HOWTO: Zepto 3215W samt Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

fick kör madwifi från senaste subversion, verkar funka bra. Dock funkar inte mitt ljud som jag trodde skulle va fixat i 8.04. Måste man fortfarande bygga alsa prylarna manuellt?

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu 8.04 igår på min Zepto 3215W. Varken ljud eller wlan (Atheros) fungerade "out-of-the-box". Med ALAS och ndiswrapper verkar det dock fungera. Hade problem med madwifi men det var nog jag som gjorde fel.

Ubuntu känns verkligen som 10 år efter Windows i användarvänlighet efter vad jag upplevt de senaste dagarn! Minsta lilla grej som skall ändras måste googlas. Gjorde även missen att tro att Fluxubuntu skulle fungera bra för mig. Men efter att jag inte ens lyckades spara ner bilder från Internet gav jag upp och rerollade vanilla Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Sist jag provade (sålt min 6625WD) fungerade ljudet direkt i Ubuntu 8.04. Kanske olika PCI ID? Detta finns i ALSA:

SND_PCI_QUIRK(0x1170, 0x0040, "ZEPTO", ALC268_ZEPTO),

Någon som kan kolla som har problem? Man ser dessa med lspci -nn -v

Tack till nya ägaren KlavKalashj, korrekt ska vara:

Citat:

00:1b.0 Audio device [0403]: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller [8086:284b] (rev 03)
Subsystem: Inventec Corporation Unknown device [1170:0040]

Permalänk
Medlem

Hej, jag har problem med mitt trådlösa nätverkskort Zpro2 (Ralink RT2860). Jag har installerat windowsdrivrutinen med ndiswrapper. Men nu klagar system på att jag har en 32-bitars drivrutin när jag har en 64-bitars linux-kärna. Är det någon som vet hur jag får tag i 64-bitars drivrutinen. Det är alltså rt2860.inf och rt2860.sys som jag vill ha.

Visa signatur

Znote 6024W, Intel Core2 Duo T8100 2,1GHz, 2GB RAM, 160GB HDD 7200rpm, GMA3100
Ubuntu 8.04 Hardy Heron amd64 & Windows Vista Home Premium 64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokabe
Ubuntu känns verkligen som 10 år efter Windows i användarvänlighet efter vad jag upplevt de senaste dagarn! Minsta lilla grej som skall ändras måste googlas. Gjorde även missen att tro att Fluxubuntu skulle fungera bra för mig. Men efter att jag inte ens lyckades spara ner bilder från Internet gav jag upp och rerollade vanilla Ubuntu.

Linux har ju inte i motsats till Windows fått allting serverat i form av öppna koder och källkoder från hårdvarutillverkarna......skulle Linux fått det redan nu hade de flesta "problem" varit minnen blott sedan länge.

Med de förutsättningarna kan till och med Microsoft få saker och ting att fungera...knappt...

Linux är inte Windows, på gott och ont så ingen idé att jämföra. Antingen ger man sig in i det med öppna ögon och man får knussla med en del saker...inte alltid men ibland...det lär man sig saker och ting på också....det får man i Windows också. Jag spelade nyss TF2 och Xp bröt ihop 2 ggr på en timme...som tur är kommer Source till Linux...då kan jag ta bort de sista 20 gigen jag har..enbart för TF2.

Se bara hur Windows lyckas...kolla in Vista...tillåt mig skratta..visserligen kanske wifi och ljud fungerar "out of the box" men det är då tamefan det enda också

På min Zepto fungerade ljudet direkt i 8.04, wifin med Zeptos inbyggda la jag till på 1 minut.

Permalänk
Medlem

Re: HOWTO: Zepto 3215W samt Ubuntu 7.10

Citat:

net5416 : driver installed
device (168C:0024) present

Jag har kört din lilla tutorial för att få igång wlanet på min 6224W och får upp precis där ovanstående meddelandet när allt är klart. Det lilla problemet kvarstår dock. Jag hittar fortfarande ingen trådlös närverksanslutning i Ubuntu. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Rätt drivrutin?

Hej Dunga,

Är det rätt drivrutin du använder?
Vad har du för nätverkskort i din Zepto, är det WPro, ZPro eller Zpro2? Är den ganska ny så borde det vara Zpro2 och då är det RT2860.inf och RT2860.sys du ska använda. (se tidigare i tråden för länk till dessa)

Du kan se på din order från Zepto vad det är för kort du har.
Kommandot lspci ska nog också kunna ge dig info om vad det är för kort. Om du har Zpro2 bör det stå något sånt här -
02:00.0 Network controller: RaLink Unknown device 0302

Lycka till

Visa signatur

Znote 6024W, Intel Core2 Duo T8100 2,1GHz, 2GB RAM, 160GB HDD 7200rpm, GMA3100
Ubuntu 8.04 Hardy Heron amd64 & Windows Vista Home Premium 64

Permalänk
Medlem

Tittade egenom beställningen och där står det att det är ett WPro kort som sitter i. Har installerat dom drivarna genom ndiswrapper och där ser allt ut att fungera. Får fortfarande inte upp någon wireless anslutning genom "Network" dock.

Kör jag lspci får jag detta:
04:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR5418 802.11abgn Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunga
Tittade egenom beställningen och där står det att det är ett WPro kort som sitter i. Har installerat dom drivarna genom ndiswrapper och där ser allt ut att fungera. Får fortfarande inte upp någon wireless anslutning genom "Network" dock.

Kör jag lspci får jag detta:
04:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR5418 802.11abgn Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Exakt samma krets som jag har. Kör med Madwifi, fungerar fint, så fort man får igång det. Jag fick mycket bra hjälp av Fyxim här på forumet, efter att jag strulat till det, han kan nog ge dig goda tips

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zpro2 kort i min laptop med korrekta win-drivisar som jag kör igenom ndiswrapper.

Jag har följt "howto"-exemplet och får fina meddelanden.

Jag har dessutom köört;
"sudo gedit /etc/modules" och lagt till ndiswrapper som någon tipsade om i denna tråd om ndiswrapper inte kördes vid varje omstart.

Allting ser korrekt ut och jag kunde ansluta till det trådlösa nätverket direkt efter att ha installerat drivrutinerna, men inte sedan jag startat om datorn..

Menyerna:
"Anslut till ett annat trådlöst nätverk"
"Skapa nytt trådlöst nätverk"
syns fortfarande, men jag kan inte ansluta även om jag sitter en meter ifrån routern.
Jag har självklart tryckt på "Anslut till ett annat trådlöst nätverk" och "Skapa nytt trådlöst nätverk" och testat diverse mojs!

några idéer? :/

Visa signatur

Zepto Nexus A15

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så att du har WPA2-kryptering?

Testa utan kryptering och se om det går.

Om du ser ditt nätverk och allt annat är okej så lutar det nog åt att det är strul med krypteringen...det hade jag problem med. Nu kör jag utan kryptering men men dolt SSID och MAC-filtrering istället.

Permalänk
Medlem

Jag formaterade och körde hela proceduren igen och nu fungerar det perfa! Tack för omtanken iallafall flierman!

Visa signatur

Zepto Nexus A15