Permalänk
Medlem

Lysdiods tavla till 230v?

Ska göra en tavla av plexi som jag ska gravera och lysdioder i den. Men nu till problemet. Hur ska jag göra för att kunna driva diodena genom ett vanligt 230v utag? Kan man köpa någon adapter för att driva på 12v och sedan bara använda motstång framför diodenrna?

Permalänk
Medlem

Jo typ.. gå till närmsta secondhand affär och ta en lagom adapter där 10-20 spän sen tar du ett par dioder och ett motstånd i serie så blir det fin fin sen

Permalänk

ta en gammal mobilladdare lr dylikt brukar funka fint.

Permalänk

jag tog en gammal mobiltelefon laddare och kopplade in 2 gammla 80 mm fläktar jag hittade hemma, blev ordentligt med blås perfekt en varm sommardag.
ni frå gärna komma med något annat förslag jag kan använda dom till??

Permalänk

du kan köra lysdioderna på växelström
bara plugga in tillräkligt många så de hamnar en bit över 230 så.
Vad jag har fåt för mig så är det till o med bättre att köra de på växel än på lik. har något med att de inte tänds lika ofta o därmed sparar livslängd osv.

dock har du några som ligger på tex. 2.3v 20mA så behöver du minst 100 st lysdioder och du kommer dra hela 2A från väggen ^^
detta för o slipp motstånd o ligga på en säkernivå. du kan ju gärna lägga in 20 st extra för att minska ljusstyrkan lite o spara livslängden lite

edit: klar gör det lite.

gör en tavla med ditt motiv.
ha ca 100 lysdioder eller något, detta beroände vilka spec de har.
Har de en spec på 2.3v o 20mA som brukar vara rätt normalt så kan du köra 100st rakt av fast det rekomenderas att koppla in ett tiotal extra för att sänka ljusstyrkan och att förlängs livstiden. 10-20extra försämrar inte ljuset något sevärt.
dock så kommer det dra hela 2A från vägguttaget och det är nog lika mycket som din dator om inte mer ^^
värt o tänka på kanske

En viktig sak är att tänka på att göra väldigt bra lödningar så det inte är dåligkontakt eller glapp imellan några och så självklart ha en isolering i from av en ram i trä med en plywood skiva både frma o bak så att ingen idiot får in fingrarna rak på 230v ^^
dock frågan är hur benen på lysdioderna skulle palla 2A rakt över. Volten är det ingen fara med iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Skaffa en 2-4 Amps ställbar stabbad nätdel alltid bra att ha. Kostar typ 3-600kr

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Hur kan du få det till 2A? I så fall är det feldimensionerat. Och nej, man ska inte öka antalet dioder för att minska strömen, man använder ett motstånd. Dock så kan man behöva öka antalet dioder för att minska effektförlusten i motståndet.

Vill man driva lysdioder med nätspänning så måste man först kolla att dioderna klarar ca 330V backspänning, därefter väljer man ett lämpligt antal vars sammanlagda framspänning UNDERSTIGER 230V. Hur mycket det skall understiga 230V beror på motståndets effekttålighet. Till sist väljer man motstånd.

Minsta effekttålighet ges av:
(230V - sammanlagt framspänningsfall) * önskad ström

och resistansen ges av:
(230V - sammanlagt framspänningsfall) / önskad ström

Förslagsvis använder man även en enkel likriktare, tex en graetzbrygga och en glättningskondensator. Då slipper man att dioderna blinkar (vilket somliga personer faktiskt kan se och bli irriterade på) och de kommer att lysa starkare med lägre toppvärde på strömmen.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************