vIrUS!??!! "Remote Procedure Call" startar om datorn!

Permalänk

vIrUS!??!! "Remote Procedure Call" startar om datorn!

När jag startar datorn kommer det upp något om "Remote Procedure Call" eller något. Jag minns inte eftersom jag inte vågade starta datorn sen.

När jag söker på Remote Procedure Call kommer jag hit vilket inte är så förskräckande: http://en.wikipedia.org/wiki/Remote_procedure_call
Men när jag lägger till VIRUS i det hela så kommer till denna hysteriskt utryckande sida: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1831.html

Hmm, vad kan jag göra? Kan man sätta på datorn? Blir inte allt mer trasigt eller något då om jag har på datorn för mycket? Om datorn blir mer infekterad?
Ska jag starta med något annat som texempel någon liveCD och virusscanna?
Eftersom dethär är första gången jag har fått ett virus som gett ifrån sig något tecken om att det existerar(andra virus kanske ligger i bakrunden och lurar men inte märks alls och sådär) så vet jag inte hur man ska göra och vad man ska göra och hur man ska reagera.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

När körde du Windows Update senast egentligen?
Är väl troligen blaster du har fått, så kör W32.Blaster.Worm Removal Tool , http://securityresponse1.symantec.com/sarc/sarc.nsf/html/w32....

Uppdatera operativsystemet och installera en brandvägg.

Permalänk
Medlem

Trodde jag hittat en gammal tråd... var kul på http://www.gforcex.se/ när var och varannan medlem började skrika om hjälp och själv hade man inte märkt ett jota.

Ända sedan dess har jag sett till att ändra "Remote Procedure Call" till restart service istället för att starta om datorn.

MEN

Ett bra tips är när du får klockan som tickar ned till 0 och sedan omstart. Gå till start kör och skriv shutdown -a

Följ sedan fixen i posten ovan

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Hah, ja när uppdaterade du Windows senast? Vilken service pack kör du? Detta fixades väl redan i SP1? Eller var det SP2? Sak samma, båda är ju redigt gamla....

Men som sagt, låter som Blaster som härjade för ett par år sedan.

Permalänk

Jo men jag har alla senaste uppdateringar och sådär.
Finns det ingen fungerande fix man kan ladda ner eller så?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Jo men jag har alla senaste uppdateringar och sådär.
Finns det ingen fungerande fix man kan ladda ner eller så?

Lyd guiden och ladda hem och kör sedan FixBlast.exe-filen så ska skiten komma bort... Förhoppningsvis. "Symantec has made available a virus removal tool (more info here)." Förresten... Vad har du för antivirus-program installerat på din dator?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Den har jag provat många gånger och den sa att den inte hittade något.

Och så har jag AVG FREE ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Trodde inte att "Blaster" var aktivt längre?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

jo så är nog fallet.
Nånn som vet hur man kan göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Och så har jag AVG FREE ...

Ser man på. AVG är inte ett bra antivirus-program, som du kanske nu har märkt.

Har du läst denna guiden?

Citat:

To stop this on Windows XP, select Start|Run, then type:

shutdown -a

to abort the shutdown. You will then be able to disinfect automatically or manually as described above.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att slippa omstart:

Start - kontrollpanelen - administrationsverktyg - tjänster

Gå in i egenskaperna på Remote Procedure Call och stäng av.

Sedan undrar jag, vad har du för brandvägg, anti-virus och anti-spyware?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie
Sedan undrar jag, vad har du för brandvägg, anti-virus och anti-spyware?

Han sa ju bara 4 inlägg upp vad han har för antivirus-program!

Visa signatur