Permalänk
Medlem

1/4"BSP i millimeter?

Jag håller på att bygga mig en vattentank och tänkte att jag skulle använda mig av de befintliga nipplarna som är 1/4" BSP.
Går det att gänga med vanlig M-gänga och i såfall vilken gängdiameter ska jag använda mig av, har sökt runt lite nu och fått fram att 14mm ska vara rätt mått, men när jag mäter över gängan så blir det närmare 12-13mm (M14 gänga?)
Så är det någon som vet exakt vilka mått/gänga som jag ska använda?
MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Köp en gängtolk så du får rätt gängsnitt,
Det är garanterat nån slags tpi gänga, men vilken typ av gängprofil osv kan jag inte svara på,

Permalänk
Medlem

Hur ser en gängtolk ut? Vad är en tpi gänga?(något special?)
Jag har väldigt dålig koll på detta, jag fick låna en gängtapp M10 och M12, M10 var alldeles för liten och M12 verkade ha för stora gängor (tror jag, passade gjorde den iaf inte).
Jag har kollat på Clas Ohlson men dom verkar inte ha något som heter tpi -gänga eller gängtolk.
Någon som kan ge mig en spark i rätt riktning?
MVH
/Schatz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det går inte..
Det du söker är en rörgänga, tror du kan hitta sån på järn/vvs-affärer eller liknande..

Skillnaden mellan rörgängor och M-gängor är både diameter och stigning mellan gängorna..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Ok fint, då kan jag utesluta M gänga iaf.
Får kika runt lite till och se vad jag kan hitta.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har gjort egna vattenblock och använder mig utav 1/4" G (tum) nipplar.
Det är inte M-gänga som du redan vet.
Jag vaar förbi ett svarv/fräs-företag och frågade om dom hade en sådan gängtapp och de hade en!
Fick låna den en dag vilket räckte för att jag skulle få mina block med rätt gänga.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag löste det aldrig med någon gängtapp utan jag gjorde hålen större än gängorna, satte dom på plats och gjorde det tätt med plastic padding.

Visa signatur

Permalänk

bsp är vanlig rörgänga i tumstorlek. 55* gängstigning till skillnad från unc som har 60*,

1/4" bsa borras med 11.8mm borr vill jag minnas.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Ja det kan stämma, ställde samma fråga på ett bygg-forum och dom sa ungefär detsamma, dock hittade jag aldrig någon som sålde en sån gäntapp.

Visa signatur

Permalänk

åfan
momentum säljer.. alla som säljer skf säljer det

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/