Floppy disk fail (40) + klockan är ur spel

Permalänk

Floppy disk fail (40) + klockan är ur spel

Hej!

efter att mitt grafikkort och processor nyss ballade ur efter en smärre överklockning (ökade FSB med 10 på processorn och ca 20 mhz på grafikkortets minne), så startades min dator om. Men han vägrade starta upp, så jag gjorde en "clear cmos". Men varje gång jag startar datorn nu, så får jag upp diverse roliga saker.

1. Floppy disk fail (40) press F1 to continue, del to enter bios. Kan direkt säga att jag inte har någon floppy installerad. Har även provat att ändra boot ordningen i BIOS, utan nån nytta, så den står nu på Floppy, harddrive, cd-rom precis som den gjorde innan.
2. I windows så får jag upp en varning om att min klocka inte går rätt.
3. Windows anser att mitt antivirus är föräldrat

Klockan har jag återställt, i bios, och den visar rätt datum och tid. Men jag får ändå det felmeddelandet varje gång jag startar datorn.

Hur jag åtgärdar dom andra problemen vet jag inte, så hoppas någon här kan hjälpa mig.

tack på förhand

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste gå in i BIOS och stänga av Boot Floppy Seek
Om klockan är fel varje gång du startar datorn kan det vara för att batteriet är dött. Gammal dator?

Permalänk

nej, allt byttes i våras (under tiden november - december) då min gamla dator var på upphällningen och i kombination med jul och kasst med pengar, så blev det en budget dator.

Klockproblemet är ordnat nu. Tycks som om datorn var i behöv av lite vila bara.

Ska se om jag hittar den inställningen som du pratar om, för floppy disken. Har ett budget mobo, där jag tyvärr itne kan göra så mycket i bios..

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, hjälp skulle va skysst om någon värkerligen vet:)