Google Drive reglering endast för myndigheter?

Permalänk

Google Drive reglering endast för myndigheter?

Gäller detta endast inom offentlig sektor och myndigheter?

Kort och gott, behöver man som privatperson vara orolig för sin data på Google Drive mm?

Permalänk
Medlem

Vill ju påstå att oavsett leverantör finns det inga garantier på hur det sköts utan man får helt enkelt lita på vad de säger.
Tänk om de går konkurs eller blir hackade. Tar det här som ett exempel igen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoeRbA/alla-sandras-bild...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Gäller detta endast inom offentlig sektor och myndigheter?

Kort och gott, behöver man som privatperson vara orolig för sin data på Google Drive mm?

Man bör alltid vara orolig för sin data på molntjänster - det är en sund inställning. Sedan är det ju självklart en fråga om vad det är för data och hur orolig man bör vara för vad. Handlar det om halvtaskiga foton på lite ruiner från de senaste årens semestrar, ja då kanske man bara bör vara marginellt orolig för huruvida man kommer att komma åt den om <sätt in tidsram här>.

Riskanalys, kort och gott.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Man bör alltid vara orolig för sin data på molntjänster - det är en sund inställning. Sedan är det ju självklart en fråga om vad det är för data och hur orolig man bör vara för vad. Handlar det om halvtaskiga foton på lite ruiner från de senaste årens semestrar, ja då kanske man bara bör vara marginellt orolig för huruvida man kommer att komma åt den om <sätt in tidsram här>.

Riskanalys, kort och gott.

Sant, betalar i dahsläget för Google One med 200 GB lagring på Google Drive.
Har mycket viktiga filer, filmer, dokument och bilder jag under inga omständigheter vill bli av med.

Då skall jag skaffa, utöver molnlagringen, en extern hårddisk?
Har fattat att det finns 2 sorters, SSD och mekanisk.
Kör en Windows 11 laptop, så den skall vara lätt och smidig att ta med.

Tips på någon bra billig extern hårddisk? SSD eller mekanisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Då skall jag skaffa, utöver molnlagringen, en extern hårddisk?

Well, finns en grundregel: https://www.google.com/search?&q=3+2+1+backup
3 kopior, på 2 olika media samt 1 utanför huset. Kort sagt.

Nåt geni kanske kan komma med bättre tips dock.

stavfel
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Well, finns en grundregel: https://www.google.com/search?&q=3+2+1+backup
3 kopior, på 2 olika media samt 1 utanför huset. Kort sagt.

Nåt geni kanske kan komma med bättre tips dock.

Ja gärna, detta tips verkar oerhört krångligt och omständigt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid vara orolig med allt man ger och lagrar hos Google, Meta (främst Meta!), Microsoft, Amazon, med flera (kort sagt: Big Tech)!

@mrTLU gav ett mycket bra tips, men om man är våghalsig och äventyrlig, kan man köra med 1 lokal säkerhetskopia och 1 uppladdad säkerhetskopia till molnet. Men vad för moln då? Ett europeriskt sådant, såklart! Min rekommendation? Jottacloud, som är norskt. 119 kr/mån för obegränsat lagringsutrymme.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja gärna, detta tips verkar oerhört krångligt och omständigt tyvärr.

Det finns inga magiska sätt om man vill vara säker.
Att avvika innebär risktagande, hur mycket man är villig att riskera är upp till individen.

Som sagt, nån kanske kommer med hur det rent praktiskt kan göras. För att dra idéer ur, ja ni vet vad, så kan man ju t.ex ha en NAS hemma hos sig, en NAS hos en vän och mha nån backup-funktion så kanske de kan synka. Hey presto, 2 lagringar. Lägger man till en automagisk molnlagring a'la Onedrive/GDrive så har man en till förutom att filerna är lagrade på ens egen dator också.
Det är här NAS-mjukvara typ Synology kommer in, som kan sköta mycket automatiskt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det finns inga magiska sätt om man vill vara säker.
Att avvika innebär risktagande, hur mycket man är villig att riskera är upp till individen.

Som sagt, nån kanske kommer med hur det rent praktiskt kan göras. För att dra idéer ur, ja ni vet vad, så kan man ju t.ex ha en NAS hemma hos sig, en NAS hos en vän och mha nån backup-funktion så kanske de kan synka. Hey presto, 2 lagringar. Lägger man till en automagisk molnlagring a'la Onedrive/GDrive så har man en till förutom att filerna är lagrade på ens egen dator också.
Det är här NAS-mjukvara typ Synology kommer in, som kan sköta mycket automatiskt.

3-2-1 säger:

3 = Allt lagrat på 3 ställen (1 original, 2 kopior)
2 = 2 olika media (t.ex. på en extern HD samt en intern HD, men helst inte från samma inköp)
1 = en kopia på annan plats

Det är bra råd för den som vill vara 99.999% säker

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

3-2-1 är en bra metod för backup.
Men så är även återläsningstest av sin backup.
För den dagen den verkligen behövs så kan den vara korrupt eller borta.

Ett exempel på detta är när kommunerna i Dalsland förlorade ekonomisystemet 2019.
https://fargelanda.se/media/4ycnilpk/revisionsberattelse-2019...

Permalänk
Medlem

Du har fått många bra tips men tänkte tillägga lite tankar.

Det första du kan göra är att åka och köpa en extern hårddisk (inte ssd) och ta och göra en kopia på allt du vill spara. Efter det kan du se hur du ska göra med molnlagring, 3-2-1 metoder eller hur säkert du vill ha det.
Jottacloud har också billigare lagring (69:-/mån) än unlimited och den har så man kan dela med familjen också.

Jag kommer att ta bort Onedrive som jag har och troligtvis gå över till Jottacloud om de får vagnen ur att man kan nå sina mobil-molnlagrade bilder i desktop-appen. Eller kör jag bara något gratis (jotta, pcloud) och sedan struntar i att ha allt i molnet.
Många kör med backupprogram och håller på. Jag kopierar manuellt alla filer dit jag vill ha dom för backup, så blir jag inte beroende av program. Nackdel säkert mot backupsystem, men man har kontrollen då känns det som.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Du har fått många bra tips men tänkte tillägga lite tankar.

Det första du kan göra är att åka och köpa en extern hårddisk (inte ssd) och ta och göra en kopia på allt du vill spara. Efter det kan du se hur du ska göra med molnlagring, 3-2-1 metoder eller hur säkert du vill ha det.
Jottacloud har också billigare lagring (69:-/mån) än unlimited och den har så man kan dela med familjen också.

Jag kommer att ta bort Onedrive som jag har och troligtvis gå över till Jottacloud om de får vagnen ur att man kan nå sina mobil-molnlagrade bilder i desktop-appen. Eller kör jag bara något gratis (jotta, pcloud) och sedan struntar i att ha allt i molnet.
Många kör med backupprogram och håller på. Jag kopierar manuellt alla filer dit jag vill ha dom för backup, så blir jag inte beroende av program. Nackdel säkert mot backupsystem, men man har kontrollen då känns det som.

Har beställt denna igår.
Enligt Inet skall denna vara bättre än en hd med ssd, så man får ju lita på dom.
Sedan börjar ju det digra jobbet med att säkerhetskopiera allt som man har i molnet.
Har ca 100 GB filer av olika karaktär.

Finns det något smidigt sätt att göra detta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har beställt denna igår.
Enligt Inet skall denna vara bättre än en hd med ssd, så man får ju lita på dom.
Sedan börjar ju det digra jobbet med att säkerhetskopiera allt som man har i molnet.
Har ca 100 GB filer av olika karaktär.

Finns det något smidigt sätt att göra detta på?

Det är en 1 TB mekanisk HDD. Kommer fungera utmärkt för lite backups

En SSD är inte bra att ha som backup-disk om den inte ansluts lite då och då, så en HDD är att föredra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det är en 1 TB mekanisk HDD. Kommer fungera utmärkt för lite backups

En SSD är inte bra att ha som backup-disk om den inte ansluts lite då och då, så en HDD är att föredra.

Trevligt, kul att höra att man har beställt rätt

Sedan funderar jag på i framtiden hur man tar backup på smidigast sätt.
En tanke jag har är att skapa en mapp på Google Foto som heter "bilder att säkerhetskopiera".
Efter ett tag när man har samlat på sig ett antal bilder, så laddar man ner dom lokalt.
Sedan säkerhetskopierar man dom till den externa HDDn, och laddar upp dom igen till Google Foto.
Samma sak med Google Drive. Nackdelen med Google Foto, är ju att det inte finns någon filstruktur.
Allt på Google Foto lagras ju i olika mappar. På Google Drive är det mer som en hårddisk med filer i molnet.

Är detta rätt tänkt? Hur gör man detta smidigast?