
Det fanns inte ens gråmarkerat innan.

Lite gammal tråd kanske, men behöver hjälp! Har också köpt en ny hårddisk och delat den till 2 partitioner. Men nu ser jag att det är dynamiska partitioner, vad betyder detta, är det nödvändigt att ändra till standard på dom, får man bättre prestanda då?
I alla fall så hittar jag inte vart man gör det. Har testat att inaktivera hårddisken för att konvertera till standard som någon skrev, men nu hittar jag ju den inte alls =/
Hjälp upskattas!

EDIT: Haha, löste det typ 5 sekunder efter jag postade

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C